• HinkeB

Sambo jobbar inte :(

Hej. 

Jag tänkte att jag snabbt går igenom min situation lite. Jag och min sambo har varit tillsammans i 12 år, har två gemensamma barn (ett med ADHD) och vi trivs bra ihop...kan man tro.

Nu till mitt problem.

Min sambo är en liten "housewife". Hon fixar det mesta i huset galant och lagar jordens godaste mat och är med barnen när dom kommer hem från skolan. Hon tvättar och fixar nästan allt i huset. En underbar kvinna i all äro. MEN hon jobbar inte. 

För närvarande jobbar bara jag och det är jättekonstiga tider (typ mitt i dagen ett par timmar) jag har fast jobb men bara på knappt 80%...
    Vi lever på ungefär 13 tusen i månaden plus vårdbidrag på ungefär 3 tusen.... 

Dom gånger hon har jobbat så har hon springvikat och jag kan på fingrarna räkna hur många gånger hon har gjort det...på 12 år!!!

Jag känner mig själv alldeles förstörd av detta. Mina känslor för henne är väldigt starka och jag älskar henne oerhört MEN jag klarar inte av det faktum att hon går hemma och "glassar på" med sitt liv. Då hon inte orkar vara den där underbar frun så sitter hon antingen med mobilen och som jag ser det "snusar hela tiden". Ett litet beroende som kostar nästan en dosa snus om dagen. Hur kan man snusa så mycket om man inte har råd?

Hon har förövrigt gått skola och utbildad sig till undersköterska men säger att hon inte vill jobba med människor....

Jag får sådana jävla skuldkänslor kring henne...hon är nästan 35 år och knappt jobbat eller bidragit med något ekonomiskt dom senaste 7 åren. Jag betalar allt i huset då pengar inte finns från något annat håll. Jag har fått låna pengar av en släkting för att vi ska kunna klara oss (flera gånger) och helt otroligt nog har min släkting svarat att jag inte behöver betala igen, det handlar om nästan 40 tusen under en period, så tack gode gud för att jag slipper betala tillbaka...för hur skulle jag ens kunna göra det? 

Hon är verkligen helt underbar. På alla sätt. Om hon nu någon gång skulle kunna tänka sig att vilja jobba....

Detta har skapat ett så stort hat i mig gentemot henne samtidigt som jag tycker så jävla synd om henne. Hon har jättesvårt med att söka jobb trots att jag försöker peppa henne och säga att man måste göra reklam för sig själv för att kunna ens få något. Det känns som att hon vill att folk ska komma till henne och säga "här så får du ett jobb, du behöver inte göra något men du får 30 tusen i månaden ändå."

Vårat äldsta barn har blivit diagnostiserad med ADHD och det är klart att det tär mycket bara där. Barnet klarar inte av fritids utan måste hem nästan varje dag så fort skolan slutar (jag börjar jobba då denne ska hem). Jag skulle nästan göra vad som helst för att få byta plats med min fru....jag hatar att vara borta från mina barn. Jag hatar att jobba. Jag vet ibland inte ens när jag börjar jobba för att jag inte orkar kolla det på mitt schema. 

Utgifterna för vårat hus är ungefär 9 tusen....plus mat....pengarna tar slut, min sambo jobbar inte, jag orkar ingenting.....vad fan ska jag göra? 

Jag vill inte lämna henne för då har hon ingenting....och jag misstänker att det skulle förstöra mina barn (eller så blir det gladare barn när dom ser att pappa mår bättre)...tankarna snurrar väldigt mycket och jag skulle behöva höra om någon varit i samma sits som mig....?

• Svar på tråden Sambo jobbar inte :(
  • Anonym (Blä)
    Anonym (kcvlö) skrev 2015-12-25 20:25:05 följande:

#75 pratar allmänt inte bara om TS.

. Har man 40'in i en inkomst lär man nog klara sig.

Jag skrev tänk till beroende på att det beror ju på flera faktorer om man klarar sig på en inkomst eller inte.

Men 40 in i en inkomst är ju inte en "normal" lön rent generellt.. Men ja..
  • Anonym (Blä)
    Anonym (Gladjul2015) skrev 2015-12-25 21:08:05 följande:

Jo man kan alltid klara sig på någonting om man vill men det gäller ju den sociala biten också att träffa folk och umgås med folk man tycker mer eller mindre om man är hemma hela dagarna så blir man ju tokig

Och man får ju inget efter 65 om ens sambo kännar fett

"Kännar fett"? Vad betyder det?
  • Furienna
    Anonym (Blä) skrev 2015-12-25 18:20:30 följande:
    De flesta familjer har inte råd med att bara ha en inkomst, det vet du nog mycket väl själv med.
    Men i min familj klarade vi oss i flera år på bara en lön, så det är bara skitsnack. 

Varför låter inte du alla sköta sig själva? Och varför denna otrevliga ton? Inte bara i denna tråd utan jag har sett det i andra trådar med.
    Va? Det är ju som kritiserar den här kvinnans livsval utan att ens ha hört hennes sida av historien. 

På ts beskrivning låter det som att hans sambo bara inte vill jobba.
    Just det, du har ju bara fått höra hans sida av historien. Men du har redan dömt ut henne, bara för att det är så populärt att förakta hemmafruar. 

• Furienna
    Anonym (aa) skrev 2015-12-25 22:25:21 följande:
    Hade TS och sambon varit överens om att hon skulle vara hemma hade han inte skrivit här. Det är de inte. Sambon har på eget bevåg bestämt att hon, hennes uppehälle, snus och studielån ska försörjas av hennes partner då hon föredrar att vara hemma.

Min man har försörjt mig i perioder och jag har försörjt honom, långt innan vi fick barn, när detta passat oss av studieskäl m m. Vi har båda jobbat deltid och haft barnen hemma några år efter föräldrapenningsslut. (Och med barnen i mellanstadieålder har vi fortfarande inte två heltidslöner.) Vi hade låginkomståren lägre inkomster än TS och hans sambo. Men vi levde efter våra inkomster och skuldsatte oss inte. Bodde trångt i liten lägenhet. Hade turen att barnen fick ärva kläder av både vänner och släktingar. Hade jobbat /mer/ om det hade behövts.

Jag är den första att himla mig över kategoriska uttalanden att det "inte går" att leva på en lön, det går ju bevisligen för många. Tjutandet om att det är "omöjligt" bygger på att man vill ha ett modernt livsstilspaket, anpassat till två heltidslöner, till priset av en lön.
    Men att leva på en lön bör vara ett val, av båda i paret, och där man är beredd att anpassa sin livsstil utifrån de lägre inkomsterna. Inget av dessa verkar stämma på TS och sambon. I så fall borde de snarare försökt få en liten billig lägenhet, och varken snusning eller mobilabonnemang som tillåter nöjessurfning är ansvarsfulla val om man vill vara hemmafru till en låglöntagare.
    Men nu återkommer vi till det faktum att vi inte har hört kvinnans sida av historien. Dessutom har TS erkänt att han flörtar med andra kvinnor och tittar på porr varje dag. Då tycker jag att han kan unna sina barns mor lite snus och ett mobilabonnemang.
  • Anonym (Men om?)
    Furienna skrev 2015-12-26 08:22:42 följande:

Men nu återkommer vi till det faktum att vi inte har hört kvinnans sida av historien. Dessutom har TS erkänt att han flörtar med andra kvinnor och tittar på porr varje dag. Då tycker jag att han kan unna sina barns mor lite snus och ett mobilabonnemang.

Eftersom TS behöver låna pengar för att familjen ska kunna ha mat på bordet hela månaden ut (och då går back vareviga månad), är det verkligen rätt av sambon då att lägga pengar på snus när hon inte bidrar med någon inkomst? Varför ska han skuldsätta sig för att hon har en dyr ovana och är arbetsskygg?
  • Anonym (Blä)
    Furienna skrev 2015-12-26 08:16:47 följande:

Men i min familj klarade vi oss i flera år på bara en lön, så det är bara skitsnack. 

Va? Det är ju som kritiserar den här kvinnans livsval utan att ens ha hört hennes sida av historien. 

Just det, du har ju bara fått höra hans sida av historien. Men du har redan dömt ut henne, bara för att det är så populärt att förakta hemmafruar. 

Jag föraktar inte hemmafruar, där har DU redan dömt ut mig! Du vet ju inte vad jag är/gör!? Så tänk till lite..

Jag föraktar folk som inte är villiga att jobba, folk som är lata, bekväma och som åker snålskjuts på andra. Och ja, jag har bara hört hans sida, men nu är detta ett diskussionsforum och sambon kan oxå komma och starta en tråd, men jag utgår såklart från hans version, det är ju han som vill ha hjälp/råd.. Vad menar du skulle kunna rättfärdiga detta från hennes sida? Enligt ts så skulle de behöva mer inkomst, så varför utgår du ifrån att alla klarar sig bara för att NI gjort det? Du vet att alla har olika löner, utgifter, behov osv...?
  • Furienna
    Anonym (Men om?) skrev 2015-12-26 09:33:41 följande:
    Eftersom TS behöver låna pengar för att familjen ska kunna ha mat på bordet hela månaden ut (och då går back vareviga månad), är det verkligen rätt av sambon då att lägga pengar på snus när hon inte bidrar med någon inkomst? Varför ska han skuldsätta sig för att hon har en dyr ovana och är arbetsskygg?
    Varför kritiserar du inte mannens flörtande med andra kvinnor och att han tittar på porr varje dag, vilket han tidigare i tråden har erkänt att han gör? Han är tydligen bara ett steg från att vara otrogen på allvar, och jag tycker på fullaste allvar att det är han, som är stolpskottet i den här relationen. Ja, hon borde ju sluta snusa. Men jag förstår inte varför det är en sämre ovana enligt dig än att så gott som vara otrogen. Och det är alltså arbetsskygghet enligt dig att ta hand om två barn, varav ett har ADHD. Jaha... Då vet jag att du inte vet något om människor.
  • Furienna
    Anonym (Blä) skrev 2015-12-26 10:28:29 följande:
    Jag föraktar inte hemmafruar, där har DU redan dömt ut mig! Du vet ju inte vad jag är/gör!? Så tänk till lite.
    Men du har minst tre gånger talat nedlåtande om den här kvinnan, och jag vet nog varför.
    Jag föraktar folk som inte är villiga att jobba, folk som är lata, bekväma och som åker snålskjuts på andra.
    Se där! Min egen mamma var som sagt hemmafru, och hon var på inget sätt lat eller bekväm.
    Och ja, jag har bara hört hans sida, men nu är detta ett diskussionsforum och sambon kan också komma och starta en tråd, men jag utgår såklart från hans version, det är ju han som vill ha hjälp/råd..
    Men innan hon startar en egen tråd, så är det inte rätt av dig att döma ut henne. Fast du och flera andra har gjort det ändå.
     Vad menar du skulle kunna rättfärdiga detta från hennes sida?
    Rättfärdiga vad? Att hon vill kunna ställa upp för sitt barn med ADHD?
    Enligt ts så skulle de behöva mer inkomst, så varför utgår du ifrån att alla klarar sig bara för att NI gjort det? Du vet att alla har olika löner, utgifter, behov osv...?
    Men då tycker jag att TS ska prata med sambon om det här med pengarna (förlåt om jag har missat något, men det känns som att han inte ens har gjort det), och inte bara gnälla om henne på ett internetforum. Fast nu kan han ju åtminstone vara glad över att flera här är på hans sida. Drömmer
  • Anonym (aa)
    Men nu återkommer vi till det faktum att vi inte har hört kvinnans sida av historien.
    Givetvis utgår vi från de data vi har, och det är här mannens version.
     Dessutom har TS erkänt att han flörtar med andra kvinnor och tittar på porr varje dag. Då tycker jag att han kan unna sina barns mor lite snus och ett mobilabonnemang.
    Fast de har inte råd. Vare sig han porrsurfar eller flörtar så har de inte pengarna. Med bara hans inkomst finns det inget utrymme att "unna sig" sådant som kostar, vare sig hon känner sig moraliskt berättigad till det eller ej.

A och O när man väljer att leva med lägre inkomst (jag bortser här från att detta inte är ett gemensamt val i TS familj) är väl ändå att man anpassar utgifterna efter det. Här har vi en familj som bor i hus utan att ha ekonomi att sätta undan pengar till nödvändiga husutgifter och där minst den ena konsumerar nikotin för över en tiondel av de ynka pengar de har att leva på efter bostadskostnad.

Jag tycker inte det låter sympatiskt med en porrsurfande, flörtande man. Men - förutsatt att du inte tror att han blåljuger - här har du en man som mot sin vilja försörjer en heltidshemmafru som vägrar söka jobb trots att barnen går i skolan en god del av dagen, och som i ärlighetens namn inte verkar ha jobbat mycket innan dem heller. Som inte får något sex, som betalar sambons studielån för en utbildning hon inte har lust att jobba inom och ser hennes nikotinberoende äta upp en icke föraktlig del av familjens pengar. Som älskar sina barn och gärna skulle tillbringa mer tid med dem och mindre på sitt jobb som han inte gillar särskilt, men det går inte eftersom någon i familjen ändå måste dra in pengar. Som hittills valt bort separation med tanke på barnen. Det låter inte jättekul det heller.
  • Anonym (Blä)
    Furienna skrev 2015-12-26 15:10:20 följande:

Men du har minst tre gånger talat nedlåtande om den här kvinnan, och jag vet nog varför.Se där! Min egen mamma var som sagt hemmafru, och hon var på inget sätt lat eller bekväm.Men innan hon startar en egen tråd, så är det inte rätt av dig att döma ut henne. Fast du och flera andra har gjort det ändå.Rättfärdiga vad? Att hon vill kunna ställa upp för sitt barn med ADHD? Men då tycker jag att TS ska prata med sambon om det här med pengarna (förlåt om jag har missat något, men det känns som att han inte ens har gjort det), och inte bara gnälla om henne på ett internetforum. Fast nu kan han ju åtminstone vara glad över att flera här är på hans sida.

För att hon verkar ovillig att jobba och är hemmafru utan att de kommit överens om det.

Ja? Att din mamma var hemmafru har inget med saken att göra. Jag har inte sagt att alla som är hemmafruar är lata och inte villjobba? Du försöker bråka över saker jag inte sagt. Är man hemmafru för att båda vill det och man tar hand om barnet ich hemmet så är det ok. Är man "hemmafru" aka, är hemma, är lat, sitter i soffan hela dagarna och mannen som kommer från konbet får laga mat och städa och man dessutom gör av med familjens pengar på onödiga saker fast man inte har råd, ja, det är en annan femma. Det är inte en hemmafru, det är en lat person som är ovillig att göra något alls..

Jag är mammaledig just nu. Jag längtar tillbaka till mitt jobb. Under tiden tar jag hand om barnet och hemmet och jobbar "extra" när det går samt rättar munnen efter matsäcken.

De flesta som har barn med diagnos jobbar. Såatte...
Svar på tråden Sambo jobbar inte :(