Ts frågade väl vad som var lämplig portionsstorlek? Och det är just det vi diskuterar. Smaksensation är lämplig portionsstorlek vid 4 månader. Slick på fingret, kryddmått..
"Ca 6 månader" kan iaf aldrig bli 4... Så smakportion är lite tidigt. Om man vill följa rekommendationer. Vilket du inte vill, och det gör du som du vill.. Men du har skrivit väldigt osammanhängande och tycks vilja läsa in en massa i livsmedelsverkets råd, som faktiskt inte står där. Och du ändrar dig lite för varje inlägg, så jag blir förvirrad av det du skriver, ja..
För mig är inte "ca 6 månader", 5 månader. Att det kanske kan diffa med nån vecka, ja, men inte en månad, definitivt inte 2.
Ts frågade eftersom hon hört så olika. Folk här har försökt berätta vad livsmedelsverket säger. Du och några till tror på "friare/tidigare" introducering, och då får inte vi som för säkerhets skull vill följa dessa rekommendationer (som det ligger en hel del forskning bakom) vara med och diskutera för att vi är nån sorts motståndare till att introducera mat!?
Varför är det fel att vilja vara försiktig och inte riskera barnets mages välmående? Jag ska introducera SMAKSENSATIONER, slick på fingret, från mellan 4-6 månader. Men inte smakportioner..
Och eftersom du redan sagt att jag märker ord, vilket jag inte gjorde då, men då gör jag det nu när jag har chansen.
Heter barnet "Bebis"? Annars heter det "bebisen" eller "min bebis", när man pratar om sin bebis.
Kvinna30plus skrev 2016-01-03 23:52:19 följande:
Om du läser alla mina inlägg så slipper jag konstant behöva upprepa mig? Smaksensationer. Läser du på Livsmedelsverkets sida kan du läsa att vissa barn är tidigare andra senare å det behöver man inte vara orolig över, vidare står det vid CA 6 månader ang smakportioner. Ca 6 månader kan vara 5 månader för vissa barn, då vissa är tidigare å det är ingen fara. Läser du även från den läkartidningen någon använde som källa styrker det bara att det är ingen som helst negativ hälsoeffekt att börja efter 17 veckor. Senast från v26 skall man dock ge tillägskost för annars kan det vara skadligt. Läs även att jag inte propsar på någon annan att göra annat än vad dom själva vill å sin bebis vill. JAG vill dock introducera mat å intresset för mat utspritt över en längre period än en månad när barnet är 6 månader. JAG ser fördelarna m det å jag behöver inte stressa sen när hon är 6 månader. Utan det blir lungn å fin introduktion till positiv å spännande upplevelse som äta är. Du får följa det DU tror på, det blir säkert jättebra å ditt barn mår troligtvis lika bra som mitt gör. Dock handlade tråden om att trådskaparen ville introducera mat för son bebis, så jag vet inte vad du å ngr fler gör i tråden då ni inte kommer med något som ts frågat efter, eller delar hennes å min å ngr fler här i tråden, s uppfattning. Tråden har kommit att bli något helt annat än det ts var ute efter, vilket är helt sjukt att man inte kan få diskutera om hur vi som introducerar mat gör! Det går att starta en egen tråd om huruvida vilket tillvägagångssätt som är bäst inte tråd på tråd okuppera andras trådar med att smälla på fingrarna å veta bäst attityd. Troligtvis är ts vuxen å ta egna beslut hur hon vill göra med sitt barn å vill hon följa det BVC säger så tror jag hon litar mer på bvc än er, men det är tragiskt att vi som hill långsamt introducera mat från 4 månader inte kan få diskutera det!