• Sommar15

Portionsstorlek 4 månader

Jag har en bebis som precis blivit fyra månader och har börjat få smakportioner en gång per dag (grönsakspuré av olika slag). Är utomlands nu men tänkte börja med gröt också (för att introducera gluten) när jag är tillbaka i Sverige om en dryg vecka.

Enl BVC så ska man inte ersätta ett mål förrän vid sex månaders ålder, vilket jag är med på. Nu får hon lite puré och sedan amning + ersättning (hon blir inte nöjd på enbart amning). Men hur mycket är en lagom smakportion? Tycker jag läser olika överallt i broschyrer från BVC och på nätet - allt från en liten skål till att doppa fingret i sås liksom. Hon älskar maten hon fått och slukar det glatt och bara gapar efter mer. Har nu begränsat det så att inte magen ska reagera (vilket den inte har) men hon vill ha mer och blir arg när vi slutar mata. Är det ok att öka på?

Till saken hör att jag helst vill sluta amma, i alla fall dagtid. Det är så krångligt och bökigt och hon får ändå flaska efter nästan varje mål så det är bara ett ytterligare moment nu med puré också. Ska jag köra puré+ersättning enbart på dagtid (a la frukost, lunch, middag) och amning+ersättning däremellan? Tycker detta är så svårt med så många olika bud så tar tacksamt emot råd från erfarna mammor!

Amningsfanatiker undanbedes :) ska börja jobba när hon är 9 månader så då senast måste jag ha slutat, men tänker fasa ut allteftersom nu redan.

• Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader
  • minerva123
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 08:44:45 följande:

Men grötens bas å det mesta i gröten är ju just ersättning, dvs det blir endast lite nytt för bebis som äter ersättning. Men varför ska vi stöta å blöta när vi inte kommer någonstans? . Jag lägger upp Livsmedelsverkets ord sedan.

Ja, jag har förstått att du personligen lägger väldigt stor vikt vid att vissa industrigröter baseras på mjölkpulver. Och det står ju dig fritt att göra det, naturligtvis. Men officiella myndigheter och forskning gör inte det.
  • Kvinna30plus
    minerva123 skrev 2016-01-03 08:59:04 följande:

Ja, jag har förstått att du personligen lägger väldigt stor vikt vid att vissa industrigröter baseras på mjölkpulver. Och det står ju dig fritt att göra det, naturligtvis. Men officiella myndigheter och forskning gör inte det.

Nähä visa mig då det du påstår här i ditt inlägg tack!
  • Kvinna30plus

Visa då att det är skillnad på det mjölkpulver som är i ersättningen på det som är i gröten. Visa då att den största mängd som finns i gröten inte är ersättningsmjölk.
  • Natulcien
    minerva123 skrev 2016-01-03 00:24:32 följande:

I denna artikel från Läkartidningen står det bl a

"Introduktion av tilläggskost före 17 veckors ålder kan medföra negativa hälsoeffekter".

17 veckor = 4 månader.

Och vad gäller gluten:

"En rimlig slutsats är att kvinnor [som planerar att sluta amma] bör upplysas om fördelen med att introducera gluten i små mängder i barnets kost, dock inte före 4 månaders ålder (...)"

www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

Intressant!
  • Natulcien
    Rani skrev 2016-01-03 01:31:55 följande:

Ju mer jag läser i denna tråd desto mer övertygad blir jag att anledningen till att åsikterna går isär är bristande läsförståelse. Hur kan två människor läsa samma (väldigt tydliga) text och uppfatta den så olika? Våra myndigheter har det inte lätt. Jag upplever samma i den här tråden som när jag går in på försäkringskassans facebook-sida. Informationen går liksom inte fram - hur tydlig den än är.

Jag tror att det ligger mycket i det.
    Och om det dessutom är så att A läser texten, tolkar och berättar för B som i sin tur berättar för C så blir det som viskningsleken. Till slut handlar det om något helt annat än ursprungstexten.
  • Kvinna30plus

Kan du förklara för mig hur man kan lita på att ersättningens mjölkpulver är anpassat efter bebisen men inte mjölkpulvret i bebisgröten? Å samma tillverkare....eller är ersättningens mått också överdimensionerat på förpackningen som man följer som ett råd/ riktlinje för att de ska sälja mer ersättning?
  • minerva123
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 09:32:04 följande:

Visa då att det är skillnad på det mjölkpulver som är i ersättningen på det som är i gröten. Visa då att den största mängd som finns i gröten inte är ersättningsmjölk.

Du verkar ha en riktig hang up på det här med mjölkbaserad gröt. Sempers bästa kund gissar jag? Okej, men vi tar det en gång till då.

Basen i vissa grötar är mjölkpulver. Basen i bröstmjölksersättning är mjölkpulver. Så långt är vi överens. Jag anser däremot att man ska ta fasta på SKILLNADERNA mellan gröt och ersättning - dvs att gröt innehåller 30% eller mer av spannmål och ris. Du verkar inte tycka att det spelats stor roll eftersom basen är mjölk. Där tycket vi olika.

Eftersom man före 6 månaders ålder endast rekommenderas ge smaksensationer (slick på fingret, ett kryddmått) så anser jag att en slick från lite köttfärssås är lika bra som att ge en slick från mjölkbaserad köpegröt. Ett kryddmått är så lite så det spelar ingen roll om köpegröten är mjölkbaserad eller inte. Hänger du med i hur jag resonerar?

Ger man babygröt för att introducera gluten så handlar det fortfarande bara om ett par skedar , dvs mjölkbasen i gröten är fortfarande inte det viktiga. Man kan ju precis som du själv skriver ge lite smörgårån istället och det innehåller ju ingen mjölk alls, men går lika bra det med.

Väljer man däremot att frångå gällande rekommendationer och ge smakportioner (= betydligt störe volymer) av gröt vid 4 månader, ja, då kan en mjölkbaserad gröt väl vara bra.
  • Kvinna30plus
    minerva123 skrev 2016-01-03 11:23:10 följande:

Du verkar ha en riktig hang up på det här med mjölkbaserad gröt. Sempers bästa kund gissar jag? Okej, men vi tar det en gång till då.

Basen i vissa grötar är mjölkpulver. Basen i bröstmjölksersättning är mjölkpulver. Så långt är vi överens. Jag anser däremot att man ska ta fasta på SKILLNADERNA mellan gröt och ersättning - dvs att gröt innehåller 30% eller mer av spannmål och ris. Du verkar inte tycka att det spelats stor roll eftersom basen är mjölk. Där tycket vi olika.

Eftersom man före 6 månaders ålder endast rekommenderas ge smaksensationer (slick på fingret, ett kryddmått) så anser jag att en slick från lite köttfärssås är lika bra som att ge en slick från mjölkbaserad köpegröt. Ett kryddmått är så lite så det spelar ingen roll om köpegröten är mjölkbaserad eller inte. Hänger du med i hur jag resonerar?

Ger man babygröt för att introducera gluten så handlar det fortfarande bara om ett par skedar , dvs mjölkbasen i gröten är fortfarande inte det viktiga. Man kan ju precis som du själv skriver ge lite smörgårån istället och det innehåller ju ingen mjölk alls, men går lika bra det med.

Väljer man däremot att frångå gällande rekommendationer och ge smakportioner (= betydligt störe volymer) av gröt vid 4 månader, ja, då kan en mjölkbaserad gröt väl vara bra.

Jag håller med ditt resonemang kring vanlig gröt. Det är jämförbart med pasta å köttfärssås som du ger på förslag. 1 tsk bebisgröt motsvarar då ett 0,3 tsks mått annat än just mjölkersättning.
  • Kvinna30plus
    minerva123 skrev 2016-01-03 11:23:10 följande:

Ja visst går d lika bra med smörgåsrån, det har jag skrivit flera ggr innan, men gröten är ju anpassad för att det inte ska bli för mycket för bebis. Dessutom innehåller havre väldigt lite gluten än just smörgåsrån å bröd...
  • Milleman

Väldigt OT men ni verkar ju pålästa här så jag chansar att fråga.
    Jag äter glutenfri kost och är gravid. Har mitt barn större risk att få glutenintolerans då iom att h*n inte blir utsatt för det under graviditet? Tänker ju att viss mat verkar påverka bebis. Eller är det bara eget intag av barnet sedan som påverkar?
    Kanske dum fråga men jag undrar faktiskt :)

Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader