• Sommar15

Portionsstorlek 4 månader

Jag har en bebis som precis blivit fyra månader och har börjat få smakportioner en gång per dag (grönsakspuré av olika slag). Är utomlands nu men tänkte börja med gröt också (för att introducera gluten) när jag är tillbaka i Sverige om en dryg vecka.

Enl BVC så ska man inte ersätta ett mål förrän vid sex månaders ålder, vilket jag är med på. Nu får hon lite puré och sedan amning + ersättning (hon blir inte nöjd på enbart amning). Men hur mycket är en lagom smakportion? Tycker jag läser olika överallt i broschyrer från BVC och på nätet - allt från en liten skål till att doppa fingret i sås liksom. Hon älskar maten hon fått och slukar det glatt och bara gapar efter mer. Har nu begränsat det så att inte magen ska reagera (vilket den inte har) men hon vill ha mer och blir arg när vi slutar mata. Är det ok att öka på?

Till saken hör att jag helst vill sluta amma, i alla fall dagtid. Det är så krångligt och bökigt och hon får ändå flaska efter nästan varje mål så det är bara ett ytterligare moment nu med puré också. Ska jag köra puré+ersättning enbart på dagtid (a la frukost, lunch, middag) och amning+ersättning däremellan? Tycker detta är så svårt med så många olika bud så tar tacksamt emot råd från erfarna mammor!

Amningsfanatiker undanbedes :) ska börja jobba när hon är 9 månader så då senast måste jag ha slutat, men tänker fasa ut allteftersom nu redan.

• Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-02 14:36:53 följande:

Varför ska jag visa det? Jag har inte skrivit ett enda ord om att det är farligt. Det är faktiskt bara du själv som har använt ordet 'farligt', vilket du kan se om du läser om alla inlägg i tråden.

Det jag har skrivit är att rekommendationen är att man börjar med små, små smakprov vid 4 månader och smakportioner vid 6 månader och sen kan byta ut något mål runt 8 månader. Sen att någon tolkar den informationen/rekommendationen som "dömande" eller "hotfull", det får ju stå för dem. 

Det enda som inte har påvisats i den här tråden är ditt påstående om att det är bättre och ger fler fördelar att börja så tidigt som möjligt....

Du har inte påvisat någonting alls. Du fortsätter bara hänvisa till Livsmedelverkets råd men du vet inte bakgrunden till deras råd. Du har inte heller satt dig in angående bakgrunden. Och Livsmedelverket har skrivit att det inte går exakt å säga på 4 månadersdan utan att det kan vara lite tidigare för vissa å senare för andra. Tom Livsmedelsverket skriver att det inte finns ngn direkt forskning, men ändå hävdar du att du har forskning bakom ditt propagerande, men du har inte kunnat visa överhuvudtaget att det är dåligt att ge små enstaka smaksensationer innan 4 månadersdagen.
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-02 14:36:53 följande:

Varför ska jag visa det? Jag har inte skrivit ett enda ord om att det är farligt. Det är faktiskt bara du själv som har använt ordet 'farligt', vilket du kan se om du läser om alla inlägg i tråden.

Det jag har skrivit är att rekommendationen är att man börjar med små, små smakprov vid 4 månader och smakportioner vid 6 månader och sen kan byta ut något mål runt 8 månader. Sen att någon tolkar den informationen/rekommendationen som "dömande" eller "hotfull", det får ju stå för dem. 

Det enda som inte har påvisats i den här tråden är ditt påstående om att det är bättre och ger fler fördelar att börja så tidigt som möjligt....

Uppenbarligen tycker ju inte trådskaparen som dig heller som det verkar och vill introducera mat för sin bebis å det över en längre period än att börja tvärt när barnet är 6 månader och behöver mer mat för att ersättningen inte blir tillräckligt längre så vi kanske ska sluta ta upp hennes tråd. ;)
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-02 15:46:48 följande:
    JAG ser fördelar... Du gör det tydligen inte vad är det att tjafsa om? Men du tänker ju inte på vad bakgrunden till råden är? Du visste ju inte ens det. Du har inte kunnat visa på något annat heller...
    Okej, fick jag äntligen svar. Då skrev du fel då, när du skrev i inlägg 47 att "å det jag läst mig till är att det är bättre att börja introducera mat tidigt"? Eller?
    Där skrev du klart och tydligt att du har läst detta. Men om du skrev fel och istället menade att du tycker att det är bättre - då är jag med. 
    Då förstår jag att det är svårt att ange en källa, om det bara handlar om personliga åsikter.
    Då har vi rett ut det. Tack för det. 

Jag är dessutom den enda av oss två som har angett mina källor i den här tråden, så den där sista anklagelsen blir bara fånig...

• Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-02 16:13:02 följande:

Okej, då fick jag äntligen svar. Då skrev du fel då, när du skrev i inlägg 47 att "å det jag läst mig till är att det är bättre att börja introducera mat tidigt"? Eller?

Där skrev du klart och tydligt att du har läst detta. Men om du skrev fel och istället menade att du tycker att det är bättre - då är jag med. Då förstår jag att det är svårt att ange en källa, om det bara handlar om personliga åsikter.

Jag är dessutom den enda av oss två som har angett mina källor i den här tråden, så den där sista anklagelsen blir bara fånig...

Men Gud vad svårt du har det. Efter att satt mig in å läst bakgrunden till råden har jag tagit ett beslut. Du har ju inte satt in dig överhuvudtaget angående bakgrund å orsak för råden.
  • Mooomin

Men jag kan väl oxå introducera långsamt över en lång period fast jag väljer att vänta längre än 3-4 månader?

Kvinna30plus skrev 2016-01-02 15:50:20 följande:

Å då får vissa byta ut direkt. Jag tycker det är bättre att långsamt över en lång period introducera mat. Det är min åsikt gällande MITT barn, om du tycker annat om ditt barn lägger jag mig inte i.

• Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-02 16:13:02 följande:

Okej, då fick jag äntligen svar. Då skrev du fel då, när du skrev i inlägg 47 att "å det jag läst mig till är att det är bättre att börja introducera mat tidigt"? Eller?

Där skrev du klart och tydligt att du har läst detta. Men om du skrev fel och istället menade att du tycker att det är bättre - då är jag med. Då förstår jag att det är svårt att ange en källa, om det bara handlar om personliga åsikter.

Du är en sådan människa som verkligen inte kan ge sig utan att vända å vrida å anta till att få det som du vill? VISA MIG NU FAKTA å dina forskning som visar att det är skadligt med smaksensationer! Du har inte bevisat någonting. Du har inte ens tagit reda på orsak å bakgrund för de råd vi har. Kan du inte göra det först tack!
  • Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-01-02 16:41:09 följande:

Men jag kan väl oxå introducera långsamt över en lång period fast jag väljer att vänta längre än 3-4 månader?

Ja men från 6 månader täcker inte ersättningen hela bebisens näringsbehovet. När skall du börja då?
  • Mooomin

Efter 5 månader eller mellan 5-6.. Smakportioner rekommenderas ju från 6 månader.

Kvinna30plus skrev 2016-01-02 16:46:22 följande:

Ja men från 6 månader täcker inte ersättningen hela bebisens näringsbehovet. När skall du börja då?

• Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-01-02 16:41:09 följande:

Och du får givetvis vänta hur länge du vill. Jag har ju tagit ett beslut efter det jag läst mig till. Å du har ju gjort ditt beslut på något. Jag tror att du är en jättebra mamma å ser på ditt barn hur det mår efter dom förändringar du gör.
  • minerva123
    Kvinna30plus skrev 2016-01-02 16:46:22 följande:

De små mängder många, många bebisar äter vid 6, 7 och t o m 8 månader (och ofta oavsett om de fått börja med smakisar vid 4 eller 6 månader) så "räcker" det ändå inte till att täcka något näringsbehov. Man förväntas ha bytt ut ETT mål vid 8 månader - sedan finns det såklart individuella variationer, men rekommendationen ger en stark fingervisning om hur snabbt (eller långsamt om man vill se det så) en matintroduktion kan gå och fortfarande vara helt normal. Så ersättning och/eller amning räcker alldeles utmärkt att ha som bred bas hela första året! I USA brukar man säga "food before one is just för fun". Och det är ett bra utryck att ha i bakhuvudet.
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader