• Anonym (Väninnan)

Toaborsten i diskmaskinen!!!

Alltså, det här är så vidrigt att ni kanske inte ens tror mig. Men dessvärre är det sant.

Vi hade tjejkväll, jag och några väninnor. Satt och pratade om ditt och datt och kom in på smart tips för hemmet.
    Då kom en kompis med tipset, istället för att kasta toaborsten och köpa ny så diska den i diskmaskin. Diska också toaringen och sitsen samtidigt.

Fy fan alltså! Även om man inte diskar disk samtidigt är det ju rent ut sagt SKITäckligt!
    Där hade jag suttit och ätit på porslin som diskats i hennes bajsmaskin!

Eller överreagerar jag?
    För et sköljs ju ordentligt efter... men ändå?

• Svar på tråden Toaborsten i diskmaskinen!!!
  • tobbe01

Om man nu är så snål så man inte vill köpa en nya toaborste när den man har är sliten och full med intorkad skit så kan man väl hellre tvätta skitborsten i TVÄTT-maskinen?

• Anonym (Skitsparsam)

Jag förstår inte. Jag har aldrig slitit ut en toaborste i hela mitt liv! Hur bär ni er åt?

Den jag har nu köpte jag när jag flyttade hemifrån när jag var 19. Den vispar runt i toan varannan vecka eller när jag lämnat ränder. Förtydligar också att den BARA används i toan! Inte sliter det något nämnvärt.

Jag kommer köra på samma borste säkert 20 år till, eller livet ut för den delen!

• Anonym (Städerska)
    Anonym (Pedant) skrev 2015-12-13 00:02:53 följande:
    Vadå och? Det ÄR äckligt. Förstår man inte det så är man äcklig själv. Nåt mer du själv ville? Om du inte är intresserad av att diskutera så vad gör du ens på ett forum.. Sigh

Nej, fräscht känns det ju inte men risken att man skulle få en sjukdom den vägen är nog inte särskilt stor. Det är skillnad på att kännas äckligt och att vara äckligt. Personligen tycker jag framförallt att det verkar onödigt att hålla på och diska/byta toaborsten stup i ett. Använder man den på ett vettigt sätt håller den sig tillräckligt ren väldigt länge.
  • Anonym (Städerska)
    Anonym (Skitsparsam) skrev 2015-12-13 07:20:17 följande:
    Jag förstår inte. Jag har aldrig slitit ut en toaborste i hela mitt liv! Hur bär ni er åt? Den jag har nu köpte jag när jag flyttade hemifrån när jag var 19. Den vispar runt i toan varannan vecka eller när jag lämnat ränder. Förtydligar också att den BARA används i toan! Inte sliter det något nämnvärt. Jag kommer köra på samma borste säkert 20 år till, eller livet ut för den delen!

Jag tycker att stråna brukar bli lite för tilltryckta efter 2-3 år. Men så kör jag ju också ner den i kröken ordentligt någon gång i veckan.
  • Gizmo
    Anonym (Förklara) skrev 2015-12-12 17:12:26 följande:
    Hur använder ni era toaborstar egentligen?
    Det är väl självklart att man spolar innan man går igång med toaborsten?
    Skulle det sedan råka fastna en liten bajsplupp så får man bort den genom att slå med borsten mot insidan av toaletten. Sedan spolar man igen med borsten i toaletten. Tror man att det fortfarande sitter något i borsten kan man snurra på den samtidigt som spolningen.

Jag kan ha mina toaborstar hur länge som helst utan att de blir äckliga, och att köra dem i diskmaskinen har jag inget behov av.

Den rutinmässiga rengöringen av toaletten gör inte toaborsten äcklig, snarare tvärt om pga rengöringsmedlet, typ WC-anka eller liknande.
    Så gör jag också! 
  • Anonym (Väninnan)
    Anonym (Städerska) skrev 2015-12-13 07:35:15 följande:

Nej, fräscht känns det ju inte men risken att man skulle få en sjukdom den vägen är nog inte särskilt stor. Det är skillnad på att kännas äckligt och att vara äckligt. Personligen tycker jag framförallt att det verkar onödigt att hålla på och diska/byta toaborsten stup i ett. Använder man den på ett vettigt sätt håller den sig tillräckligt ren väldigt länge.
    Att diska den i diskmaskinen dödar inte bakterierna, vattnet är inte varmt nog för det. 
    Den blir säkert ren för ögat men det räcker inte, för att inte tala om det som överlevt i maskinen!
  • taquine
    Noname00 skrev 2015-12-13 03:26:29 följande:
    Googla på hur mycket bakterier en trasa innehåller?
    Om du ny vill göra rent dem varför inte tvätta dem i tvättmaskin?.
    Tycker det är behändigt att stoppa in den i diskmaskin, inte alltid man har en tvätt på G.Sen har jag svårt att tro det är några farliga bakterier som frodas på trasan. Diskbänk, spis och köksbord är ju knappast kontaminerat med något farligt.(inte mina ivarjefall);
    Det är ju knappast så jag går och fejar med den på toa. 
    Goodness me
  • Anonym (Städerska)
    Anonym (Väninnan) skrev 2015-12-13 10:42:55 följande:
    Att diska den i diskmaskinen dödar inte bakterierna, vattnet är inte varmt nog för det.  Den blir säkert ren för ögat men det räcker inte, för att inte tala om det som överlevt i maskinen!

Jag tycker för all del att man är rätt knäpp om man berättar för sina kompisar att man kör toaborsten i diskmaskinen och tror att de ska hålla med en om att det är en bra idé. Att hålla allt som har med toaletten att göra borta från köket sitter rätt djupt i de flesta av oss och det har onekligen sina fördelar, för hade vi blandat de två hej-vilt så hade vi nog varit mer sjuka än vad vi är. Men faktum är att vi alla till vardags får i oss små mängder av andras avföringsbakterier och klarar det alldeles utmärkt. Och några stora mängder bakterier sitter knappast kvar på disk som är både sköljd och torr. De flesta spolas ut med vattnet och om de som är kvar på porslinet överlever torkan så har de i alla fall ingen chans att föröka sig utan fukt och näring (till skillnad från i en disktrasa indränkt i vatten, matrester och diskmedel).
  • Flash Gordon
    Anonym (Väninnan) skrev 2015-12-12 09:35:46 följande:
    Alltså, det här är så vidrigt att ni kanske inte ens tror mig. Men dessvärre är det sant.

Vi hade tjejkväll, jag och några väninnor. Satt och pratade om ditt och datt och kom in på smart tips för hemmet.
    Då kom en kompis med tipset, istället för att kasta toaborsten och köpa ny så diska den i diskmaskin. Diska också toaringen och sitsen samtidigt.

Fy fan alltså! Även om man inte diskar disk samtidigt är det ju rent ut sagt SKITäckligt!
    Där hade jag suttit och ätit på porslin som diskats i hennes bajsmaskin!

Eller överreagerar jag?
    För et sköljs ju ordentligt efter... men ändå?
    Koliforma bakterier (bajsbakterier) dör vid 70 grader Celsius och högre.

En diskmaskin, beroende på fabrikat och program, ligger normalt sett på mellan 50-65 grader när den diskar

Att diska toaborsten i diskmaskin är alltså en ren hälsofara.

Av alla dumma idéer ...
  • Flash Gordon

Samma gäller disktrasor även om det inte nödvändigtvis är just koliforma bakterier det handlar om.

Svar på tråden Toaborsten i diskmaskinen!!!