• HinkeB

Sambo jobbar inte :(

Hej. 

Jag tänkte att jag snabbt går igenom min situation lite. Jag och min sambo har varit tillsammans i 12 år, har två gemensamma barn (ett med ADHD) och vi trivs bra ihop...kan man tro.

Nu till mitt problem.

Min sambo är en liten "housewife". Hon fixar det mesta i huset galant och lagar jordens godaste mat och är med barnen när dom kommer hem från skolan. Hon tvättar och fixar nästan allt i huset. En underbar kvinna i all äro. MEN hon jobbar inte. 

För närvarande jobbar bara jag och det är jättekonstiga tider (typ mitt i dagen ett par timmar) jag har fast jobb men bara på knappt 80%...
    Vi lever på ungefär 13 tusen i månaden plus vårdbidrag på ungefär 3 tusen.... 

Dom gånger hon har jobbat så har hon springvikat och jag kan på fingrarna räkna hur många gånger hon har gjort det...på 12 år!!!

Jag känner mig själv alldeles förstörd av detta. Mina känslor för henne är väldigt starka och jag älskar henne oerhört MEN jag klarar inte av det faktum att hon går hemma och "glassar på" med sitt liv. Då hon inte orkar vara den där underbar frun så sitter hon antingen med mobilen och som jag ser det "snusar hela tiden". Ett litet beroende som kostar nästan en dosa snus om dagen. Hur kan man snusa så mycket om man inte har råd?

Hon har förövrigt gått skola och utbildad sig till undersköterska men säger att hon inte vill jobba med människor....

Jag får sådana jävla skuldkänslor kring henne...hon är nästan 35 år och knappt jobbat eller bidragit med något ekonomiskt dom senaste 7 åren. Jag betalar allt i huset då pengar inte finns från något annat håll. Jag har fått låna pengar av en släkting för att vi ska kunna klara oss (flera gånger) och helt otroligt nog har min släkting svarat att jag inte behöver betala igen, det handlar om nästan 40 tusen under en period, så tack gode gud för att jag slipper betala tillbaka...för hur skulle jag ens kunna göra det? 

Hon är verkligen helt underbar. På alla sätt. Om hon nu någon gång skulle kunna tänka sig att vilja jobba....

Detta har skapat ett så stort hat i mig gentemot henne samtidigt som jag tycker så jävla synd om henne. Hon har jättesvårt med att söka jobb trots att jag försöker peppa henne och säga att man måste göra reklam för sig själv för att kunna ens få något. Det känns som att hon vill att folk ska komma till henne och säga "här så får du ett jobb, du behöver inte göra något men du får 30 tusen i månaden ändå."

Vårat äldsta barn har blivit diagnostiserad med ADHD och det är klart att det tär mycket bara där. Barnet klarar inte av fritids utan måste hem nästan varje dag så fort skolan slutar (jag börjar jobba då denne ska hem). Jag skulle nästan göra vad som helst för att få byta plats med min fru....jag hatar att vara borta från mina barn. Jag hatar att jobba. Jag vet ibland inte ens när jag börjar jobba för att jag inte orkar kolla det på mitt schema. 

Utgifterna för vårat hus är ungefär 9 tusen....plus mat....pengarna tar slut, min sambo jobbar inte, jag orkar ingenting.....vad fan ska jag göra? 

Jag vill inte lämna henne för då har hon ingenting....och jag misstänker att det skulle förstöra mina barn (eller så blir det gladare barn när dom ser att pappa mår bättre)...tankarna snurrar väldigt mycket och jag skulle behöva höra om någon varit i samma sits som mig....?

• Svar på tråden Sambo jobbar inte :(
  • Mandy01
    Jesper f skrev 2015-12-22 11:41:40 följande:
    Nej TS, nu får du nog faktiskt nyansiera dig lite.. Nr 1, har du gjort en ADHD utredning själv? Har du inte gjort det - gör det, jag är ganska övertygad om att det skulle hjälpa dig i ditt liv ganska markant. Inte minst eftersom ADHD dessutom i hög grad är ärftligt. 

Att leva med någon som har ett neuropsykologiskt handikapp ÄR slitsamt, oavsett hur relationen till den personen ser ut, som partner, förälder, syskon etc. Det FINNS en orsak till varför det heter vårdbidrag - det är inget som bara delas ut per automatik, Har man aldrig fysiskt sett hur en förälder till ett ADHD barn verkligen får slita - utöver att sköta ett vanligt hushåll - då förstår man heller inte hur det är. Lägg därtill att det sannorlikt finns en till person i samma hushåll som har någon diagnos åt det hållet också. Det finns gränser för hur mycket energi en människa har.

Jag kan gott förstå problemet med pengar, men utifrån hur era förutsättningar ser ut, är kanske inte just ett arbete det primära för att eran vardag ska fungera. Alla har inte förutsättningar att fungera som familjen Svensson, men då måste någon hålla i trådarna. Är det i vart fall en hyggligt funktionell lösning, får man försöka anpassa situationen efter det, göra budget - spara där man kan, äta billigt, dra ned på nöjen osv. Och nej, det är givetvis inte roligt, men livet kan inte alltid vara roligt. Däremot måste det vara funktionellt för alla som ingår i en familj. Du har ett handikappat barn, hur tror du att livet skulle sett ut om handikappet hade vart annorlunda? Hade du/ni inte anpassat både ert liv och leverne efter det? ADHD kan vara precis lika svårt och hämmande som att sakna en fysisk kroppsdel - sannorlikt värre, för det syns inte på någon.

Vem ska göra allt din sambo gör, om hon inte är hemma? Och varför söker inte du själv ett arbete som är mer stimulerande och bättre betalt? Ni är TVÅ vuxna i er relation, inte bara en. Ena utesluter inte det andra, du har också en del i situationen.
    Instämmer helt med denna skribent.

Hon är alltså en underbar fru, mamma, lagar godaste maten, sköter precis allt hemma...och du känner ett HAT gentemot henne för att hon inte jobbar också? Du låter mycket otacksam i mina öron. Vem tänker du ska palla med allt hon gör om hon också jobbar? Räknar kallt med att du tänker göra en hel del av det också i så fall.
  • Anonym (frågor)

Med 13000 i månaden och fyra pers att försörja ska väl ingen av er gå hemma egentligen. Så länge hon inte har någon problematik som gör att hon inte kan jobba så förstår jag inte varför hon gör det och hur ni tycker att det är okej att låna av andra? Vill du fortfarande att hon ska sköta allt hemma, och att hon också vill det så får du skaffa ett jobb som betalar mer eller åtminstone gå upp på 100%. Alternativet är att hon också börjar jobba men då kan du inte räkna med att hon fortfarande ska fixa allt hemma. Märkligt att du känner avundsjuke-känslor på att hon går hemma. Mår hon bra av att göra det ens? En av er får gå upp till 100% och den andra får jobba typ 50% om det är så att ena ungen inte kan gå på fritids. Vad är den här grejen med folk att de inte "vill" jobba? Som att det är nåt val? Vad är alternativet? Alla måste jobba. 

• Anonym (frågor)
    HinkeB skrev 2015-12-22 10:44:23 följande:

Tack för alla tips.

Senast jag pratade med henne så förklarade jag lite hur jag kände att jag blir så jävla förbannad över att hon går hemma och tar "för mycket ansvar" med allt när det kommer till barnen.
    Jag mena, hon går hemma typ varje dag och den enda sociala stimulans hon får är att vara och handla eller prata i telefon med bekanta. 

Sen så har jag gång på gång talat om att om det inte händer något kommer jag lämna henne ett visst datum. Det har i regel slutat med att hon blivit ledsen och förväntat sig en ursäkt (jo jag har varit jävligt ful i munnen dessa tillfällen) men jag har då samtidigt fått skuldkänslor, hon har börjat åtminstone tittat vad det finns för lediga jobb (men inte sökt). Och sen har det som "dalat ut" och jag har inte stått för mitt ord, alltså att kasta ut henne.

Skola för hennes del vill jag inte att hon ska gå...varför?

1: Senast hon gjorde det fick hon massor med studieskulder, vem betalar? Jag..
    2: Hon behöver jobba.
    3: Hon har ingen arbetslivserfarenhet.
    4: Hon behöver känna ett behov av att vara behövd av andra än sina barn och mig.
    5: Hon behöver kunna kolla kontot och se att det kommer in pengar för något bra hon gjort.

Kan förövrigt nämna att jag själv inte har några intressen. Ska jag fara ut på något "hobbyaktigt" vill hon veta när man ska komma hem. Vad jag ska göra. Med VEM jag ska göra det och varför?

Hon ska ha koll till 100%. Varför det är så tror jag väl beror på att hon blir avundsjuk på mig om jag ska hitta på något utan henne. Plus att hon "är ju alltid hemma med barnen". Sen så litar hon väl inte på mig heller till 100% för att jag hånglat med en annan tjej för typ 10 år sedan, skrivit till andra på nätet (flera gånger) så visst förstår jag henne. Men intresset för henne har som dalat för mig då jag känner detta underliggande hat. Jag skulle aldrig tänka mig att vara otrogen mot henne men klart man flörtar på jobbet osv med dom kvinnliga kollegorna för att se om man får någon reaktion. Vilket man ibland får men längre än så går jag inte (vet inte men tror väl att alla gör det).
    Känner mig även låst att man aldrig kan fara iväg och dricka kaffe hos en bekant utan att hon alltid ska fråga "hur länge....osv".

Jag gör som inget annat än att jobba, vara hemma, städa osv.

Många gånger har jag tänkt att jag gör slut på eländet och går och hänger mig men jag vill ju inte lämna mina barn...

Jag vet att jag låter patetiskt när jag pratar om självmord men måste iaf dela med mig att tankarna funnits där...

Sen en annan grej. Vi har ju knappt någon form av kroppskontakt. Hon vill att jag sitter nära, håller handen eller what not... Jag orkar inte....
    Kollar på porr varje dag och tillfredställer mig själv och har som knappt något intresse för henne. Sex har vi möjligen en gång per månad som mest och det är väl mer som "fuck it, lets do it". som det känns vissa gånger....

Mer tips? 

Jag får jätteobehagliga vibbar av dig. Varför är du med denna kvinna? Du verkar se ner på henne något fruktansvärt och verkar inte speciellt trevlig att leva med. Du respekterar henne inte. Hon borde lämna dig. Vad lär du dina barn av detta..
  • Anonym (Lill)

Tog hon bara för givet att hon kunde gå som hemmafru och leva på dig hela livet eller var det något ni kom överens om i början av relationen? Hon måste ju förstå om hon inte är helt tappad att ni inte klarar er utan en till inkomst. Hemskt att hon håller dig borta från barnen, du kommer att ha ndet bättre om ni separerar. 

• jenny99

Jag tycker det är fult gjort att bara ta för givet att gå hemma.Man är ju två om det stora beslutet.Du får vara tydlig mot henne att om ni ska fortsätta så får hon jobba.Hur många procent hon ska jobba är upp till er.

• Anonym (Jingle bells)

Det känns som att i den här familjen rinner problemen mycket djupare än till om någon jobbar eller ej.
    Det känns mest som symptomlindring att fokusera på det. 

• Anonym (A)

Kan du och är du villig att anpassa dina arbetstider för att hämta barnet med ADHD efter skolan om hon får ett jobb som inte passar med barnets skoltider?

Det är inte själklart att få jobb om man bara är tillgänglig kl. 9-14 eller t.o.m. kortare om det är lång restid.

Kommer du ta mer ansvar för hem och barn om hon jobbar?

Jag skulle verkligen rekommendera familjerådgivning om ni inte kan prata om frågorna utan att du blir ful i mun.

Du måste också ha realistiska förväntningar för vilken typ av jobb hon skulle kunna få och vad hon skulle kunna tjäna.

Vet inte heller hur mycket passning och läxhjälp som barnen behöver, speciellt barnet med ADHD. Ni skulle t.ex. kunna se hur många timmar vardera vuxen lägger  på måsten vad gäller barn, hem och jobb, och då får en klarare bild av hur mycket "fri" tid respektive person har.

Studier utan lån, med bara bidragsdelen skulle faktiskt kunna vara ett sätt att öka totalinkomsten, men skulle i så fall rekommendera t.ex, YH eller något annat som innebär praktik och kontakt med arbetsmarknaden.

• mammalovis

Ts: Enda sättet som gör att hon kan snusa en dosa om dagen är väl för att du ger henne pengar till det! Eller tar hon barnbidraget till det? Snuset är ju en lyxpost i er ekonomi.

Hon får väl i värsta fall börja redovisa alla inköp och ni gör en handlingslista ni håller er till.

Sedan tror jag du kommer behöva följa med henne till bemaningsföretag för just nu går det ju för henne att bara flyta med. Du ställer krav, men sedan händer ändå ingenting ...

• Tecum
    Mandy01 skrev 2015-12-22 15:18:11 följande:
    Instämmer helt med denna skribent.

Hon är alltså en underbar fru, mamma, lagar godaste maten, sköter precis allt hemma...och du känner ett HAT gentemot henne för att hon inte jobbar också? Du låter mycket otacksam i mina öron. Vem tänker du ska palla med allt hon gör om hon också jobbar? Räknar kallt med att du tänker göra en hel del av det också i så fall.
    Håller med, det är ju toppen att ha en fru som sköter allt hemma och tar hand om ert funktionshindrade barn. Hon gör mer nytta där än på ett jobb. Just den biten har TS ingen anledning att klaga på. Att hon sabbar sin pension är hennes ansvar, hon är en vuxen människa och det är uppenbarligen inte TS som tvingar henne att gå hemma. Ekonomiskt får ni rätta mun efter matsäcken och det bästa vore om du gick upp till 100% på jobbet. Det borde inte vara så betungande om hon sköter allt hemma.

Det som låter oroväckande är att hon är kontrollerande och inte vill ha sex. Men kanske det är TS` uppträdande som gör att hon tappar lusten? De invektiv han använder plus attityden är inte direkt upphetsande...
  • Anonym (förnuft)

Jag tycker det på ett sätt är fint att du har haft tålamod med henne så länge som 12 år, men samtidigt så har det inte lett någon vart, eller hur?

Och första reglerna om ultimatum vare sig det gäller barn eller partner är

1) att det ska vara extremfall om man ska ta till något sånt och
    2) att aldrig hota med nåt som man inte kan/tänker genomföra.

Jag har lämnat en man som inte fick koll på sin försörjning och det är inget snack, har man sagt att man ska separera så gör man det. Han tackade mig ett drygt år efteråt för det var det som fick honom att vakna upp och börja ta sitt liv på allvar.

Varje gång du slänger ut det ultimata hotet så dödar du en bit av hennes känslor, men du ger henne inte ens kicken av att tvingas gå vidare och i ren ilska bevisa att du har fel. En människa med någon som helst gnista kvar gör vad de måste för att överleva, men du har nu flera gånger valt att rollen som medberoende istället, med det enda budskapet att hon är värdelös som inte jobbar. Är det verkligen konstigt tycker du att hon inte tänder på det?

Jag tycker absolut att ni borde söka terapi ihop för du kan uppenbarligen inte ta konflikten eller söka orsakerna och hon har ingen anledning att ta något du säger på allvar längre eftersom du inte agerar som att det är allvar.

Ni behöver nog en tredje person som kan bena i vad som är rimligt att begära och sätta mål utifrån hur ni känner för varandra och hur var och en mår. Om ni sen kommer fram till att det bästa är att avsluta relationen är det ändå värdefullt att ha en tredje part där som hindrar de värsta utbrotten och kanske kan låta er gå vidare med lite förståelse och kunskap om vad som gick fel.

Svar på tråden Sambo jobbar inte :(