• Sommar15

Portionsstorlek 4 månader

Jag har en bebis som precis blivit fyra månader och har börjat få smakportioner en gång per dag (grönsakspuré av olika slag). Är utomlands nu men tänkte börja med gröt också (för att introducera gluten) när jag är tillbaka i Sverige om en dryg vecka.

Enl BVC så ska man inte ersätta ett mål förrän vid sex månaders ålder, vilket jag är med på. Nu får hon lite puré och sedan amning + ersättning (hon blir inte nöjd på enbart amning). Men hur mycket är en lagom smakportion? Tycker jag läser olika överallt i broschyrer från BVC och på nätet - allt från en liten skål till att doppa fingret i sås liksom. Hon älskar maten hon fått och slukar det glatt och bara gapar efter mer. Har nu begränsat det så att inte magen ska reagera (vilket den inte har) men hon vill ha mer och blir arg när vi slutar mata. Är det ok att öka på?

Till saken hör att jag helst vill sluta amma, i alla fall dagtid. Det är så krångligt och bökigt och hon får ändå flaska efter nästan varje mål så det är bara ett ytterligare moment nu med puré också. Ska jag köra puré+ersättning enbart på dagtid (a la frukost, lunch, middag) och amning+ersättning däremellan? Tycker detta är så svårt med så många olika bud så tar tacksamt emot råd från erfarna mammor!

Amningsfanatiker undanbedes :) ska börja jobba när hon är 9 månader så då senast måste jag ha slutat, men tänker fasa ut allteftersom nu redan.

• Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader
  • Mooomin

Men det var ju inte jag som skrev det. Jag skrev om kryddmått! En smakportion gröt är inte en smaksensation..

Kvinna30plus skrev 2016-01-03 22:04:24 följande:

Jag anser inte att det är att hetsa å ge smaksensationer. Du får gärna pröva ge en full portion gröt till en fyramånaders kan nästan garantera att den bebisen inte kommer äta upp allt varken första andra eller tredje gången (undantag finns givetvis) Dock så är det inte vanlig mat vi pratar om å det är inte skadligt. Från 6 månader är det uppenbarligen skadligt å inte ge sitt barn TILLÄGGSKOST hur ska man hinna förbereda barnet för det om man inte smyger det på? Så resonerar JAG. Jag VILL trappa upp det långsamt å med glädje å nyfikenhet för MITT barn. Det är INTE ett dugg skadligt. Å det finns INGEN hets. Tvärtom eftersom det får ta lång tid UTAN stress

• Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 21:55:47 följande:
    Nej jag missförstår inte du gör uppenbarligen. smaksensation är INTE tilläggskost. Tilläggskost är just vad det låter som, ger ett extra tillskott av energi å näringsämnen, det gör inte en smaksensation.
    Var skrev jag att tilläggskost är detsamma som smaksensation? Jag skrev att jag började med smakportioner vid 6 månader. Man kan liksom inte börja med hela portioner med en gång. Man måste ju ta det lite lugnt. Men börjar man inte alls vid 6 månader så kan det medföra negativa effekter. Kristallklart, tycker jag.
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-03 22:22:13 följande:

Var skrev jag att tilläggskost är detsamma som smaksensation? Jag skrev att jag började med smakportioner vid 6 månader. Man kan liksom inte börja med hela portioner med en gång. Man måste ju ta det lite lugnt. Men börjar man inte alls vid 6 månader så kan det medföra negativa effekter. Kristallklart, tycker jag.

Du påstår att det är skadligt å ge smaksensationer innan 4 månader. Du påstår vidare att man inte kan ge en portion bebisgröt till en 5 månaders. Men i det du länkade stod det klart å tydligt om att tilläggskost KAN vara skadligt innan 4 månader å KAN vara skadligt efter 6 månader
  • Kvinna30plus
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 22:26:26 följande:

Du påstår att det är skadligt å ge smaksensationer innan 4 månader. Du påstår vidare att man inte kan ge en portion bebisgröt till en 5 månaders. Men i det du länkade stod det klart å tydligt om att tilläggskost KAN vara skadligt innan 4 månader å KAN vara skadligt efter 6 månader

Forsätter....KAN vara skadligt å ge tilläggskost senare än 26 veckor. NÄR ska man då börja menar du för att lyckas ge barnet tilläggskost vid 6 månader? JAG anser att långsam invaning för MITT barn är bäst. Smaksensationer kan du aldrig, hur du än cider å vänder få till tillägskost
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 22:26:26 följande:
    Jag påstår ingenting. Jag länkade till informationen.

Tilläggskost är inte skadligt efter 6 månader, det som stod är att det kan medföra negativa effekter att inte introducera tilläggskost.
  • Mooomin

Smakportioner blir tilläggskost, men inga mål bör ju börjas bytas ut vid 6 mån enligt rekommendationer.

Kvinna30plus skrev 2016-01-03 22:29:49 följande:

Forsätter....KAN vara skadligt å ge tilläggskost senare än 26 veckor. NÄR ska man då börja menar du för att lyckas ge barnet tilläggskost vid 6 månader? JAG anser att långsam invaning för MITT barn är bäst. Smaksensationer kan du aldrig, hur du än cider å vänder få till tillägskost

• Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-01-03 22:37:30 följande:

Smakportioner blir tilläggskost, men inga mål bör ju börjas bytas ut vid 6 mån enligt rekommendationer.

Ja å enligt den senaste länken eftersom vi nu har den tillgodo å ta av så är det helt ok från 4 månader. Det står enbart KAN vara skadligt innan fyra å det KAN vara skadligt vid 26 veckor om man inte börjar med tilläggskost.
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 22:29:49 följande:
    Men snälla du, du kan ju inte börja med att ge bebisen hela portioner, så alltså måste du introducera tilläggskosten i form av smaksensationer eller smakportioner (beroende på om du börjar vid 4 eller 6 mån).

Jag tycker att det är både tydligt och klart.
    Du bör inte ge tilläggskost (vilket i introduktionen är detsamma som smakprov) före 17 veckor, och du bör inte avstå från att introducera tilläggskosten vid 6 månader (i form av smakprov). Hela portioner är fortfarande inte aktuellt förrän runt 8 mån.

Jag har svårt att se hur detta kan misstolkas.
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-03 22:31:09 följande:

Jag påstår ingenting. Jag länkade till informationen.

Tilläggskost är inte skadligt efter 6 månader, det som stod är att det kan medföra negativa effekter att inte introducera tilläggskost.

Enligt det du länkade står det klart å tydligt att det kan vara skadligt att inte ge tillägskost från å med v26. Det står 'kan också'....vilka negativa konsekvenser kan det medföra om d inte syftar på hälsoeffekter? Ganska säkert menar dom samma, dvs hälsoeffekter, ur det du läser annars skulle det påpekats att det var annat dom syftade på. Men vi kanske bara ska försöka anta vad dom menar menar du för att du hakar upp dig på att ett ord 'fattas' som stod innan? Vad vill du då få det till att vara?
  • Mooomin

Men blandar inte du ihop saker nu? Smaksensationer och smakportioner är inte samma sak..

Kvinna30plus skrev 2016-01-03 22:47:43 följande:

Ja å enligt den senaste länken eftersom vi nu har den tillgodo å ta av så är det helt ok från 4 månader. Det står enbart KAN vara skadligt innan fyra å det KAN vara skadligt vid 26 veckor om man inte börjar med tilläggskost.

Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader