tintin i kongo skrev 2019-08-29 23:48:00 följande:
Vänstern vill ju som bekant helst mörklägga det grova våldet, för att skydda den samhällsutveckling de är ansvariga för.
Notera att vänstern aldrig uttryckt sin bestörtning kring den oro som spreds av Haga-mannen och Laser-mannen. Då var det okej att sprida skräck.
Personligen tycker jag det är rimligt att allmänheten varnas för de risker som faktiskt finns.
Jag tycker att alla partier och inte bara de till vänster har ett gemensamt ansvar och en gemensam skuld .
Men visst, vill du diskutera just vänstern specifikt så tycke jag att de länge haft en naiv syn på våldet och gängkriminaliteten i utsatta stadsdelar och förorter. Innan det antog allt grövre former och dödsskjutningar blev vardagsmat fanns det hos delar av vänstern någon slags naiv föreställning om att våldet och kriminaliteten i dessa områden nästan var något subversivt. Som om det skulle handla om något slags klassuppror i Husby när det i själva verket inte var ädlare motiv än snabba cash det var frågan om. Gängen som skrämmer bort näringsidkare där kunde nog inte bry sig mindre om Marx eller Gramsci. Med tanke på att gängkriminaliteten är en slags råkapitalism på andra sidan lagen - några gör skitjobbet medan andra högre upp i hiearkin slipper skita ned händerna och kan leva gott så är det väldigt ironiskt att just vänstern inte insåg allvaret i den här utvecklingen tidigare.
Inte för att jag tycker att partierna till höger om mitten varit särskilt mycket bättre. Jag är så pass cynisk att jag misstänker att man helt enkelt inte brytt sig tillräckligt eftersom de egna företrädarna och väljarna i väldigt liten utsträckning bor och verkar i de värst drabbade områdena.