• Anonym (Väninnan)

Toaborsten i diskmaskinen!!!

Alltså, det här är så vidrigt att ni kanske inte ens tror mig. Men dessvärre är det sant.

Vi hade tjejkväll, jag och några väninnor. Satt och pratade om ditt och datt och kom in på smart tips för hemmet.
    Då kom en kompis med tipset, istället för att kasta toaborsten och köpa ny så diska den i diskmaskin. Diska också toaringen och sitsen samtidigt.

Fy fan alltså! Även om man inte diskar disk samtidigt är det ju rent ut sagt SKITäckligt!
    Där hade jag suttit och ätit på porslin som diskats i hennes bajsmaskin!

Eller överreagerar jag?
    För et sköljs ju ordentligt efter... men ändå?

• Svar på tråden Toaborsten i diskmaskinen!!!
  • straw2008
    EnAnonumius skrev 2015-12-12 16:20:56 följande:

Toaborste ser ju jag ingen mening med att rengöra när man kan köpa en ny för inga pengar alls.

Det jag INTE fattar är att varför många blir klökmagade för att man tvättar sittringen från dass i diskmaskinen.  Det handlar bara om en jäkla psykologiskt fix idé..

Det finna inga bakterier kvar varken på toaringen eller i diskmaskinen som kan vandra över till den övriga disken. Altt är bara faktiskt en jäkla fixidé som existeras i huvudet om detta äckel.

Men om ni vill ha lite mer "äckliga fakta" så kan ju jag säga så här.

Dassringen är mycket renare och fräschare än ett egna tangentbord. 
    Då att dammsuga och att "torka rent ytan" på ett tangentbord tar inte bort snusket på ett bra sätt då man tillför nytt hela tiden tangentbordet och det är inte tillräckligt för att få det rent ur hygiensynpunkt.

För att inte tala om att disktrasan är egentligen mer snuskigare än köksgolvet.

Vi byter disktrasa efter VARJE sak vi torkat (ja du läste rätt) VI har ca 40 disktrasor som åker tvättmaskin JÄMT på 90 grader. Golvet tvättar vi 6 gånger per år. 
    I kinamockaskogen.....
  • Anemone
    Anonym (Usch) skrev 2015-12-14 01:44:36 följande:
    Jag är villig att köpa en ny åt henne varje vecka. Till och med en ny varje dag, bara hon slutar.
    5 kr minus mellanskillnaden för  maskindisktablett och ev el+vatten (beroende på boendeform). Under förutsättning att toa borsten körs separat.
  • Anonym (Usch.....)
    Anonym (Skitsparsam) skrev 2015-12-13 17:01:39 följande:

Ju.

????

Ingår.

I.

Ditt.

Vokabulär.

Har du en robot som håller toaborsten eller använder du fötterna?

Förstår inte riktigt första stycket där.

En toaborste är designad för att slippa städa toaletten med händerna, dvs att sitta på huk med händerna i toastolen. För att nå kröken med en tandborste så måste man rimligtvis köra ner hela handen i toastolen. Lägger ingen värdering i huruvida det är bra eller dåligt, bara konstaterade att om din toalettborste är så gott som oanvänd efter två år så städar du inte toaletten som man ska med den eller så använder du händerna. Tycker inte jag skulle behöva förklara en så simpel sak så pass grundligt men vissa har ju det behovet tyvärr.
  • Anonym ((",))
    Anonym (Usch.....) skrev 2015-12-14 14:07:23 följande:

En toaborste är designad för att slippa städa toaletten med händerna, dvs att sitta på huk med händerna i toastolen. För att nå kröken med en tandborste så måste man rimligtvis köra ner hela handen i toastolen. Lägger ingen värdering i huruvida det är bra eller dåligt, bara konstaterade att om din toalettborste är så gott som oanvänd efter två år så städar du inte toaletten som man ska med den eller så använder du händerna. Tycker inte jag skulle behöva förklara en så simpel sak så pass grundligt men vissa har ju det behovet tyvärr.

Lol *tumme* (det går inte att göra tumme från plattan)
  • Flash Gordon
    HenryIronstead skrev 2015-12-13 15:21:50 följande:
    Porslinet är säkert rent- det kanske inte diskades tillsammans?

Vattnet som kommer ut ur vår diskmaskin är iaf hett så det ryker.
    Att det ryker ur diskmaskinen när du öppnar den betyder inte att det är hundra grader i diskmaskinen. Vatten avdunstar/förångas även vid lägre temperaturer.

Om du duschar kan det bli ånga/imma i badrummet utan att du har duschat i hundragradigt vatten.

Så här:
    http://illvet.se/teknologi/varfor-kommer-det-anga-fran-en-varm-dusch

På grund av krav på låg energiförbrukning är det idag få diskmaskiner som i normalfallet diskar i så hög temperatur som de ca 70 grader som behövs för att döda bakterierna från en toaborste.

Problemet blir då att bakterierna blir kvar i maskinen och över tid så kan de växa till och varje gång hon kör toaborsten i maskinen så får bakterierna som redan lever i diskmaskinen ett tillskott av nya bakterier som får kolonin att växa. Bakterier som sedan kan fastna på allt som diskas i maskinen och som sprids vidare i besticklådor, ut på diskbänkar osv.

Jag kommer att tänka på det där TV-programmet med två engelska tanter som ska rensa upp i skitiga hem och tar bakteriprover i köket och sedan visar de chockerande resultaten för ägaren av köket. Undrar hur ett sådant prov från den här tjejens diskmaskin skulle se ut?

Det hon skulle behöva göra är att "sanera" maskinen genom att köra 85-90-gradigt vatten genom den och sedan lova att aldrig köra toaborsten i diskmaskinen igen.
  • taquine
    straw2008 skrev 2015-12-14 10:34:22 följande:
    Vi byter disktrasa efter VARJE sak vi torkat (ja du läste rätt) VI har ca 40 disktrasor som åker tvättmaskin JÄMT på 90 grader. Golvet tvättar vi 6 gånger per år. 
    Vad är det för bakteribomber ni torkar då? Är det människor med ebola som går och slickar på grejorna?
    Herregud klart man har gränser för vad äcklet går , ja då typ toaborste och toaring i diskmaskin men någon jävla måtta får det väl vara ...
    Goodness me
  • Anonym (Skitsparsam)
    Anonym (Usch.....) skrev 2015-12-14 14:07:23 följande:

Lustigkurre där!

Klart jag inte byter toaborste var 20:de år! Men det är så härligt när folk går igång. Ju!

;)
  • Anonym (J)
    Flash Gordon skrev 2015-12-14 18:52:24 följande:

Att det ryker ur diskmaskinen när du öppnar den betyder inte att det är hundra grader i diskmaskinen. Vatten avdunstar/förångas även vid lägre temperaturer.

Om du duschar kan det bli ånga/imma i badrummet utan att du har duschat i hundragradigt vatten.

Så här:

illvet.se/teknologi/varfor-kommer-det-anga-fran-en-varm-dusch

På grund av krav på låg energiförbrukning är det idag få diskmaskiner som i normalfallet diskar i så hög temperatur som de ca 70 grader som behövs för att döda bakterierna från en toaborste.

Problemet blir då att bakterierna blir kvar i maskinen och över tid så kan de växa till och varje gång hon kör toaborsten i maskinen så får bakterierna som redan lever i diskmaskinen ett tillskott av nya bakterier som får kolonin att växa. Bakterier som sedan kan fastna på allt som diskas i maskinen och som sprids vidare i besticklådor, ut på diskbänkar osv.

Jag kommer att tänka på det där TV-programmet med två engelska tanter som ska rensa upp i skitiga hem och tar bakteriprover i köket och sedan visar de chockerande resultaten för ägaren av köket. Undrar hur ett sådant prov från den här tjejens diskmaskin skulle se ut?

Det hon skulle behöva göra är att "sanera" maskinen genom att köra 85-90-gradigt vatten genom den och sedan lova att aldrig köra toaborsten i diskmaskinen igen.

Hen skrev ju inte att det var 100 grader heller, bara att det ångade. För övrigt så kan man köra min maskin i 70 grader, en helt vanlig maskin. Skulle dock aldrig diska snusk där.
  • straw2008
    taquine skrev 2015-12-14 19:04:26 följande:
    Vad är det för bakteribomber ni torkar då? Är det människor med ebola som går och slickar på grejorna?
    Herregud klart man har gränser för vad äcklet går , ja då typ toaborste och toaring i diskmaskin men någon jävla måtta får det väl vara ...
    Nej verkligen inte men vi använder disktrasor så sällan (använder oftast hushållspapper) så de luktar alltid apa när man tar den nästa gång. 
    Så vi torkar det vi ska, sen åker den i en påse ihop med alla andra o tvättas i maskin. Har 3 barn så torkar mkt. 
    I kinamockaskogen.....
  • Flash Gordon
    Anonym (J) skrev 2015-12-14 19:51:50 följande:
    Hen skrev ju inte att det var 100 grader heller, bara att det ångade. För övrigt så kan man köra min maskin i 70 grader, en helt vanlig maskin. Skulle dock aldrig diska snusk där.
    Jag bara förklarar att det inte behöver vara särskilt varmt för att det skall komma ånga ur maskinen. Det finns säkert folk som tror det.

Ja, vanliga hushålls-diskmaskiner kan ha ett program som ger uppåt en 70 grader och lite till. Beror på vilken maskin.

Men normal diskning, det som folk använder oftast, håller inte så hög temperatur. Har du en maskin med program som ger 80-90 grader, kör det en gång med tom maskin så är bakterierna döda.
  • Anonym (J)
    straw2008 skrev 2015-12-15 07:59:47 följande:

Nej verkligen inte men vi använder disktrasor så sällan (använder oftast hushållspapper) så de luktar alltid apa när man tar den nästa gång. 

Så vi torkar det vi ska, sen åker den i en påse ihop med alla andra o tvättas i maskin. Har 3 barn så torkar mkt. 

Först säger du att du torkar sällan och sen mycket? Sköljer man ur trasan efter man använt den en gång kan man såklart använda den några gånger till utan att den luktar.
  • Anonym (J)
    Flash Gordon skrev 2015-12-15 09:15:37 följande:

Jag bara förklarar att det inte behöver vara särskilt varmt för att det skall komma ånga ur maskinen. Det finns säkert folk som tror det.

Ja, vanliga hushålls-diskmaskiner kan ha ett program som ger uppåt en 70 grader och lite till. Beror på vilken maskin.

Men normal diskning, det som folk använder oftast, håller inte så hög temperatur. Har du en maskin med program som ger 80-90 grader, kör det en gång med tom maskin så är bakterierna döda.

Jag tror inte att många tror det.

De flesta diskmaskiner jag har provat har upp till 70 grader, förstår inte vad du har fått det ifrån... Att det inte är vanligt alltså.
  • Anemone
    Anonym (J) skrev 2015-12-15 14:18:52 följande:
    Först säger du att du torkar sällan och sen mycket? Sköljer man ur trasan efter man använt den en gång kan man såklart använda den några gånger till utan att den luktar.
    Viktigt att vrida ur vattnet och häng trasan så den kan torka. Det är bättre med tunna trasor, för ju snabbare de torkar desto mindre bakterier hinner det växa.
  • Flash Gordon
    Anonym (J) skrev 2015-12-15 14:20:21 följande:
    Jag tror inte att många tror det.
    De flesta diskmaskiner jag har provat har upp till 70 grader, förstår inte vad du har fått det ifrån... Att det inte är vanligt alltså.

Från tillverkarnas tekniska specifikationer.

De flesta maskiner idag har något program så når upp i 70 grader, kanske till och med 75. Men de normala programmen, de som nog de flesta av oss kör på ”default” ligger normalt på mellan 50-65. En del så lågt som runt 40.

Och då är till och med 70-75 kanske i lägsta laget för att vara helt säker på att bakterierna dör.

Inom restauranter hanterar man detta genom att ha maskiner som diskar i 80-90 grader. Då är de säkra på att bakterierna är borta.

• Anonym (J)
    Flash Gordon skrev 2015-12-16 10:28:11 följande:

Från tillverkarnas tekniska specifikationer.

De flesta maskiner idag har något program så når upp i 70 grader, kanske till och med 75. Men de normala programmen, de som nog de flesta av oss kör på ?default? ligger normalt på mellan 50-65. En del så lågt som runt 40.

Och då är till och med 70-75 kanske i lägsta laget för att vara helt säker på att bakterierna dör.

Inom restauranter hanterar man detta genom att ha maskiner som diskar i 80-90 grader. Då är de säkra på att bakterierna är borta.

Eh ja, du har redan skrivit det där? Har inte sagt något annat.
  • Flash Gordon
    Anonym (J) skrev 2015-12-16 10:32:45 följande:
    Eh ja, du har redan skrivit det där? Har inte sagt något annat.
    Då så, vad var det du hade problem med då?
  • Anonym (J)
    Flash Gordon skrev 2015-12-16 11:42:44 följande:

Då så, vad var det du hade problem med då?

Om du inte fattar det så har jag inget mer att säga.
  • Flash Gordon
    Anonym (J) skrev 2015-12-16 17:05:57 följande:
    Om du inte fattar det så har jag inget mer att säga.
    Tack.
Svar på tråden Toaborsten i diskmaskinen!!!