• Sommar15

Portionsstorlek 4 månader

Jag har en bebis som precis blivit fyra månader och har börjat få smakportioner en gång per dag (grönsakspuré av olika slag). Är utomlands nu men tänkte börja med gröt också (för att introducera gluten) när jag är tillbaka i Sverige om en dryg vecka.

Enl BVC så ska man inte ersätta ett mål förrän vid sex månaders ålder, vilket jag är med på. Nu får hon lite puré och sedan amning + ersättning (hon blir inte nöjd på enbart amning). Men hur mycket är en lagom smakportion? Tycker jag läser olika överallt i broschyrer från BVC och på nätet - allt från en liten skål till att doppa fingret i sås liksom. Hon älskar maten hon fått och slukar det glatt och bara gapar efter mer. Har nu begränsat det så att inte magen ska reagera (vilket den inte har) men hon vill ha mer och blir arg när vi slutar mata. Är det ok att öka på?

Till saken hör att jag helst vill sluta amma, i alla fall dagtid. Det är så krångligt och bökigt och hon får ändå flaska efter nästan varje mål så det är bara ett ytterligare moment nu med puré också. Ska jag köra puré+ersättning enbart på dagtid (a la frukost, lunch, middag) och amning+ersättning däremellan? Tycker detta är så svårt med så många olika bud så tar tacksamt emot råd från erfarna mammor!

Amningsfanatiker undanbedes :) ska börja jobba när hon är 9 månader så då senast måste jag ha slutat, men tänker fasa ut allteftersom nu redan.

• Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader
  • Iowhannah
    Sommar15 skrev 2016-01-02 07:42:10 följande:

Från Livsmedelsverket, stycket 4 mån (inte efter 6 mån):

"Smakportioner

Det finns inte tillräckligt med forskning för att kunna säga hur fort barn ska eller kan vänja sig vid mat. De åldersintervall som beskrivs här grundas i stället på beprövad erfarenhet. Eftersom alla barn är olika ska du inte se de här intervallen som exakta gränser. Du behöver därför inte vara orolig om ditt barn vill gå fortare eller långsammare fram."

Gröt eller ej ;) - nu känner jag mig trygg att ge lite större smakportioner eftersom min lilla tjej gillar det så mycket.

Om barnet vill äta, och magen klarar av det, så borde det inte vara några större problem med att ge smakisar :) Tråkigt med folk som alltid ska lägga sig i hur man uppfostrar sina barn. Så länge barnet mår bra så gör man uppenbarligen rätt.
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 23:36:06 följande:
    Jag kan inte kopiera in här med mobilen men på ex trygga barn kan du läsa att genom ge smakprover gör man barn nyfikna. Samt att det förbereder mage å tarmar å på nya födoämnen. Men det är som sagt bara att söka efter information och sålla efter det du anser trovärdigt. Och sen återigen är du så himla otrevlig med taskig attityd 'men det är väl ingen slump att du valde det' klockan är mitt i natten skulle jag redogjort för varenda liten vitamin å mineral? Det de visar är ju att det energimässigt motsvarar ett mål mat inte bara en smakportion. Men återigen har jag aldrig sagt att man ska sluta med ersättning så allt som finns i ersättningen som inte finns i gröten får ju barnrt ändå...
    Trygga barn? Det som står där följer Livsmedelsverkets rekommendationer om små smakprov från 4 månader och smakportioner från 6 månader. Och självklart gör smakprover barnen nyfikna på mat, men de är ju inte mer nyfikna vid 3 månader än vid t.ex. 7 månader. Och förbereder kroppen för mat. Ja, det är ju därför man ger smakprover först. Men det behöver inte ske "så tidigt som möjligt".

Så det var inte svaret på min fråga.

Jag frågade alltså om var jag kan läsa att det är bättre och en fördel att börja så tidigt som möjlig!?
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 23:37:47 följande:
    Men det jag vill komma då menar du att doseringen på förpackningen är felaktig? Eftersom doseringen INTE motsvarar en liten smakportion...
    Man kokar naturligtvis enligt doseringen och plockar ut en liten klick som smakportion. Svårare är det inte.
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-02 10:21:17 följande:
    Man kokar naturligtvis enligt doseringen och plockar ut en liten klick som smakportion. Svårare är det inte.
    Natulcien skrev 2016-01-02 10:14:53 följande:
    Trygga barn? Det som står där följer Livsmedelsverkets rekommendationer om små smakprov från 4 månader och smakportioner från 6 månader. Och självklart gör smakprover barnen nyfikna på mat, men de är ju inte mer nyfikna vid 3 månader än vid t.ex. 7 månader. Och förbereder kroppen för mat. Ja, det är ju därför man ger smakprover först. Men det behöver inte ske "så tidigt som möjligt".

Jag frågade alltså om var jag kan läsa att det är bättre och en fördel att börja så tidigt som möjlig!?
    Nej du tycker så. Livsmedelverket rekommenderar från 4 månader. Jag har aldrig proppsat på DIG hur just DU gör. Om vi väljer tre månader så gör vi det. Tre månader var standard innan, men eftersom folk började sluta amma å ge mat istället så ändrades rådet. Vi slutar inte ge ersättning för mat och hamnar således inte i den kategorin. Vad är det som är svårt att förstå? Läser du på 1177 så står det just : . "Rådet att inte börja med vanlig mat förrän vid sex månader mat är till för att maten inte ska konkurrera ut amningen". DVS INGENSTANs kan du hitta på livsmedelverkets sida att det är FARLIGT för barenet. Ja dom hänvisar från 4 månader för livsmedelverket säger så, men tror du helt allvarligt att det är annorlunda bara för att barnet är 3 1/2 månad med smaksensationer? 

• Kvinna30plus
    Kvinna30plus skrev 2016-01-02 10:30:07 följande:

Nej du tycker så. Livsmedelverket rekommenderar från 4 månader. Jag har aldrig proppsat på DIG hur just DU gör. Om vi väljer tre månader så gör vi det. Tre månader var standard innan, men eftersom folk började sluta amma å ge mat istället så ändrades rådet. Vi slutar inte ge ersättning för mat och hamnar således inte i den kategorin. Vad är det som är svårt att förstå? Läser du på 1177 så står det just : . "Rådet att inte börja med vanlig mat förrän vid sex månader mat är till för att maten inte ska konkurrera ut amningen". DVS INGENSTANs kan du hitta på livsmedelverkets sida att det är FARLIGT för barenet. Ja dom hänvisar från 4 månader för livsmedelverket säger så, men tror du helt allvarligt att det är annorlunda bara för att barnet är 3 1/2 månad med smaksensationer? 

och jag propsar inte för 3 månader, jag propsar inte för något, och det är där du helt missar poängen, jag skrev bara hur vi gör. Jag tror ingen normal vuxen människa gör något som dom läser ngn gör på ett forum utan att sätta sig in i det först när det handlar om sin bebis. 
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-02 10:21:17 följande:
    men doseringen är fortfarande anpassad för att matcha en bebis mage. en liten klick i dosering kan man ju ge av vanlig gröt.....behöver man ju inte köpa bebisgröt för....
  • Mooomin

Två veckor hit o dit är ju enorm skillnad i en bebis utveckling!? Jag personligen skulle aldrig våga chansa på att tarmen är tillräckligt mogen, utan hellre safea och vänta lite till. Speciellt med alla allergier som var och varannan har idag..

Kvinna30plus skrev 2016-01-02 10:30:07 följande:

• Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-01-02 10:35:54 följande:

Två veckor hit o dit är ju enorm skillnad i en bebis utveckling!? Jag personligen skulle aldrig våga chansa på att tarmen är tillräckligt mogen, utan hellre safea och vänta lite till. Speciellt med alla allergier som var och varannan har idag..

och det är helt ok, jag säger väl inget om hur du gör eller att det är fel? dock så kan du ingenstans på livsmedelverkets sida hitta att det är fara för barnets tarm/mage å ge smaksensationer, att dom ändrade från tre till fyra månader var för att folk började ge mat istället för att ammade. lyssna på barnet ist så blir det nog bäst. 
  • Kvinna30plus
    Sommar15 skrev 2016-01-02 07:42:10 följande:

Från Livsmedelsverket, stycket 4 mån (inte efter 6 mån):

"Smakportioner

Det finns inte tillräckligt med forskning för att kunna säga hur fort barn ska eller kan vänja sig vid mat. De åldersintervall som beskrivs här grundas i stället på beprövad erfarenhet. Eftersom alla barn är olika ska du inte se de här intervallen som exakta gränser. Du behöver därför inte vara orolig om ditt barn vill gå fortare eller långsammare fram."

Gröt eller ej ;) - nu känner jag mig trygg att ge lite större smakportioner eftersom min lilla tjej gillar det så mycket.

Men precis! Min lilla är också nyfiken och gillar det!  Tycker det är bra att långsamt vänja dem,snart så räcker ju inte enbart ersättningen och då måste hon ju kunna äta hela mål mat för att få i sig allt. 
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader