• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • tintin i kongo

Det är väldigt obehagligt att bli attackerad av gäng, eller när barnen blir rånade.

• Snäll men inte tråkig
    tintin i kongo skrev 2019-08-29 23:48:00 följande:
    Vänstern vill ju som bekant helst mörklägga det grova våldet, för att skydda den samhällsutveckling de är ansvariga för.

Notera att vänstern aldrig uttryckt sin bestörtning kring den oro som spreds av Haga-mannen och Laser-mannen. Då var det okej att sprida skräck.

Personligen tycker jag det är rimligt att allmänheten varnas för de risker som faktiskt finns.
    Jag tycker att alla partier och inte bara de till vänster har ett gemensamt ansvar och en gemensam skuld .

Men visst, vill du diskutera just vänstern specifikt så tycke jag att  de länge haft en naiv syn på våldet och gängkriminaliteten i utsatta stadsdelar och förorter. Innan det antog allt  grövre former och  dödsskjutningar blev vardagsmat fanns det hos delar av vänstern  någon slags naiv föreställning om att våldet och kriminaliteten i dessa områden nästan var något subversivt. Som om det skulle handla om något slags klassuppror i Husby när det i själva verket inte var ädlare motiv än snabba cash det var frågan om. Gängen som skrämmer bort näringsidkare där kunde nog inte bry sig mindre om Marx eller Gramsci. Med tanke på att gängkriminaliteten är en slags råkapitalism på andra sidan lagen - några gör skitjobbet medan andra högre upp i hiearkin slipper skita ned händerna och kan leva gott så är det väldigt ironiskt att just vänstern inte insåg allvaret i den här utvecklingen tidigare.

Inte för att jag tycker att partierna till höger om mitten varit särskilt mycket bättre. Jag är så pass cynisk att jag misstänker att man helt enkelt inte brytt sig tillräckligt eftersom de egna företrädarna och väljarna i väldigt liten utsträckning bor och verkar i de värst drabbade områdena.
  • Padirac
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-08-30 00:20:11 följande:

Men oron handlar inte enbart om att själv skjutas till döds. Det är väl ganska naturligt att skottlossningar i ens bostadsområde skapar  ett starkt obehag i sig även om man inte känner någon omedelbar rädsla för att själv bli skjuten?

Alltså: Vi har fortfarande 15-årsgräns för vissa filmer på bio och det var inte så fasligt länge sedan vi hade statlig censur även av barnförbjudna filmer.  Och då snackar vi alltså  filmer, ofta med  helt uppdiktade och påhittade scenarier. Ändå finns det en ganska allmän och utberedd uppfattning om att människor kan  påverkas av att se grovt våld på film.

Med detta i åtanke är det väl inte det minsta märkligt av att människor påverkas , och då menar jag påverkas i  betydligt starkare grad än av filmer  av att se grovt och dödligt våld i verkligheten?

Herregud, många människor tycker att det är djupt obehagligt bara att se öppen droghandel i sitt bostadsområde och tar omvägar förbi de platser där den öppna droghandeln sker. Och att bevittna en skjutning är många gånger värre.

Utöver det finns det både när det gäller droghandel, skjutningar och diverse däremellan ofta hos "vanliga" icke gängkriminella människor en utberedd oro för att råka ha sett eller hört  för mycket, och att andra ska veta att du råkat se eller höra för mycket. Den oron behöver inte alltid handla om att du ska få ett nackskott , att bli hotad eller få sina närstående hotade på grund av det man råkar ha  sett eller hört är tillräckligt obehagligt det.

Och dessutom är det som jag tidigare varit inne på och försökt förklara för många så att även om man själv inte tillhör ett kriminellt gäng så kanske någon man känner och bryr sig om gör det, eller så har man någon man känner och bryr sig om som umgås med medlemmar i ett kriminellt gäng utan att delta i den kriminella  verksamheten eller någon man känner och bryr sig om som bara råkar ha en likadan jacka  och ett liknande namn som någon i ett kriminellt gäng.

Som sagt, det handlar ofta  om så mycket mer än en uttrycklig oro för att själv avsiktligt skjutas till döds.

Jag har inte diskuterat oro, jag har redogjort för de risker sakkunniga säger att gemene man har i fråga om att utsättas för gängens och nätverkens dödliga våld.

En del skribenter här sysslar med fear mongering och vill påstå att vi alla är i stor risk för att dödas i skjutningar. Jag säger att den risken är ytterligt liten och stödjer det på faktiska uppgifter.
  • Snäll men inte tråkig
    Padirac skrev 2019-08-30 07:47:34 följande:
    Jag har inte diskuterat oro, jag har redogjort för de risker sakkunniga säger att gemene man har i fråga om att utsättas för gängens och nätverkens dödliga våld.

En del skribenter här sysslar med fear mongering och vill påstå att vi alla är i stor risk för att dödas i skjutningar. Jag säger att den risken är ytterligt liten och stödjer det på faktiska uppgifter.
    Men oavsett hur ointresserad du är av att diskutera oro eller känslor överlag så verkar det ändå som om du tror att information baserat på vad sakkunniga säger om hur stor risken att själv bli avsiktligt skjuten är ska påverka vad människor tänker, tycker och känner.

Och därför är det inte irrelevant att påpeka att rädslan handlar om mycket mer än rädsla för att själv bli avsiktligt skjuten.
  • Padirac
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-08-30 09:57:20 följande:

Men oavsett hur ointresserad du är av att diskutera oro eller känslor överlag så verkar det ändå som om du tror att information baserat på vad sakkunniga säger om hur stor risken att själv bli avsiktligt skjuten är ska påverka vad människor tänker, tycker och känner.

Och därför är det inte irrelevant att påpeka att rädslan handlar om mycket mer än rädsla för att själv bli avsiktligt skjuten.

Ditt inre liv om vad jag tror har varken med vad jag faktiskt tror , tänker och känner eller med den faktiska risken att utsättas för det dödliga våldet.

Gör inte misstaget att blanda ihop presenterad fakta med budbärarens tankar, känslor och åsikter.

Vill du diskutera något annat än fakta om risken för vanligt folk att att skjutas av gängen så är det naturligtvis ok. Men tilldela inte mig tankar, åsikter och känslor från ditt eget inre liv.
  • Snäll men inte tråkig
    Padirac skrev 2019-08-30 15:46:12 följande:
    Ditt inre liv om vad jag tror har varken med vad jag faktiskt tror , tänker och känner eller med den faktiska risken att utsättas för det dödliga våldet.

Gör inte misstaget att blanda ihop presenterad fakta med budbärarens tankar, känslor och åsikter.

Vill du diskutera något annat än fakta om risken för vanligt folk att att skjutas av gängen så är det naturligtvis ok. Men tilldela inte mig tankar, åsikter och känslor från ditt eget inre liv.
    Fortsätt med din strategi du. Men den är som du säkert redan har själv har märkt inte särskilt effektiv eftersom människor inte upplever dödsskjutningarna som ett problem enbart på grund av rädsla för att de själva avsiktligt ska skjutas till döds.
  • Padirac
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-08-30 16:41:23 följande:

Fortsätt med din strategi du. Men den är som du säkert redan har själv har märkt inte särskilt effektiv eftersom människor inte upplever dödsskjutningarna som ett problem enbart på grund av rädsla för att de själva avsiktligt ska skjutas till döds.

Strategi?

Effekt?

Skulle rader i en tråd på FL ha en effekt....

Vi har nog väldigt olika uppfattning om skrivandet på FL
  • FDFMGA
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-08-29 23:38:25 följande:
    Det finns absolut  inget egenvärde i att människor ska bli räddare nej, det håller jag med om men de som bor i ett område där det skjutits eller har någon närstående som gör det känner ju helt naturligt rädsla och obehag oavsett om andra sprider skrämselpropaganda eller inte. Att skjutningarna tidigare inte behandlats som det allvarliga samhällsproblem vi verkar helt eniga om att de är är beror säkert mycket på att de tidigare till absolut största del varit begränsade till vissa geografiska områden. Områden där det blivit mer eller mindre normaliserat även för resten av Sverige att våldet och gängkriminaliteten härskar och där det visserligen bor många "vanliga" ej gängkriminella människor men däremot inte  särskilt många personer med reellt inflytande i samhället.

Och ja: De kriminella subkulturerna handlar om mycket mer än själva skjutningarna. Det är ju väldigt sällan så att en dödsskjutning är den första allvarliga våldshandling en ung människa begår.
    Varje gång vi haft en dialog - vilket iofs inte är så många gånger - får jag känslan att det inte skiljer särskilt mycket i våra synsätt på samhället och dess problem - men att vi uttrycker oss väldig olika.

För övrigt så ser jag inte någon motsättning mellan att relatera till verkliga risker och att ändå ta människors oro på allvar, i synnerhet som det inte bara handlar om skjutningar och sprängningar utan framförallt om det gamla talesättet att det krävs en by för att fostra ett barn.

Vad blir det av de barn som växer upp i "byn" där kriminella ungdomar tillåts agera som de vill medan vuxenvärlden ängsligt tittar bort.
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2019-08-30 19:03:39 följande:
    Varje gång vi haft en dialog - vilket iofs inte är så många gånger - får jag känslan att det inte skiljer särskilt mycket i våra synsätt på samhället och dess problem - men att vi uttrycker oss väldig olika.

För övrigt så ser jag inte någon motsättning mellan att relatera till verkliga risker och att ändå ta människors oro på allvar, i synnerhet som det inte bara handlar om skjutningar och sprängningar utan framförallt om det gamla talesättet att det krävs en by för att fostra ett barn.

Vad blir det av de barn som växer upp i "byn" där kriminella ungdomar tillåts agera som de vill medan vuxenvärlden ängsligt tittar bort.
    Jag håller med, självklart är skjutningarna ett problem och det skapar oro.

Och precis som du skriver så är fakta o antalet skjutningar och vilka som skjuts fakta som inte påverkas av oron.

Och precis som du skriver så kan man diskutera verkliga risker och ändå ta människors oro och känslor på allvar.
  • tintin i kongo
    Padirac skrev 2019-08-30 19:23:54 följande:
    Jag håller med, självklart är skjutningarna ett problem och det skapar oro.

Och precis som du skriver så är fakta o antalet skjutningar och vilka som skjuts fakta som inte påverkas av oron.

Och precis som du skriver så kan man diskutera verkliga risker och ändå ta människors oro och känslor på allvar.
    Faktum är att antalet skjutningar definitivt påverkas av oron. Det är väl knappast någon sensation om fler beväpnar sig på orter där skjutningar är vanliga.

Det motsatta sambandet är dock ännu renare. Självfallet påverkas människors oro av antalet skjutningar. Folk förstår ju att dödandet bara är toppen av isberget.

Antalet våldtäkter i stockholm passerar nu 2000 per år. En kraftig ökning under 2019. Enligt uppgift blev över 100000 invånare rånade under 2017.

Så nog finns visst fog för oro alltid.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna