• Sommar15

Portionsstorlek 4 månader

Jag har en bebis som precis blivit fyra månader och har börjat få smakportioner en gång per dag (grönsakspuré av olika slag). Är utomlands nu men tänkte börja med gröt också (för att introducera gluten) när jag är tillbaka i Sverige om en dryg vecka.

Enl BVC så ska man inte ersätta ett mål förrän vid sex månaders ålder, vilket jag är med på. Nu får hon lite puré och sedan amning + ersättning (hon blir inte nöjd på enbart amning). Men hur mycket är en lagom smakportion? Tycker jag läser olika överallt i broschyrer från BVC och på nätet - allt från en liten skål till att doppa fingret i sås liksom. Hon älskar maten hon fått och slukar det glatt och bara gapar efter mer. Har nu begränsat det så att inte magen ska reagera (vilket den inte har) men hon vill ha mer och blir arg när vi slutar mata. Är det ok att öka på?

Till saken hör att jag helst vill sluta amma, i alla fall dagtid. Det är så krångligt och bökigt och hon får ändå flaska efter nästan varje mål så det är bara ett ytterligare moment nu med puré också. Ska jag köra puré+ersättning enbart på dagtid (a la frukost, lunch, middag) och amning+ersättning däremellan? Tycker detta är så svårt med så många olika bud så tar tacksamt emot råd från erfarna mammor!

Amningsfanatiker undanbedes :) ska börja jobba när hon är 9 månader så då senast måste jag ha slutat, men tänker fasa ut allteftersom nu redan.

• Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-03 22:50:29 följande:

Men snälla du, du kan ju inte börja med att ge bebisen hela portioner, så alltså måste du introducera tilläggskosten i form av smaksensationer eller smakportioner (beroende på om du börjar vid 4 eller 6 mån).

Jag tycker att det är både tydligt och klart.

Du bör inte ge tilläggskost (vilket i introduktionen är detsamma som smakprov) före 17 veckor, och du bör inte avstå från att introducera tilläggskosten vid 6 månader (i form av smakprov). Hela portioner är fortfarande inte aktuellt förrän runt 8 mån.

Jag har svårt att se hur detta kan misstolkas.

Bebis kommer garanterat inte äta hela portionen BEBISgröt. Nu finns ju dock recept på smakprov som man troligtvis börjar med förå se om bebis äter. Är det d första bebis äter å man inte börjat tidigare styr bebis detta själv. Det är ju liksom något helt nytt! Man kan inte tvinga i en bebis. Vill man dessutom att det skall vara en positiv upplevelse så vill man det än mindre. Dock är BEBISgröten anpassad så att den inte är skadlig för bebis, å man kan sen när bebis vant sig å vill själv ge en full portion om bebis vill ha det. Så enligt det du sist länkade till går detta alldeles utmärkt efter 4 månader! Smaksensationer är inte tilläggskost!
  • Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-01-03 22:59:18 följande:

Men blandar inte du ihop saker nu? Smaksensationer och smakportioner är inte samma sak..

Nej det gör jag inte. Hur kan du få att smaksensationer är tillägskost? En smaksensation är så extremt lite så du kan aldrig få det till tillägskost.
  • Mooomin

Men det skrev jag inte. Jag skrev smakportion! Smaksensation från mellan 4-6 månader, smakportion efter 6 månader. Enligt rekommendation. Byta ut enstaka mål efter 8 månader...

Kvinna30plus skrev 2016-01-03 23:09:05 följande:

Nej det gör jag inte. Hur kan du få att smaksensationer är tillägskost? En smaksensation är så extremt lite så du kan aldrig få det till tillägskost.

• Mooomin
    Kvinna30plus skrev 2015-12-31 16:48:54 följande:

Hej vår bebis är 5 månader BVC frågade oss nu om vi börjat med gröt. Å de hade vi inte och hon menade att vi kunde byta ut ett mål mot gröt. Tittar man vad gröt från 4 månader innehåller är det ju inte olikt från ersättning, så sådan gröt kan du börja med från 4 månader. Vi började dock med smakportioner tidigare. Från ca 3 månader (rekommendation 4 månader men har en tjej i min föräldragrupp som har hela tio barn och hon brukade börja redan vid 2,5-3 och tyckte barnen då fick lättare att äta d mesta å mindre kinkiga så vi har följt det lite :) vi har som sagt gett smakportioner från vår mat. Som vi mosat. Lax å potatis, sås potatis å kyckling, mosad kokad morot, äggula, rånkex osockrade etc lycka till!

Här skriver du att ni blivit rådda av bvc att ersätta ett mål vid 5 månader, helt emot livsmedelsverkets rekommendation. Du nämner oxå att ni började med SMAKPORTIONER vid 3 månaders ålder. Livsmedelsverket rekommenderar SNAKSENSATIONER från 4 månader. (Visst, ni gör som ni vill)

Sen skriver du såhär i ett annat inlägg..

"Rekommendationerna från Livsmedelverket säger att man ska börja vid 4 månader.....SENAST 6 månader.... Å så lite som en smaksensation vid 3 månader, nej det belastar inte magen, det är så extremt lite"

Där skriver du SMAKSENSATION..? Därför undrar jag om du blandar ihop det. Du själv pratar om livsmedelsverket hela tiden men följer ändå bvc:s råd som går helt emot det?
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-03 22:50:29 följande:

Men snälla du, du kan ju inte börja med att ge bebisen hela portioner, så alltså måste du introducera tilläggskosten i form av smaksensationer eller smakportioner (beroende på om du börjar vid 4 eller 6 mån).

Jag tycker att det är både tydligt och klart.

Du bör inte ge tilläggskost (vilket i introduktionen är detsamma som smakprov) före 17 veckor, och du bör inte avstå från att introducera tilläggskosten vid 6 månader (i form av smakprov). Hela portioner är fortfarande inte aktuellt förrän runt 8 mån.

Jag har svårt att se hur detta kan misstolkas.

Och smakprov är väl just det vi ger. Så då är vi överens, förutom om bebisgröten, men tillräckligt överens om att det inte är skadligt att ge smaksensationer som övergår till smakportioner under tiden bebis är 4-6 månader. Just med den långsamma tillvänjningen som tar hela 2-3 månader ser JAG fördelar med. För dels får hon smaka långt ifrån varje dag. Det ska liksom passa. Hon ska vilja, det ska vara lämplig mat å smaka osv. Så det har liksom inte hunnit bli så många ggr under tiden 3-4 månader, mer från 4,5-5 månader. Men det är introducerat, hon är nyfiken! Å fortfarande är det inte ngt mål mat vi pratar om (vanlig mat). Hon får lika mkt ersättning som innan (förutom om hon framöver kommer äta hela gröten å bli mätt på det, hon får ju styra när hon är mätt, å hittills har det blivit kombinerad gröt å ersättning för vi är inte uppe på att hon äter en hel portion gröt än. Det hade hon möjligtvis varit om vi började vid 4 månader med det. Å nej det hade inte varit skadligt för henne å äta en hel portion BEBISgröt vid 5 månader.
  • Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-01-03 23:20:50 följande:

Här skriver du att ni blivit rådda av bvc att ersätta ett mål vid 5 månader, helt emot livsmedelsverkets rekommendation. Du nämner oxå att ni började med SMAKPORTIONER vid 3 månaders ålder. Livsmedelsverket rekommenderar SNAKSENSATIONER från 4 månader. (Visst, ni gör som ni vill)

Sen skriver du såhär i ett annat inlägg..

"Rekommendationerna från Livsmedelverket säger att man ska börja vid 4 månader.....SENAST 6 månader.... Å så lite som en smaksensation vid 3 månader, nej det belastar inte magen, det är så extremt lite"

Där skriver du SMAKSENSATION..? Därför undrar jag om du blandar ihop det. Du själv pratar om livsmedelsverket hela tiden men följer ändå bvc:s råd som går helt emot det?

Ja där skrev jag 'fel' å uttryckte mig fel, vilket jag förtydligat HUR många ggr som helst i tråden... Men närk ord i ett av alla mina inlägg du. Nej BVC går inte emot Livsmedelsverkets råd.
  • Mooomin

Jag "märker inte ord". Hur ska jag veta att du skrev fel? Varför så aggressiv? Vad är det ni gett från 3 månader då?

Jo, det gör dom. Livsmedelsverket rekommenderar smaksensationer (dessa är inte ens "nödvändiga") från tidigast 4 månader. Inte smakportioner. Det är från 6 månader. Rekommendationen mao.

Kvinna30plus skrev 2016-01-03 23:28:04 följande:

Ja där skrev jag 'fel' å uttryckte mig fel, vilket jag förtydligat HUR många ggr som helst i tråden... Men närk ord i ett av alla mina inlägg du. Nej BVC går inte emot Livsmedelsverkets råd.

• Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-01-03 23:34:03 följande:

Jag "märker inte ord". Hur ska jag veta att du skrev fel? Varför så aggressiv? Vad är det ni gett från 3 månader då?

Jo, det gör dom. Livsmedelsverket rekommenderar smaksensationer (dessa är inte ens "nödvändiga") från tidigast 4 månader. Inte smakportioner. Det är från 6 månader. Rekommendationen mao.

Om du läser alla mina inlägg så slipper jag konstant behöva upprepa mig? Smaksensationer. Läser du på Livsmedelsverkets sida kan du läsa att vissa barn är tidigare andra senare å det behöver man inte vara orolig över, vidare står det vid CA 6 månader ang smakportioner. Ca 6 månader kan vara 5 månader för vissa barn, då vissa är tidigare å det är ingen fara. Läser du även från den läkartidningen någon använde som källa styrker det bara att det är ingen som helst negativ hälsoeffekt att börja efter 17 veckor. Senast från v26 skall man dock ge tillägskost för annars kan det vara skadligt. Läs även att jag inte propsar på någon annan att göra annat än vad dom själva vill å sin bebis vill. JAG vill dock introducera mat å intresset för mat utspritt över en längre period än en månad när barnet är 6 månader. JAG ser fördelarna m det å jag behöver inte stressa sen när hon är 6 månader. Utan det blir lungn å fin introduktion till positiv å spännande upplevelse som äta är. Du får följa det DU tror på, det blir säkert jättebra å ditt barn mår troligtvis lika bra som mitt gör. Dock handlade tråden om att trådskaparen ville introducera mat för son bebis, så jag vet inte vad du å ngr fler gör i tråden då ni inte kommer med något som ts frågat efter, eller delar hennes å min å ngr fler här i tråden, s uppfattning. Tråden har kommit att bli något helt annat än det ts var ute efter, vilket är helt sjukt att man inte kan få diskutera om hur vi som introducerar mat gör! Det går att starta en egen tråd om huruvida vilket tillvägagångssätt som är bäst inte tråd på tråd okuppera andras trådar med att smälla på fingrarna å veta bäst attityd. Troligtvis är ts vuxen å ta egna beslut hur hon vill göra med sitt barn å vill hon följa det BVC säger så tror jag hon litar mer på bvc än er, men det är tragiskt att vi som hill långsamt introducera mat från 4 månader inte kan få diskutera det!
  • bo50
    Mooomin skrev 2016-01-03 23:34:03 följande:

Som det redan har påtalats i tråden rätt många gånger nu är Livsmedelsverkets rekommendationer just rekommendationer och inget annat.

Livmedelsverket är noga med att poängtera att alla barn är olika.det finns alltså inget rätt eller fel så länge barnet ej tar skada.

• Mooomin

Ts frågade väl vad som var lämplig portionsstorlek? Och det är just det vi diskuterar. Smaksensation är lämplig portionsstorlek vid 4 månader. Slick på fingret, kryddmått..

"Ca 6 månader" kan iaf aldrig bli 4... Så smakportion är lite tidigt. Om man vill följa rekommendationer. Vilket du inte vill, och det gör du som du vill.. Men du har skrivit väldigt osammanhängande och tycks vilja läsa in en massa i livsmedelsverkets råd, som faktiskt inte står där. Och du ändrar dig lite för varje inlägg, så jag blir förvirrad av det du skriver, ja..

För mig är inte "ca 6 månader", 5 månader. Att det kanske kan diffa med nån vecka, ja, men inte en månad, definitivt inte 2.

Ts frågade eftersom hon hört så olika. Folk här har försökt berätta vad livsmedelsverket säger. Du och några till tror på "friare/tidigare" introducering, och då får inte vi som för säkerhets skull vill följa dessa rekommendationer (som det ligger en hel del forskning bakom) vara med och diskutera för att vi är nån sorts motståndare till att introducera mat!?

Varför är det fel att vilja vara försiktig och inte riskera barnets mages välmående? Jag ska introducera SMAKSENSATIONER, slick på fingret, från mellan 4-6 månader. Men inte smakportioner..

Och eftersom du redan sagt att jag märker ord, vilket jag inte gjorde då, men då gör jag det nu när jag har chansen.

Heter barnet "Bebis"? Annars heter det "bebisen" eller "min bebis", när man pratar om sin bebis.

Kvinna30plus skrev 2016-01-03 23:52:19 följande:

Om du läser alla mina inlägg så slipper jag konstant behöva upprepa mig? Smaksensationer. Läser du på Livsmedelsverkets sida kan du läsa att vissa barn är tidigare andra senare å det behöver man inte vara orolig över, vidare står det vid CA 6 månader ang smakportioner. Ca 6 månader kan vara 5 månader för vissa barn, då vissa är tidigare å det är ingen fara. Läser du även från den läkartidningen någon använde som källa styrker det bara att det är ingen som helst negativ hälsoeffekt att börja efter 17 veckor. Senast från v26 skall man dock ge tillägskost för annars kan det vara skadligt. Läs även att jag inte propsar på någon annan att göra annat än vad dom själva vill å sin bebis vill. JAG vill dock introducera mat å intresset för mat utspritt över en längre period än en månad när barnet är 6 månader. JAG ser fördelarna m det å jag behöver inte stressa sen när hon är 6 månader. Utan det blir lungn å fin introduktion till positiv å spännande upplevelse som äta är. Du får följa det DU tror på, det blir säkert jättebra å ditt barn mår troligtvis lika bra som mitt gör. Dock handlade tråden om att trådskaparen ville introducera mat för son bebis, så jag vet inte vad du å ngr fler gör i tråden då ni inte kommer med något som ts frågat efter, eller delar hennes å min å ngr fler här i tråden, s uppfattning. Tråden har kommit att bli något helt annat än det ts var ute efter, vilket är helt sjukt att man inte kan få diskutera om hur vi som introducerar mat gör! Det går att starta en egen tråd om huruvida vilket tillvägagångssätt som är bäst inte tråd på tråd okuppera andras trådar med att smälla på fingrarna å veta bäst attityd. Troligtvis är ts vuxen å ta egna beslut hur hon vill göra med sitt barn å vill hon följa det BVC säger så tror jag hon litar mer på bvc än er, men det är tragiskt att vi som hill långsamt introducera mat från 4 månader inte kan få diskutera det!

Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader