• Sommar15

Portionsstorlek 4 månader

Jag har en bebis som precis blivit fyra månader och har börjat få smakportioner en gång per dag (grönsakspuré av olika slag). Är utomlands nu men tänkte börja med gröt också (för att introducera gluten) när jag är tillbaka i Sverige om en dryg vecka.

Enl BVC så ska man inte ersätta ett mål förrän vid sex månaders ålder, vilket jag är med på. Nu får hon lite puré och sedan amning + ersättning (hon blir inte nöjd på enbart amning). Men hur mycket är en lagom smakportion? Tycker jag läser olika överallt i broschyrer från BVC och på nätet - allt från en liten skål till att doppa fingret i sås liksom. Hon älskar maten hon fått och slukar det glatt och bara gapar efter mer. Har nu begränsat det så att inte magen ska reagera (vilket den inte har) men hon vill ha mer och blir arg när vi slutar mata. Är det ok att öka på?

Till saken hör att jag helst vill sluta amma, i alla fall dagtid. Det är så krångligt och bökigt och hon får ändå flaska efter nästan varje mål så det är bara ett ytterligare moment nu med puré också. Ska jag köra puré+ersättning enbart på dagtid (a la frukost, lunch, middag) och amning+ersättning däremellan? Tycker detta är så svårt med så många olika bud så tar tacksamt emot råd från erfarna mammor!

Amningsfanatiker undanbedes :) ska börja jobba när hon är 9 månader så då senast måste jag ha slutat, men tänker fasa ut allteftersom nu redan.

• Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 21:25:47 följande:
    Herregud!

"Exklusiv amning (dvs enbart bröstmjölk och vid behov också vitaminer, mineraler och medicin) i omkring 6 månader är ett önskvärt mål på populations­nivå; därefter fortsatt amning med bra tilläggskost i tillräckliga mängder, gärna under 1 år eller så länge föräldrar och barn vill. Vid enskild rådgivning ska hänsyn tas till den individuella situationen.

Introduktion av tilläggskost före 17 veckors ålder kan medföra negativa hälsoeffekter. Att inte introducera tilläggskost vid 26 veckors ålder kan också medföra negativa effekter.

Om mamman fortsätter att amma efter 6 månader finns inga vetenskapliga belägg för att introduktion av tilläggskost mellan 4 och 6 månaders ålder innebär några hälsomässiga nackdelar eller fördelar.

Risken för celiaki och typ 1-diabetes kan minska om gluten introduceras i små mängder under skydd av amning.

Det finns inga övertygande bevis för att undvikande av eller senarelagd introduktion av allergena livsmedel minskar risken för allergier, vare sig för riskbarn eller barn generellt."

www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

• Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-03 21:21:31 följande:

Absolut, så länge det inte sker före 4 månader, ja, för det har man ju visat kan innebära risker. (Se tidigare i tråden).

Eller senare än 6 månader är oxå skadligt....står också i det du refererar till..
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-03 21:33:55 följande:

"Exklusiv amning (dvs enbart bröstmjölk och vid behov också vitaminer, mineraler och medicin) i omkring 6 månader är ett önskvärt mål på populations­nivå; därefter fortsatt amning med bra tilläggskost i tillräckliga mängder, gärna under 1 år eller så länge föräldrar och barn vill. Vid enskild rådgivning ska hänsyn tas till den individuella situationen.

Introduktion av tilläggskost före 17 veckors ålder kan medföra negativa hälsoeffekter. Att inte introducera tilläggskost vid 26 veckors ålder kan också medföra negativa effekter.

Om mamman fortsätter att amma efter 6 månader finns inga vetenskapliga belägg för att introduktion av tilläggskost mellan 4 och 6 månaders ålder innebär några hälsomässiga nackdelar eller fördelar.

Risken för celiaki och typ 1-diabetes kan minska om gluten introduceras i små mängder under skydd av amning.

Det finns inga övertygande bevis för att undvikande av eller senarelagd introduktion av allergena livsmedel minskar risken för allergier, vare sig för riskbarn eller barn generellt."

Varför går du inte på alla som väntar längre än 6 månader att det är skadligt. Väntade inte du 7 månader??
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-03 21:33:55 följande:

Plus att smaksensationer kan du aldrig någonsin få till tilläggskost! Stackars ditt barn om du väntade till 7 månader, enligt artikeln är ju det skadligt! ......suck.....
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 21:40:19 följande:
    Varför går du inte på alla som väntar längre än 6 månader att det är skadligt. Väntade inte du 7 månader??
    Är det ordet 'tilläggskost' som ställer till det, och gör att du missförstår texten?

Jag ska förklara.

Det står att det kan medföra negativa effekter om man inte introducerar "tilläggskost" vid 26 månaders ålder. Och tilläggskost betyder alltså allt som inte är bröstmjölk/ersättning, d.v.s. att man fortsätter ge enbart bröstmjölk/ersättning efter 6 månader.

Jag började med smakportioner vid 6 månader och runt 7 månader introducerade jag gluten - i skydd av amningen, helt enligt rekommendationerna.
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-03 21:52:42 följande:

Är det ordet 'tilläggskost' som ställer till det, och gör att du missförstår texten?

Jag ska förklara.

Det står att det kan medföra negativa effekter om man inte introducerar "tilläggskost" vid 26 månaders ålder. Och tilläggskost betyder alltså allt som inte är bröstmjölk/ersättning, d.v.s. att man fortsätter ge enbart bröstmjölk/ersättning efter 6 månader.

Jag började med smakportioner vid 6 månader och runt 7 månader introducerade jag gluten - i skydd av amningen, helt enligt rekommendationerna.

Nej jag missförstår inte du gör uppenbarligen. smaksensation är INTE tilläggskost. Tilläggskost är just vad det låter som, ger ett extra tillskott av energi å näringsämnen, det gör inte en smaksensation.
  • Mooomin

Men hur kan du säga att min trovärdighet försvann? Jag har inte påstått någonting? Jag har inte heller lagt mig i hur någon gör, men förstår inte varför man ska ha så bråttom när en bebis tarmar knappt blivit mogna. Ja, att ge en hel smakportion gröt enligt förpackning vid 4 månaders ålder är att hetsa enligt mig.. Och man ska inte alltid ens lyssna på bvc, ALLA där säger olika!

Kvinna30plus skrev 2016-01-03 21:05:55 följande:

Ja Din trovärdighet försvann jag. Hetsa, har du inget annat å säga än att komma med förtal. Visa mig då vart det hetsats! Jag har varit extremt noggrann å påpekat att jag inte lägger mig i vad du eller ngn annan gör utan bara förklarat hur jag valt göra. Vad ni motståndare mot att introducera mat från 4 månader gör i denna tråden förstår jag inte heller eftersom ts inte delar era åsikter, men ändå ska ni komma in å propagera för det NI ANSER är det enda rätta. Diskutera det i egna trådar, det var inte det ts frågade om. Jag tror ts är tillräckligt påläst å göra egna val. Och att lyssna på ER ist för BVC.....suck!

• Kvinna30plus

Jag ska förklara.

26 Veckor står det dvs 6 månader....börjar man senare än prick 26 veckor kan det vara skadligt enligt det du reffererar till (kan vara stod även på 17 veckor) men återigen en smaksensation är inte tilläggskost å det kan du hur du än försöker aldrig få det till.
  • bo50

Jag ska förklara.

Du begriper fortfarande inte  i länken du länkade till i ditt inlägg 172 i tråden står det att amning av barnet påverkar inte hur vida barnet riskerar att drabbas av glutenintolerans (barnets risk att drabbas av glutenintolerans är inte beroende av det samt är heller inte beroende av vid vilken åldern barnet introduceras mat som innehåller gluten)

WHO:S rekommendationer gällande amning gäller i U-länder (där tillgången till rent vatten är väldigt begränsat)

Här i Sverige anses det vara upp till var föräldrar.
  • Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-01-03 21:58:31 följande:

Men hur kan du säga att min trovärdighet försvann? Jag har inte påstått någonting? Jag har inte heller lagt mig i hur någon gör, men förstår inte varför man ska ha så bråttom när en bebis tarmar knappt blivit mogna. Ja, att ge en hel smakportion gröt enligt förpackning vid 4 månaders ålder är att hetsa enligt mig.. Och man ska inte alltid ens lyssna på bvc, ALLA där säger olika!

Jag anser inte att det är att hetsa å ge smaksensationer. Du får gärna pröva ge en full portion gröt till en fyramånaders kan nästan garantera att den bebisen inte kommer äta upp allt varken första andra eller tredje gången (undantag finns givetvis) Dock så är det inte vanlig mat vi pratar om å det är inte skadligt. Från 6 månader är det uppenbarligen skadligt å inte ge sitt barn TILLÄGGSKOST hur ska man hinna förbereda barnet för det om man inte smyger det på? Så resonerar JAG. Jag VILL trappa upp det långsamt å med glädje å nyfikenhet för MITT barn. Det är INTE ett dugg skadligt. Å det finns INGEN hets. Tvärtom eftersom det får ta lång tid UTAN stress
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader