• Sommar15

Portionsstorlek 4 månader

Jag har en bebis som precis blivit fyra månader och har börjat få smakportioner en gång per dag (grönsakspuré av olika slag). Är utomlands nu men tänkte börja med gröt också (för att introducera gluten) när jag är tillbaka i Sverige om en dryg vecka.

Enl BVC så ska man inte ersätta ett mål förrän vid sex månaders ålder, vilket jag är med på. Nu får hon lite puré och sedan amning + ersättning (hon blir inte nöjd på enbart amning). Men hur mycket är en lagom smakportion? Tycker jag läser olika överallt i broschyrer från BVC och på nätet - allt från en liten skål till att doppa fingret i sås liksom. Hon älskar maten hon fått och slukar det glatt och bara gapar efter mer. Har nu begränsat det så att inte magen ska reagera (vilket den inte har) men hon vill ha mer och blir arg när vi slutar mata. Är det ok att öka på?

Till saken hör att jag helst vill sluta amma, i alla fall dagtid. Det är så krångligt och bökigt och hon får ändå flaska efter nästan varje mål så det är bara ett ytterligare moment nu med puré också. Ska jag köra puré+ersättning enbart på dagtid (a la frukost, lunch, middag) och amning+ersättning däremellan? Tycker detta är så svårt med så många olika bud så tar tacksamt emot råd från erfarna mammor!

Amningsfanatiker undanbedes :) ska börja jobba när hon är 9 månader så då senast måste jag ha slutat, men tänker fasa ut allteftersom nu redan.

• Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader
  • minerva123
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 11:36:44 följande:

Ja visst går d lika bra med smörgåsrån, det har jag skrivit flera ggr innan, men gröten är ju anpassad för att det inte ska bli för mycket för bebis. Dessutom innehåller havre väldigt lite gluten än just smörgåsrån å bröd...

Men om man följer rekommendationerna om smaksensationer (=slick på fingret, kryddmått) så blir det ju inte för mycket för bebisen även om gröten inte innehöll någon mjölk alls. Eller hur?
  • Kvinna30plus
    minerva123 skrev 2016-01-03 11:58:14 följande:

Men om man följer rekommendationerna om smaksensationer (=slick på fingret, kryddmått) så blir det ju inte för mycket för bebisen även om gröten inte innehöll någon mjölk alls. Eller hur?

Precis! Och det blir inte för mycket att ge bebisgröt heller om man ger portionen som står. Nu får du nog inte i en enda bebis hela portionen första ggn, eller ens smakportionen (visst finns garanterat undantag) så det blir ju en upptrappning bebisen styr upp till den portion som finns som dosering. Att ge större portion än vad paketet föreskriver innan bebis är 6 månader finns väl ingen vits...Men återigen blir det inte för mkt utefter de rekommendationerna vi har eftersom gröten är sammansatt efter våra krav/ rekommendationer.
  • minerva123
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 12:05:55 följande:

Precis! Och det blir inte för mycket att ge bebisgröt heller om man ger portionen som står. Nu får du nog inte i en enda bebis hela portionen första ggn, eller ens smakportionen (visst finns garanterat undantag) så det blir ju en upptrappning bebisen styr upp till den portion som finns som dosering. Att ge större portion än vad paketet föreskriver innan bebis är 6 månader finns väl ingen vits...Men återigen blir det inte för mkt utefter de rekommendationerna vi har eftersom gröten är sammansatt efter våra krav/ rekommendationer.

Det är här mina (och andra i tråden) och dina åsikter går isär. Vi är överens om vad Livsmedelsverkets rekommenderar (slick på fingret, kryddmått mellan 4-6 månader och smakportioner efter 6 månader), eller hur? Jag anser att denna rekommendation gäller oavsett vad som råkar stå på ett paket köpegröt! Du verkar anse att eftersom det står 4 månader på paketet så kan du ge en smakportion av gröten till en 4 månaders även om Livsmedelsverket rekommenderar annorlunda. Jag däremot anser att Livsmedelsverkets rekommendation om smaksensation vid 4 månader är överordnat instruktionen på ett paket köpegröt. Om.man kunde ge smakportioner eller fulla portioner gröt till en 4 månaders så skulle ju Livsmedelsverket skriva det, eller hur? "Mellan 4 och 6 månaders rekommenderas smaksensationer (slick på fingret, kryddmått) förutom när det gäller mjölkbaserad köpegröt. Det kan man ge smakportioner eller fulla portioner av". Men det gör de inte eller hur?
  • Kvinna30plus
    minerva123 skrev 2016-01-03 12:32:40 följande:

Det är här mina (och andra i tråden) och dina åsikter går isär. Vi är överens om vad Livsmedelsverkets rekommenderar (slick på fingret, kryddmått mellan 4-6 månader och smakportioner efter 6 månader), eller hur? Jag anser att denna rekommendation gäller oavsett vad som råkar stå på ett paket köpegröt! Du verkar anse att eftersom det står 4 månader på paketet så kan du ge en smakportion av gröten till en 4 månaders även om Livsmedelsverket rekommenderar annorlunda. Jag däremot anser att Livsmedelsverkets rekommendation om smaksensation vid 4 månader är överordnat instruktionen på ett paket köpegröt. Om.man kunde ge smakportioner eller fulla portioner gröt till en 4 månaders så skulle ju Livsmedelsverket skriva det, eller hur? "Mellan 4 och 6 månaders rekommenderas smaksensationer (slick på fingret, kryddmått) förutom när det gäller mjölkbaserad köpegröt. Det kan man ge smakportioner eller fulla portioner av". Men det gör de inte eller hur?

Ja men precis där går du å ngr i trådens åsikter å mina å ngr andra i trådens åsikter isär. Jag kommer lägga upp svar från Livsmedelsverket just ang gröte så det blir svart på vitt. Eftersom jag vill rentvå alla BVC sköterskor som får råd just från Livsmedelsverket hur d ska råda i matfrågan. Jag är ju dessutom av åsikten att ge lite mer än enbart en tsk allt eftersom om barnet är intresserad å vill. Det konkurrerar fortfarande inte ut ersättningen å det finns inga belägg på att det är skadligt överhuvudtaget. Rådet från Livsmedelverket finns för folk började mata med mat ist för amma/ ersättning å såg nackdelarna av det. Det gäller inte här hemma hos oss. Livsmedelsverket skriver dessutom att man inte behöver vara orolig om barnet går fortare, eller långsammare fram. Å jag är inte ett dugg orolig. Men jag har aldrig propsat på att du eller ngn annan i tråden behöver va av den åsikten. Men nu är ju uppenbarligen trådskaparen av samma åsikt som mig å därför svarade jag i denna tråden.
  • bo50
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 12:05:55 följande:

• minerva123
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 12:40:34 följande:

Ja men precis där går du å ngr i trådens åsikter å mina å ngr andra i trådens åsikter isär. Jag kommer lägga upp svar från Livsmedelsverket just ang gröte så det blir svart på vitt. Eftersom jag vill rentvå alla BVC sköterskor som får råd just från Livsmedelsverket hur d ska råda i matfrågan. Jag är ju dessutom av åsikten att ge lite mer än enbart en tsk allt eftersom om barnet är intresserad å vill. Det konkurrerar fortfarande inte ut ersättningen å det finns inga belägg på att det är skadligt överhuvudtaget. Rådet från Livsmedelverket finns för folk började mata med mat ist för amma/ ersättning å såg nackdelarna av det. Det gäller inte här hemma hos oss. Livsmedelsverket skriver dessutom att man inte behöver vara orolig om barnet går fortare, eller långsammare fram. Å jag är inte ett dugg orolig. Men jag har aldrig propsat på att du eller ngn annan i tråden behöver va av den åsikten. Men nu är ju uppenbarligen trådskaparen av samma åsikt som mig å därför svarade jag i denna tråden.

Let's agree tog disagree. Ja, lägg gärna upp Livsmedelsverkets svar, det ska bli intressant! Hur formulerade du frågan till dem?
  • minerva123
    minerva123 skrev 2016-01-03 13:23:26 följande:

Let's agree tog disagree. Ja, lägg gärna upp Livsmedelsverkets svar, det ska bli intressant! Hur formulerade du frågan till dem?

*to
  • Kvinna30plus
    minerva123 skrev 2016-01-03 13:23:26 följande:

Jag kan lägga upp både fråga å svar om du nu tror att det blir olika svar beroende på hur frågan ....men ja vet ju inte hur lång tid d tar nu är det ju helg å dom får väl massor m frågor så det får vara lite tålamod helt enkelt ;)
  • minerva123
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 13:29:12 följande:

Jag kan lägga upp både fråga å svar om du nu tror att det blir olika svar beroende på hur frågan ....men ja vet ju inte hur lång tid d tar nu är det ju helg å dom får väl massor m frågor så det får vara lite tålamod helt enkelt ;)

Ja, svaret lär ju inte komma imorgon direkt. Anledningen till att jag undrade om frågeställningen var att jag missat ditt inlägg där du skrev att du mailat dem. Så jag lite osäker på vad exakt du frågat dem.
  • minerva123
    Milleman skrev 2016-01-03 11:52:12 följande:

Väldigt OT men ni verkar ju pålästa här så jag chansar att fråga.

Jag äter glutenfri kost och är gravid. Har mitt barn större risk att få glutenintolerans då iom att h*n inte blir utsatt för det under graviditet? Tänker ju att viss mat verkar påverka bebis. Eller är det bara eget intag av barnet sedan som påverkar?

Kanske dum fråga men jag undrar faktiskt :)

Såvitt jag vet ska bebisar till föräldrar med celiaki introduceras till gluten på precis samma sätt som andra. Dvs inte mer gluten, men heller inte mindre. Jag har väldigt svårt att tro att en glutenfri kost hos dig ökar risken för celiaki hos ditt barn. Har du celiaki så kan du ju oavsett inte äta gluten utan att förstöra din tarm. Och en förstörd tarm som inte kan ta upp näringsämnen är ett klart sämre alternativ för din bebis i magen.
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader