• Sommar15

Portionsstorlek 4 månader

Jag har en bebis som precis blivit fyra månader och har börjat få smakportioner en gång per dag (grönsakspuré av olika slag). Är utomlands nu men tänkte börja med gröt också (för att introducera gluten) när jag är tillbaka i Sverige om en dryg vecka.

Enl BVC så ska man inte ersätta ett mål förrän vid sex månaders ålder, vilket jag är med på. Nu får hon lite puré och sedan amning + ersättning (hon blir inte nöjd på enbart amning). Men hur mycket är en lagom smakportion? Tycker jag läser olika överallt i broschyrer från BVC och på nätet - allt från en liten skål till att doppa fingret i sås liksom. Hon älskar maten hon fått och slukar det glatt och bara gapar efter mer. Har nu begränsat det så att inte magen ska reagera (vilket den inte har) men hon vill ha mer och blir arg när vi slutar mata. Är det ok att öka på?

Till saken hör att jag helst vill sluta amma, i alla fall dagtid. Det är så krångligt och bökigt och hon får ändå flaska efter nästan varje mål så det är bara ett ytterligare moment nu med puré också. Ska jag köra puré+ersättning enbart på dagtid (a la frukost, lunch, middag) och amning+ersättning däremellan? Tycker detta är så svårt med så många olika bud så tar tacksamt emot råd från erfarna mammor!

Amningsfanatiker undanbedes :) ska börja jobba när hon är 9 månader så då senast måste jag ha slutat, men tänker fasa ut allteftersom nu redan.

• Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader
  • Rani
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 20:07:06 följande:

Fast ingen här experimenterar själva.

Du har vid ett flertal tillfällen förspråkat att forska själv/lägga till/dra bort/läsa mellan raderna istället för att gå på det som faktiskt står i råden.
  • Mooomin

Jo, de som börjar ge för mycket, för tidigt..

Kvinna30plus skrev 2016-01-03 20:07:06 följande:

Fast ingen här experimenterar själva.

• Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-03 19:22:41 följande:

Där ser man. Jo, deras enda agenda är ju att sälja så mycket som möjligt. Vill minnas att vi fick smakprov hemskickade långt innan det var dags för smakportioner.

Hur var det nu....kan du förklarar varför du medvetet gick emot Livsmedelsverkets råd? Du skriver i tråden att du 'antagit' att det är okej att börja vid 7 månader som först med att introducera gluten. Vad baserar du det på då det klart å tydligt står SENAST 6 månader? Varför håller du på å exprementerar så? Du har inte givit någon som helst förklaring till ditt val å göra så. Men ändå prackar du på andra dina vetabästfasoner för du följer minsan Livsmedelsverkets råd på dagen....men uppenbarligen gör du ju inte det. Så förklara nu!
  • Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-01-03 20:17:57 följande:

Är det att exprementerar då det finns miljoner å åter miljoner människor under hur många decennier som fått Börja smaka mat från 3 månader. Förklara hur det kan vara att exprementerar????
  • bo50
    Mooomin skrev 2016-01-03 20:17:57 följande:

Fast det är i varje fall ingen här i tråden som förespråkar att börja ge för mycket,för tidigt.

Livsmedelsverket själva går endast ut rekommendationer som egentligen inte har någon vetenskaplig grund (barn är olika)
  • Kvinna30plus
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 20:21:56 följande:

Är det att exprementerar då det finns miljoner å åter miljoner människor under hur många decennier som fått Börja smaka mat från 3 månader. Förklara hur det kan vara att exprementerar????

Eller ja det var fel av mig det är betydligt mer människor å betydligt längre tid än många decennier. Sen kan du kabbla om exprementering bäst du vill. Din trovärdighet sjönk just till noll.
  • Kvinna30plus
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 20:34:01 följande:

Eller ja det var fel av mig det är betydligt mer människor å betydligt längre tid än många decennier. Sen kan du kabbla om exprementering bäst du vill. Din trovärdighet sjönk just till noll.

*moomin
  • Mooomin

Trovärdighet? Det är inte jag som hetsar med smakportioner från 3-4 månader.. Vadå trovärdighet, vad pratar du om?

Kvinna30plus skrev 2016-01-03 20:34:01 följande:

• Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 20:18:10 följande:
    Hur var det nu....kan du förklarar varför du medvetet gick emot Livsmedelsverkets råd? Du skriver i tråden att du 'antagit' att det är okej att börja vid 7 månader som först med att introducera gluten. Vad baserar du det på då det klart å tydligt står SENAST 6 månader? Varför håller du på å exprementerar så? Du har inte givit någon som helst förklaring till ditt val å göra så. Men ändå prackar du på andra dina vetabästfasoner för du följer minsan Livsmedelsverkets råd på dagen....men uppenbarligen gör du ju inte det. Så förklara nu!
    Jag hade inte tänkt skriva mer till dig eftersom jag uppfattar det som helt meningslöst, men eftersom du tjatar så, så ger jag dig ett svar till.

Som jag redan har skrivit så läste jag på väldigt mycket om detta är jag fick barn. Och vad gäller introduktionen av fast föda till spädbarn så är övervägande del av  information och forskning överensstämmande och ganska enig, d.v.s. det vettigaste är Livsmedelsverkets rekommendationer: Små, små smakprovfrån 4 månader för de som vill (inte nödvändigt, helamning i 6 månader går också utmärkt), smakportioner från 6 månader och börja ge hela portioner runt 8 månader. Det mesta jag läste pekade mot att det var det klokaste och mest sunda att göra.

Vad gäller glutenintroduktionen däremot är forskarna inte lika eniga. Där tycks det viktiga vara att introducera gluten i skydd av amning, och eftersom jag ammade upp till 11 månaders ålder så fanns ingen anledning att skynda på. Dessutom är ju helamning i 6 månader något som både WHO och Livsmedelsverket propagerar för, vilket betyder att man passerar 6-månadersgränsen utan att det är någon fara. Däremot ger ju ersättning inte samma skydd som amning, vilket kan göra att 4-6-månaders gränsen är viktigare.

Så här skriver Livsmedelsverket om detta (eftersom du verkar har missat det?):

"Om barnet får små mängder gluten medan det fortfarande ammas minskar risken för att barnet ska bli glutenintolerant. Senast vid sex månader, och tidigast från fyra månader, bör du därför börja ge barnet lite mat med gluten. Gluten finns i mat som innehåller vete, korn och råg. Däremot finns det bara lite gluten i havre.

Du kan till exempel låta barnet få smaka en liten munsbit vitt bröd eller smörgåsrån eller en liten sked gröt eller välling några gånger i veckan. Om du ger välling i flaska blir det lätt för stora mängder gluten. Efter sex månader kan du långsamt öka mängden.

Det är också viktigt att börja långsamt med gluten om ditt barn får modersmjölksersättning. Börja med små, små mängder mat som innehåller gluten och öka mängden mycket långsamt. Det kan också minska risken för glutenintolerans, även om långsam introduktion i samband med amning minskar risken mer."

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn/ som innehåller gluten

Som du ser skriver man alltså om att mellan 4-6 månader är det små mängder som gäller. Gröt t.ex. är en liten sked några gånger i veckan. Absolut inga hela portioner, alltså, även om Semper vill få vissa att tro det. Så där redde vi ut det också.

Det finns vissa forskare som menar att det finns något slags "toleransfönster" mellan 4-6 månader då man bör utsätta bebisen för gluten för bästa skydd. Men där är man inte överens. Försök har gjorts med barn där några utsattes för gluten inom denna tidsram och några efter 6 månader. Och man såg ingen som helst skillnad i glutenintolerans mellan dessa.

Så. Glad

• Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-01-03 20:42:28 följande:

Trovärdighet? Det är inte jag som hetsar med smakportioner från 3-4 månader.. Vadå trovärdighet, vad pratar du om?

Ja Din trovärdighet försvann jag. Hetsa, har du inget annat å säga än att komma med förtal. Visa mig då vart det hetsats! Jag har varit extremt noggrann å påpekat att jag inte lägger mig i vad du eller ngn annan gör utan bara förklarat hur jag valt göra. Vad ni motståndare mot att introducera mat från 4 månader gör i denna tråden förstår jag inte heller eftersom ts inte delar era åsikter, men ändå ska ni komma in å propagera för det NI ANSER är det enda rätta. Diskutera det i egna trådar, det var inte det ts frågade om. Jag tror ts är tillräckligt påläst å göra egna val. Och att lyssna på ER ist för BVC.....suck!
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader