Kvinna30plus skrev 2016-01-03 20:18:10 följande:
Hur var det nu....kan du förklarar varför du medvetet gick emot Livsmedelsverkets råd? Du skriver i tråden att du 'antagit' att det är okej att börja vid 7 månader som först med att introducera gluten. Vad baserar du det på då det klart å tydligt står SENAST 6 månader? Varför håller du på å exprementerar så? Du har inte givit någon som helst förklaring till ditt val å göra så. Men ändå prackar du på andra dina vetabästfasoner för du följer minsan Livsmedelsverkets råd på dagen....men uppenbarligen gör du ju inte det. Så förklara nu!
Jag hade inte tänkt skriva mer till dig eftersom jag uppfattar det som helt meningslöst, men eftersom du tjatar så, så ger jag dig ett svar till.Som jag redan har skrivit så läste jag på väldigt mycket om detta är jag fick barn. Och vad gäller introduktionen av fast föda till spädbarn så är övervägande del av information och forskning överensstämmande och ganska enig, d.v.s. det vettigaste är Livsmedelsverkets rekommendationer: Små, små smakprovfrån 4 månader för de som vill (inte nödvändigt, helamning i 6 månader går också utmärkt), smakportioner från 6 månader och börja ge hela portioner runt 8 månader. Det mesta jag läste pekade mot att det var det klokaste och mest sunda att göra.Vad gäller glutenintroduktionen däremot är forskarna inte lika eniga. Där tycks det viktiga vara att introducera gluten i skydd av amning, och eftersom jag ammade upp till 11 månaders ålder så fanns ingen anledning att skynda på. Dessutom är ju helamning i 6 månader något som både WHO och Livsmedelsverket propagerar för, vilket betyder att man passerar 6-månadersgränsen utan att det är någon fara. Däremot ger ju ersättning inte samma skydd som amning, vilket kan göra att 4-6-månaders gränsen är viktigare.
Så här skriver Livsmedelsverket om detta (eftersom du verkar har missat det?):
"Om barnet får små mängder gluten medan det fortfarande ammas minskar risken för att barnet ska bli glutenintolerant. Senast vid sex månader, och tidigast från fyra månader, bör du därför börja ge barnet lite mat med gluten. Gluten finns i mat som innehåller vete, korn och råg. Däremot finns det bara lite gluten i havre.
Du kan till exempel låta barnet få smaka en liten munsbit vitt bröd eller smörgåsrån eller en liten sked gröt eller välling några gånger i veckan. Om du ger välling i flaska blir det lätt för stora mängder gluten. Efter sex månader kan du långsamt öka mängden.
Det är också viktigt att börja långsamt med gluten om ditt barn får modersmjölksersättning. Börja med små, små mängder mat som innehåller gluten och öka mängden mycket långsamt. Det kan också minska risken för glutenintolerans, även om långsam introduktion i samband med amning minskar risken mer."
www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn/ som innehåller gluten
Som du ser skriver man alltså om att mellan 4-6 månader är det små mängder som gäller. Gröt t.ex. är en liten sked några gånger i veckan. Absolut inga hela portioner, alltså, även om Semper vill få vissa att tro det. Så där redde vi ut det också.
Det finns vissa forskare som menar att det finns något slags "toleransfönster" mellan 4-6 månader då man bör utsätta bebisen för gluten för bästa skydd. Men där är man inte överens. Försök har gjorts med barn där några utsattes för gluten inom denna tidsram och några efter 6 månader. Och man såg ingen som helst skillnad i glutenintolerans mellan dessa.
Så.