• HinkeB

Sambo jobbar inte :(

Hej. 

Jag tänkte att jag snabbt går igenom min situation lite. Jag och min sambo har varit tillsammans i 12 år, har två gemensamma barn (ett med ADHD) och vi trivs bra ihop...kan man tro.

Nu till mitt problem.

Min sambo är en liten "housewife". Hon fixar det mesta i huset galant och lagar jordens godaste mat och är med barnen när dom kommer hem från skolan. Hon tvättar och fixar nästan allt i huset. En underbar kvinna i all äro. MEN hon jobbar inte. 

För närvarande jobbar bara jag och det är jättekonstiga tider (typ mitt i dagen ett par timmar) jag har fast jobb men bara på knappt 80%...
    Vi lever på ungefär 13 tusen i månaden plus vårdbidrag på ungefär 3 tusen.... 

Dom gånger hon har jobbat så har hon springvikat och jag kan på fingrarna räkna hur många gånger hon har gjort det...på 12 år!!!

Jag känner mig själv alldeles förstörd av detta. Mina känslor för henne är väldigt starka och jag älskar henne oerhört MEN jag klarar inte av det faktum att hon går hemma och "glassar på" med sitt liv. Då hon inte orkar vara den där underbar frun så sitter hon antingen med mobilen och som jag ser det "snusar hela tiden". Ett litet beroende som kostar nästan en dosa snus om dagen. Hur kan man snusa så mycket om man inte har råd?

Hon har förövrigt gått skola och utbildad sig till undersköterska men säger att hon inte vill jobba med människor....

Jag får sådana jävla skuldkänslor kring henne...hon är nästan 35 år och knappt jobbat eller bidragit med något ekonomiskt dom senaste 7 åren. Jag betalar allt i huset då pengar inte finns från något annat håll. Jag har fått låna pengar av en släkting för att vi ska kunna klara oss (flera gånger) och helt otroligt nog har min släkting svarat att jag inte behöver betala igen, det handlar om nästan 40 tusen under en period, så tack gode gud för att jag slipper betala tillbaka...för hur skulle jag ens kunna göra det? 

Hon är verkligen helt underbar. På alla sätt. Om hon nu någon gång skulle kunna tänka sig att vilja jobba....

Detta har skapat ett så stort hat i mig gentemot henne samtidigt som jag tycker så jävla synd om henne. Hon har jättesvårt med att söka jobb trots att jag försöker peppa henne och säga att man måste göra reklam för sig själv för att kunna ens få något. Det känns som att hon vill att folk ska komma till henne och säga "här så får du ett jobb, du behöver inte göra något men du får 30 tusen i månaden ändå."

Vårat äldsta barn har blivit diagnostiserad med ADHD och det är klart att det tär mycket bara där. Barnet klarar inte av fritids utan måste hem nästan varje dag så fort skolan slutar (jag börjar jobba då denne ska hem). Jag skulle nästan göra vad som helst för att få byta plats med min fru....jag hatar att vara borta från mina barn. Jag hatar att jobba. Jag vet ibland inte ens när jag börjar jobba för att jag inte orkar kolla det på mitt schema. 

Utgifterna för vårat hus är ungefär 9 tusen....plus mat....pengarna tar slut, min sambo jobbar inte, jag orkar ingenting.....vad fan ska jag göra? 

Jag vill inte lämna henne för då har hon ingenting....och jag misstänker att det skulle förstöra mina barn (eller så blir det gladare barn när dom ser att pappa mår bättre)...tankarna snurrar väldigt mycket och jag skulle behöva höra om någon varit i samma sits som mig....?

• Svar på tråden Sambo jobbar inte :(
  • Furienna
    Jesper f skrev 2015-12-22 11:41:40 följande:
    Nej TS, nu får du nog faktiskt nyansisera dig lite.. Nr 1, har du gjort en ADHD utredning själv? Har du inte gjort det - gör det, jag är ganska övertygad om att det skulle hjälpa dig i ditt liv ganska markant. Inte minst eftersom ADHD dessutom i hög grad är ärftligt. 

Att leva med någon som har ett neuropsykologiskt handikapp ÄR slitsamt, oavsett hur relationen till den personen ser ut, som partner, förälder, syskon etc. Det FINNS en orsak till varför det heter vårdbidrag - det är inget som bara delas ut per automatik, Har man aldrig fysiskt sett hur en förälder till ett ADHD barn verkligen får slita - utöver att sköta ett vanligt hushåll - då förstår man heller inte hur det är. Lägg därtill att det sannolikt finns en till person i samma hushåll som har någon diagnos åt det hållet också. Det finns gränser för hur mycket energi en människa har.

Jag kan gott förstå problemet med pengar, men utifrån hur era förutsättningar ser ut, är kanske inte just ett arbete det primära för att eran vardag ska fungera. Alla har inte förutsättningar att fungera som familjen Svensson, men då måste någon hålla i trådarna. Är det i vart fall en hyggligt funktionell lösning, får man försöka anpassa situationen efter det, göra budget - spara där man kan, äta billigt, dra ned på nöjen osv. Och nej, det är givetvis inte roligt, men livet kan inte alltid vara roligt. Däremot måste det vara funktionellt för alla som ingår i en familj. Du har ett handikappat barn, hur tror du att livet skulle sett ut om handikappet hade vart annorlunda? Hade du/ni inte anpassat både ert liv och leverne efter det? ADHD kan vara precis lika svårt och hämmande som att sakna en fysisk kroppsdel - sannolikt värre, för det syns inte på någon.

Vem ska göra allt din sambo gör, om hon inte är hemma? Och varför söker inte du själv ett arbete som är mer stimulerande och bättre betalt? Ni är TVÅ vuxna i er relation, inte bara en. Ena utesluter inte det andra, du har också en del i situationen.
    Tack för en av de få vettiga inläggen i den här tråden! Det är TS som är problemet, inte sambon. Jag har ingen sympati för en karl, som flörtar med andra kvinnor på jobbet och tittar på porr varje dag, och sedan har han mage att klaga på att hans sambo sköter barnen och hushållet åt honom. Tvi ***!
  • Anonym (förnuft)
    Furienna skrev 2015-12-23 00:04:58 följande:
    Tack för en av de få vettiga inläggen i den här tråden! Det är TS som är problemet, inte sambon. Jag har ingen sympati för en karl, som flörtar med andra kvinnor på jobbet och tittar på porr varje dag, och sedan har han mage att klaga på att hans sambo sköter barnen och hushållet åt honom. Tvi ***!
    Du tror inte att han hellre hade haft ett sexliv med sin sambo alltså?

Han är ju så less så han vill byta med henne om hon bara kunde få tummen ur ocvh jobba!

Och jag känner igen det för min sambo har blivit av med jobbet tre gånger på 4 år och gått hemma ett antal månader åt gången. När man själv sliter hund året om för att klara utgifterna för barn och hushåll så är det inte svårt att känna sig både smått utsliten och arg på sin "lediga" partner, som i mitt fall inte ens orkade hålla koll på a-kassekorten så han fick sin ersättning.
  • Anonym (Lina)
    Tecum skrev 2015-12-22 19:50:21 följande:

Håller med, det är ju toppen att ha en fru som sköter allt hemma och tar hand om ert funktionshindrade barn. Hon gör mer nytta där än på ett jobb. Just den biten har TS ingen anledning att klaga på. Att hon sabbar sin pension är hennes ansvar, hon är en vuxen människa och det är uppenbarligen inte TS som tvingar henne att gå hemma. Ekonomiskt får ni rätta mun efter matsäcken och det bästa vore om du gick upp till 100% på jobbet. Det borde inte vara så betungande om hon sköter allt hemma.

Det som låter oroväckande är att hon är kontrollerande och inte vill ha sex. Men kanske det är TS` uppträdande som gör att hon tappar lusten? De invektiv han använder plus attityden är inte direkt upphetsande...

Håller verkligen med.

Ts! Jag får precis som en annan skribent obehagliga vibbar utav dig! Din fru är fantastisk på alla sätt och sköter allt hemma INKLUSIVE ett funktionshindrat barn. Nej hon drar kanske inte in några pengar men visst fasen jobbar hon! Förmodligen mer än dig och förmodligen underlättar hon din vardag en hel del. Pengabristen förstår jag är tuff och jag hoppas hon skaffar ett jobb så att du någongång får se att det inte betyder "lata sig" att ta hand om barn och familj så allt flyter på. Tänk om hon egentligen vill jobba men inte vill lägga allt ansvar därhemma på dig?

Medan du kallar DIN FRU diverse saker och klagar kanske du själv skulle ta och gå upp heltid samt börja uppskatta din fru för allt hårt JOBB hon faktiskt gör. Att ta hand om ett barn med adhd tex är INTE en dans på rosor, sen kommer ytterligare barn och ett hem på det. Det är inte direkt att det bara ska dammsugas så äre klart. Men den biten tar ändå din fru utan att klaga? Visa lite mer tacksamhet för det hon faktiskt gör åtminstone.
  • Anonym (aspiegirl)
    Jesper f skrev 2015-12-22 11:41:40 följande:

Nej TS, nu får du nog faktiskt nyansiera dig lite.. Nr 1, har du gjort en ADHD utredning själv? Har du inte gjort det - gör det, jag är ganska övertygad om att det skulle hjälpa dig i ditt liv ganska markant. Inte minst eftersom ADHD dessutom i hög grad är ärftligt. 

Vad grundar du det på? Med tanke på att mamman knappt jobbat vid 35 års ålder tror jag snarare att det är hon som har neuropsykologisk problematik än TS.
  • Furienna
    Anonym (förnuft) skrev 2015-12-23 00:51:00 följande:
    Du tror inte att han hellre hade haft ett sexliv med sin sambo alltså?

Han är ju så less så han vill byta med henne om hon bara kunde få tummen ur och jobba!
    Så det är hennes fel att han är less på henne, menar du? Jag har tolkat det som att hon vill ha ett sexliv, men inte han.
  • Furienna
    Anonym (Lina) skrev 2015-12-23 01:21:37 följande:
    Håller verkligen med.

Ts! Jag får precis som en annan skribent obehagliga vibbar utav dig! Din fru är fantastisk på alla sätt och sköter allt hemma INKLUSIVE ett funktionshindrat barn. Nej hon drar kanske inte in några pengar men visst fasen jobbar hon! Förmodligen mer än dig och förmodligen underlättar hon din vardag en hel del. Pengabristen förstår jag är tuff och jag hoppas hon skaffar ett jobb så att du någon gång får se att det inte betyder "lata sig" att ta hand om barn och familj så allt flyter på. Tänk om hon egentligen vill jobba men inte vill lägga allt ansvar därhemma på dig?

Medan du kallar DIN FRU diverse saker och klagar kanske du själv skulle ta och gå upp heltid samt börja uppskatta din fru för allt hårt JOBB hon faktiskt gör. Att ta hand om ett barn med adhd t ex är INTE en dans på rosor, sen kommer ytterligare barn och ett hem på det. Det är inte direkt att det bara ska dammsugas så är det klart. Men den biten tar ändå din fru utan att klaga? Visa lite mer tacksamhet för det hon faktiskt gör åtminstone.
    Bra skrivet! Glad
  • Furienna
    Anonym (aspiegirl) skrev 2015-12-23 04:00:39 följande:
    Vad grundar du det på? Med tanke på att mamman knappt jobbat vid 35 års ålder tror jag snarare att det är hon som har neuropsykologisk problematik än TS.
    Har du glömt att ett av barnen har ADHD? För det har säkert tagit mycket energi och tid i anspråk för mamman.
  • Loriyana

Vadå "hon jobbar inte"? Hon verkar jobba hur mycket som helt! Hon tar hand om hemmet, fixar mat, tar hand om barnet osv. Hon jobbar betydligt mer än vad DU gör. 

• Anonym (aa)

Kvinnan här vill inte jobba helt enkelt, i alla fall inte inom jobb hon har utbildning för och hyfsad chans att få. Hon söker inte heller något annat. Förmodligen trivs hon med att gå hemma, har sin identitet som hemmafru h tycker hon bidrar tillräckligt med att sköta hem (vilket flertalet dock sköter parallellt med yrkesarbete) och funktionsnedsatt barn.
    I en familj där man vore överens om att ena parten skulle vara hemma vore detta inget problem (utom för framtida pension). Men nu är man inte överens, och åtminstone TS upplever inte att man har ekonomin för det (det tycker inte jag heller när man håller sig med hus för 9000 i månaden och snusning...)
    TS: Du talar inte klarspråk med din sambo utan går och blir surare och mer missnöjd och relationen blir ännu sämre. Jag får inte fram om du verkligen talat om hur du känner, i ett riktigt samtal, inte i en sur kommentar i förbifarten eller som vink om jobb att söka.  Typ:
    Det här håller inte tyvärr. Vi har X kronor in och vi har utgifter på X. Vi går back. vi kan inte leva på lånade pengar. Du vill inte jobba som undersköterska så vad har du själv för förslag. Kan du tänka dig att försöka få jobb? Kan vi leva billigare? (sälja hus om billigare boende finns, sälja bil om ni har sådan). Snus finns det enkelt inte utrymme för idag.

I något annat fall skulle jag fråga varför du själv inte jobbar heltid TS men att gå upp i tid och få mindre tid med barnen  för att försörja någon du tycker borde bidra ekonomiskt själv är nog ingen god start. Men din arbetssituation är ändå knepig. Du har tider som gör att du går till jobbet när barnet kommer hem t ex. Har barnet extra behov och behöver vara hemma behöver du skaffa arbetstider som funkar så att någon av er är hemma även om hon börjar jobba.

Vad gäller TS påstådda brist på tacksamhet över vad hon gör.... jag utgår från att han inte skulle kräva att mötas av ett fixat och exemplariskt hem om sambon yrkesarbetade och han försöker verkligen lyfta fram hur duktigt hon gör det hon faktiskt gör hemma. Jag har dock själv erfarenhet av en partner som är mycket hemma och som lägger många timmar i månaden på t ex tjusig matlagning och hoppar sådant jag uttryckligen bett honom göra. Tro mig, jag kan sitta där vid det fina bordet och känna att jag hellre hade ätit fiskpinnar och han hade gjort sådant jag bett om...

• Anonym (aa)
    Loriyana skrev 2015-12-23 09:43:00 följande:

Vadå "hon jobbar inte"? Hon verkar jobba hur mycket som helt! Hon tar hand om hemmet, fixar mat, tar hand om barnet osv. Hon jobbar betydligt mer än vad DU gör. 

Att sköta ett hem är inte särskilt ansträngande eller tidskrävande i vårt samhälle. Det är något flertalet (friska)  sköter vid sidan av jobbet utan större problem. Hon tar hand om barnet, utanför skoltid, och det kan säkert vara ansträngande om barnet har allvarligare störning (flertalet barn med ADHD är inte på den nivån men flertalet har ju inte heller vårdbidrag), men jag tycker du sträcker det när du säger att detta är mer arbete än de 80% sambon jobbar.

Men oavsett om TS har rätt eller fel förhållningssätt till sambons insats så kvarstår att de har en livsstil som inte inte går att finansiera utan mer förvärvsarbete i familjen. Lyxfällan är kanske fel uttryck när man är låginkomsttagare men man har ju uppenbarligen redan levt över sina inkomster ett tag.
Svar på tråden Sambo jobbar inte :(