• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Hazel Grace

Välkommen hit nefermiw! :) har tyvärr ingen erfarenhet av planerat ks (eller något annat) men kul att du hittat hit!

• Kela1981
    Nefermiw skrev 2016-06-19 13:18:11 följande:

Hej,

Jag bor i Lund med man och dotter som föddes 2011.

Jag är gravid beräknat till 20 augusti, men har lågt smittende moderkaka så kanske det bliver tidigare med planerat kejsarsnitt.

Någon annan som har erfaring med planerat snitt?

Jag har!
    Födde dottern med planerat snitt pga säte. Vad undrar du? :)
  • Kela1981

Jag har köpt hem två små tetror med färdig ersättning.
    Fråga på förlossningen eller ditt BVC om dosering. Har för mig att man ger 10 ml första dygnet och sen ökar upp med 10 för varje dygn som går i typ en vecka och sen märker man om bebis vill äta mer så ökar man efterhand som efterfrågan stiger. Är dock inte säker så fråga som sagt.
    Vi kör på nan1 sensitive men Semper har också färdig ersättning om man hellre vill ha det. Tyckte dotterns bajs luktade äckligare av Semper men det är säkert olika från barn till barn :)

• HJohannesson
    Misszandra skrev 2016-06-19 14:03:18 följande:

Jag tänkte också fråga, ni som planerar att amma, ska ni köpa hem ersättning fall i fall det inte skulle fungera? Detta är ju mitt första barn och vet inte riktigt hur man brukar göra, är bara rädd att om jag har det hemma är det lätt att ge upp. Och vilken ersättning rekommenderas? Jag stod och kollade i hyllorna på Ica Maxi för nån dag sen och känner mig bara så förvirrad, det kändes som rena djungeln. 

Jag har köpt hem ett paket Semper och har flaskor redo om det inte fungerar :)
  • Misszandra

Tack för tipset Snuttispluttis ang ersättning. Jag kollade in NAN men tänkte att det fick bli ett annat tillfälle då jag blev helt förvirrad och tänkte att jag fick fråga er här innan jag ger mig på att köpa något. 

Hazel Grace, vilken vecka är du i? Jag är 99% säker att han fixerade sig natten mellan 32+5-32+6. Den största skillnaden jag kände var att magen fick en annan form och att min halsbränna var som puts väck, inte känt av den alls sen dess. Har haft det till och från varje dag i ett antal veckor då han legat så otroligt högt upp (ska inte ta ut min glädje i förskott nu, för då kommer den väl tillbaka) Sen att jag helt plötsligt fick problem med att sova, kvittar hur jag ligger så kan jag inte ligga så för länge för då gör de ont och ändrar jag inte ställning känns de som att nån sliter av mig höfterna. 

Sen fick jag göra VUL nu igår för att kolla min tapp och då såg man att hans huvud var verkligen låååångt långt ner. Man såg hans skallben precis vid tappens början. Så som jag har förstått det kan de fixera sig tidigt, speciellt om de är första graviditeten och vara fixerade i flera veckor. Det betyder inte att förlossningen är på G, även om man blir lite nervös. 

• Misszandra
    HJohannesson skrev 2016-06-19 19:04:17 följande:
    Jag har köpt hem ett paket Semper och har flaskor redo om det inte fungerar :)
    Flaskor inhandlade jag på min Gekås tur för nån månad sen, tror jag också köper ersättning, känns säkrast. Och som Hazel Grace skrev att man kanske står där mitt i natten och det fungerar inte, och ingen affär öppen. Det kanske fungerar som ett lugn också om man har det hemma, att man blir lugn av bara tanken. Jag vill verkligen att amningen ska fungera, så ska satsa stenhårt på det. 
  • Nefermiw
    Kela1981 skrev 2016-06-19 18:37:44 följande:

Jag har!

Födde dottern med planerat snitt pga säte. Vad undrar du? :)

Jag ska på ultralyd den 12 juli (min gravidvecka 35) för att de ska kolla om moderkakan har flyttat sig, men han sa sist att jag skulle förvänta att det blir ett snitt så nu funderar jag lite på vad som är bra att fråga läkaren om ett planerat kejsarsnitt.
  • Hazel Grace

Jag är i vecka 29+6. Det rör sig så himla mycket i min mage så jag tänker att han snurrar runt där mest hela tiden. Mina höfter känns också helt sönderslagna, känns som om lederna vill poppa och knaka. Oj redan så långt ner! Han kanske börjar jobbar sig neråt här också då.

• Kela1981
    Nefermiw skrev 2016-06-19 19:37:58 följande:
    Jag ska på ultralyd den 12 juli (min gravidvecka 35) för att de ska kolla om moderkakan har flyttat sig, men han sa sist att jag skulle förvänta att det blir ett snitt så nu funderar jag lite på vad som är bra att fråga läkaren om ett planerat kejsarsnitt.
    Ja du, det beror väl lite på vilka funderingar du har. Jag kan berätta hur mitt gick till så får du en liten uppfattning :)

Fick tvätta mig med desinfektion kvällen innan och på morgonen innan vi åkte in.
    Kom in till förlossningen 07:00. Fick alvedon och sen satte dom kateter.
    Strax därefter blev jag körd till operationssalen och fick två nålar satta, en i handryggen och en vid tummens rot.
    Sen kom narkosläkaren och satte ryggbedövningen, det kändes inte ett dugg och det var det momentet jag var mest nervös för.
    Fick vänta en stund på att bedövningen skulle verka och under tiden preppade dom med skynke och tvättade magen och så.
    08:27 är dottern född och det enda jag kände var att det tryckte och drog i underkroppen när dom bökade ut henne. Lite obehagligt men inget mer.
    Jag fick pussa och klappa henne innan dom tog henne för vägning och tvätt (ihop med pappan) Jag kunde se allting på en tv-skärm som fanns vid mig så jag inte missade något. Pappan fick klippa navelsträngen vid vägningen också.
    Sen körde dom iväg mig på uppvak och pappa och bebis fick åka till rummet på bb. Jag fick komma till dom när bedövningen släppt så pass mycket att jag kunde röra lite på benen. Det tog ca 2 timmar har jag för mig. Passade på att sova en del men det kändes konstigt att precis ha fått barn och sen ligga själv så länge direkt efter :(
    Efter det så ligger man på BB som alla andra men jag hade jättesvårt för att röra mig. Hade ju grymt ont men man får smärtstillande och skulle tabletterna inte räcka så fanns morfin att få. Tyvärr så spydde jag som en kalv av morfinet :/
  • Nefermiw
    Kela1981 skrev 2016-06-19 20:38:39 följande:

Ja du, det beror väl lite på vilka funderingar du har. Jag kan berätta hur mitt gick till så får du en liten uppfattning :)

Fick tvätta mig med desinfektion kvällen innan och på morgonen innan vi åkte in.

Kom in till förlossningen 07:00. Fick alvedon och sen satte dom kateter.

Strax därefter blev jag körd till operationssalen och fick två nålar satta, en i handryggen och en vid tummens rot.

Sen kom narkosläkaren och satte ryggbedövningen, det kändes inte ett dugg och det var det momentet jag var mest nervös för.

Fick vänta en stund på att bedövningen skulle verka och under tiden preppade dom med skynke och tvättade magen och så.

08:27 är dottern född och det enda jag kände var att det tryckte och drog i underkroppen när dom bökade ut henne. Lite obehagligt men inget mer.

Jag fick pussa och klappa henne innan dom tog henne för vägning och tvätt (ihop med pappan) Jag kunde se allting på en tv-skärm som fanns vid mig så jag inte missade något. Pappan fick klippa navelsträngen vid vägningen också.

Sen körde dom iväg mig på uppvak och pappa och bebis fick åka till rummet på bb. Jag fick komma till dom när bedövningen släppt så pass mycket att jag kunde röra lite på benen. Det tog ca 2 timmar har jag för mig. Passade på att sova en del men det kändes konstigt att precis ha fått barn och sen ligga själv så länge direkt efter :(

Efter det så ligger man på BB som alla andra men jag hade jättesvårt för att röra mig. Hade ju grymt ont men man får smärtstillande och skulle tabletterna inte räcka så fanns morfin att få. Tyvärr så spydde jag som en kalv av morfinet :/

Tack för berätningen. Ska fråga dem om det är likadant här i Lund, särskilt det med att man är utan bebisen på uppvakningen.

Är det något som du skulle önska du hade vetat innan som du tyckerjag ska fråga om?
Svar på tråden BF Augusti 2016