En levande katastrof skrev 2019-09-01 22:51:27 följande:
Hahahaha, "Skulle kunna vara ett samhällsproblem". Du verkar inte förstå vilken tragedi det är när en ung människa mördas.
Det skjuts så gott som hela tiden. Våldet fortsätter att trappas upp. Det är inte ens ovanligt att det bombas.
Vad tror du händer i nästa steg. När rikspuckona får tillgång till ännu grövre vapen. Var går gränsen? Vad tror du händer när dina vänner is-krigarna får tag på riktigt tunga vapen?
Förlåt mig om jag var på för hög nivå och frikopplade skjutningar från samhällsproblem per se. Det jag menar är att det inte nödvändigtvis är ett enormt samhällsproblem med dödliga skjutningar. Två tankar samtidigt du vet. Vid en viss nivå så blir skjutningarna ett problem för fler än de som är direkt inblandade. Vid en viss annan nivå blir skjutningarna ett samhällsproblem, och vid en viss annan nivå blir de ett enormt samhällsproblem.
Oavsett vilken nivå skjutningarna bedöms vara på så har det inte ändrat det faktum att utomstånde löper en mycket liten risk att drabbas av gängens dödliga våld.
Inget av de två ovan nämnda fenomenen har någon bäring för tragedin varje enskild dödad människa utgör.
Återigen så resonerar jag olikt dig där allt mals ned i en känslogryta. För mig behöver personliga tragedier inte nödvändigtvis betyda att det är ett enormt samhällsproblem eller att utomstående löper en stor risk att dödas av det personliga våldet. Men likväl kan dessa personliga tragedier vara en del av ett entomt samhällsproblem och det skulle kunna vara så att utomstående löpte risker. Hur det förhåller sig får verkligheten lov att utvisa, det beror inte på vad du eller jag känner..
Polisen säger att de nått viss framgång i arbetet mot gängen och nätverken och deras dödliga våld. Ansedda kriminologer säger att vanligt polisarbete kan knäcka gängen, andra tror att andra metoder behöver sättas in. Åter andra betonar att det polisiära arbetet behöver kompletteras med förebyggande arbete.
Det finns ingen enkel lösning på problemet, utan det är många olika faktorer som samverkar och som behöver åtgärdas här och nu och på lång sikt.