• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Anonym (Jag hakar på!)

Hej och tack för välkomnandet! Jag har haft samtal och det står i min journal att jag är rädd att hänvisas av ett flertal skäl, men som ni vet så är det endast kungafamiljen som garanteras plats och vårdteam och inte vi vanliga medborgare... Bor i stockholms innerstad och vet ju som ni andra att de 1500 (?) vårdplatserna från bb sophia ska fördelas på de andra sjukhusen, 400 platser övertaligt på sös denna sommar. Jisses. Men låter bra att det funkade för dig Moen, var födde du?

Mulan, jag tycker denna graviditet nr 2 är SJUUUUUKT mycket jobbigare än den första, men så är jag ju sex år äldre också och betydligt mer sliten, på alla sätt. Tycker det låter supertufft med inskolning som ditt ansvar samtidigt som bebisen kommer, i vårt fall kan det liksom röra sig som samma vecka. Har du tänkt bryta inskolning och vara hemma lite om det sammanfaller och sedan återuppta? Man vill ju inte att barnet ska hamna utanför i skolan, men inte heller i familjen med ny bebis och allt. Tycker det är supersvårt.

Idag ska jag till BM för vanlig koll. Känns alltid skönt tycker jag!

• Kela1981
    Mulan91 skrev 2016-08-10 10:19:18 följande:
    Hej på dig och välkommen! :)

Har faktiskt inte tänkt på att det säkert finns de som följt tråden men inte skrivit. Kul att du valde att göra det !

Jag har också tänkt lite på vad som händer om det är fullt på SÖS (i Stockholm) som jag valt i första hand.. Vill helst inte någon annanstans men men, det får lösa sig! Tycker också du borde uttrycka att du haft det jobbigt i ditt förlossningsbrev :)

Det här med att ett barn ska skolas in samtidigt som BF är sjukt jobbigt! Min sambo (bonuspappan) jobbar hela dagarna så det ligger på mig att ordna inskolningen eftersom att jag är ensam vårdnadshavare. Men känns som att jag planerat allt bra nu, min son verkar taggad. Jag däremot känner mig ängslig o rädd att släppa iväg honom haha. Han ska åka skolbuss (det är en friskola lite längre bort) och det känns så läskigt :o men eftersom han inte verkar ha nå problem med det säger jag inget och leker modig :D haha.

Jag har en fråga till alla som fått mer än ett barn. Tycker ni att andra graviditeten var lättare eller jobbigare än första? Jag känner att jag mått så mycket sämre under andra!
    Andra graviditeten har utan tvekan varit katastrof i jämförelse med första!

Första mådde jag bra hela vägen, tränade som vanligt, jobbade till två veckor innan planerat snitt och flyttade två dagar innan hon kom.

Andra har varit kantat av illamående, foglossning, prematura värkar, sjukskrivning osv.

Två helt skilda graviditeter men ändå samma kön på barnen så dom teorierna kan man kasta i soptunnan ;)

Å andra sidan så kan jag också erkänna att jag rent fysiskt har startat på två helt olika nivåer innan jag blivit gravid.
    Med första så var jag väldigt fysiskt aktiv och väldigt vältränad.
    Med andra hade jag inte ens gått ner alla gravidkilon från första och absolut inte kommit igång med nån regelbunden träning.
    Så jag vill tro att jag hade kunnat ge min kropp en bättre utgångspunkt inför andra omgången än vad jag gjorde. Det var inte riktigt planerat från början att vi skulle ha barn så tätt ;)
  • Mulan91

Ja, sommaren är ju värst med alla semestrar! Har du också valt SÖS? Jag tänker att i värsta fall talar de om i telefon att det är fullt så man får åka till Karolinska i Huddinge eller nåt.

Ang inskolningen så hade vi lite inskolning i början av sommaren, så de anser typ att jag inte bhvr vara med nu i början om jag eller barnet inte absolut vill det. Så vi ska testa hur det går nu första dagen på måndag. Tror det kommer att gå bra. Jag orkar inte, är för stor och har för mkt krämpor för att sitta med i skolan just nu. Så skulle det inte fungera får vi väl pausa lite. Men förhoppningsvis går det bra :) min son är rätt självständig så jag håller tummarna!

kela haha intressant det där med könen! Att d samma kön men ändå helt olika upplevelser. Åh jag är så nyfiken på om jag ska få en pojke eller flicka :) jag spricker snart!! (Av förväntan men också för att jag e så stor -.- haha)

• Snuttispluttis

Vad kul att din pappa är så engagerad Kela! Och låter som det är på ett bra, lagom sätt också och inte sådär drygt och påträngande som mamma/svärmor gärna blir. Skönt att ha en bra och trygg barnvakt sen när det drar igång :)

En till här som typ tappat matlusten. Minns att några av er skrev om det förut. Känns som det kan bli en negativ spiral när man inte äter ordentligt, blir svag, trött och lite nedstämd och äter ännu mindre :/

Hur gör ni andra? Tvingar ni i er bra grejer på regelbundna tider eller äter ni det ni är sugna på lite när suget dyker upp?

7 dagar till BF och fortfarande inte pepp.. Skyller snart på vädret, för usch vad tråkigt det är :(

• moen
    Anonym (Jag hakar på!) skrev 2016-08-10 10:29:11 följande:

Hej och tack för välkomnandet! Jag har haft samtal och det står i min journal att jag är rädd att hänvisas av ett flertal skäl, men som ni vet så är det endast kungafamiljen som garanteras plats och vårdteam och inte vi vanliga medborgare... Bor i stockholms innerstad och vet ju som ni andra att de 1500 (?) vårdplatserna från bb sophia ska fördelas på de andra sjukhusen, 400 platser övertaligt på sös denna sommar. Jisses. Men låter bra att det funkade för dig Moen, var födde du?

Mulan, jag tycker denna graviditet nr 2 är SJUUUUUKT mycket jobbigare än den första, men så är jag ju sex år äldre också och betydligt mer sliten, på alla sätt. Tycker det låter supertufft med inskolning som ditt ansvar samtidigt som bebisen kommer, i vårt fall kan det liksom röra sig som samma vecka. Har du tänkt bryta inskolning och vara hemma lite om det sammanfaller och sedan återuppta? Man vill ju inte att barnet ska hamna utanför i skolan, men inte heller i familjen med ny bebis och allt. Tycker det är supersvårt.

Idag ska jag till BM för vanlig koll. Känns alltid skönt tycker jag!

Födde på SöS den 31/7 :) va super lugnt när jag va där men droppade in lite folk precis när vi skulle åka. Frågade hur det hade varit nu i sommar och dom tycke att det varit ganska lugnt även fast det stängts ner flera platser och folk haft semester :) Om det är fullt skulle jag ha lika långt till Huddinge. Till Södertälje är det inte jättelångt heller egentligen. Men ville väldigt gärna föda på SöS, har aldrig varit på de andra ställena så kändes tryggast även fast jag jade fått lika bra vård någon annan stans! :D
  • Augustibarn2016

Har haft värkar inatt med 8-10minuters mellanrum, så sömn har jag inte fått mycket av. De höll på ca 21-06 inatt. Sedan somnade jag nog för att jag var så trött. Vaknade vid halv nio tiden och inga värkar

Nu kanske det kommit två-tre värkar sen dess. Blir så less vill ha bebis nu och slippa smärtan när man ska sova

• Nmg

Jag tycker andra graviditeten har varit ungefär som

Första, Då fick jag en flicka, var visserligen 20 år så

Allt Kändes Lättare men gick upp Mycket i vikt,

Var dock Mer stressad och arg men det berodde

På barnets pappa. Idag Är jag 32, Väntar en pojke och har världens underbaraste man så Humörmässigt har graviditeten varit Lättare, har dessutom "Bara " gått upp 10 kg hittills men det varit svårt att andas och jag har haft Mer svullna fötter denna gång Än tidigare.

Jag är Oxå lite orolig att det ska vara fullt På förlossningen , mitt närmaste är Gävle

Och jag vill verkligen inte bli skickad till Hudiksvall. Speciellt när de söger att andra förlossningen går snabbare....

Vad gör ni om dagarna ni som Väntar än? Min

Man börjar jobba snart och alla andra jag känner jobbar oxå Så det kommer nog blir lite tråkigt...

• Kela1981
    Snuttispluttis skrev 2016-08-10 10:56:28 följande:

Vad kul att din pappa är så engagerad Kela! Och låter som det är på ett bra, lagom sätt också och inte sådär drygt och påträngande som mamma/svärmor gärna blir. Skönt att ha en bra och trygg barnvakt sen när det drar igång :)

En till här som typ tappat matlusten. Minns att några av er skrev om det förut. Känns som det kan bli en negativ spiral när man inte äter ordentligt, blir svag, trött och lite nedstämd och äter ännu mindre :/

Hur gör ni andra? Tvingar ni i er bra grejer på regelbundna tider eller äter ni det ni är sugna på lite när suget dyker upp?

7 dagar till BF och fortfarande inte pepp.. Skyller snart på vädret, för usch vad tråkigt det är :(

Usch vad trist att det inte vänt för dig än :(

Jag försöker äta i alla fall två riktiga mål mat om dagen och däremellan äter jag vad jag vill och när jag vill. Det är tillräckligt drygt nu i slutet utan att man ska behöva tvinga i sig mat man inte vill äta ;)
    Frukosten brukar bli rejäl och sen en sen lunch men middagen brukar bli liten eller ingen alls. Får fortfarande så mycket halsbränna när jag går å lägger mig om jag äter mycket på kvällen.
    I morse åt jag havregrynsgröt, ett ägg och tre knäckemackor med kalkon ha ha ha.... Sambon bara stirrade på mig XD

Det är segt i slutet nu så jag förstår att du har tappat suget men snart är det över och då har vi våra guldklimpar hos oss äntligen <3
    Kan du inte prata med din bm om du känner att deppen inte släpper?
  • Mulan91

Ja min aptit är fortfarande kaos! Jag har köpt hem nyponsoppa (som jag inte älskar) och dricker det mellan måltiderna, har hjälpt mig mycket faktiskt energimässigt!

Jag försöker äta regelbundet men tar hellre en macka än tvingar i mig nån lunch eller middag jag inte vill ha.

Augustibarn det låter som att det är på gång för dig i alla fall så snart har du din bebis! Kämpa på <3

Jag gör inget vettigt om dagarna. Tar hand om hushållet och går ut med min son typ. Alla jobbar eller har annat för sig så är ensam mycket. Min son ska iväg några dagar, kommer att sakna honom galet men ska passa på att vila upp mig. Idag tänkte jag organisera om min garderob och det blir det sista "jobbiga" jag gör :P tror jag.

Tack för att ni svara om hur ni haft det i andra graviditeten. Intressant att veta tycker jag :)

• Kela1981

Välkomna alla nya som tagit mod till sig att äntligen skriva lite också :)

Nmg: jag försöker hitta något att göra varje dag så jag inte blir dum i huvudet ha ha ha.... Nån vän till mig har semester men hon kan ju inte underhålla mig varje dag ;)
    Annars försöker jag åka in och luncha med dom som jobbar nån dag i veckan.
    Utöver det vanliga hushållsplocket så försöker jag hitta nåt litet projekt som tar nån timme eller så. Typ på fredag tänkte jag slipa utemöblerna och olja in dom på nytt för då har vi äntligen fått golv och förhoppningsvis väggar på uterummet så då står dom lite mer skyddat :)
    Har fortfarande inte sorterat in alla kläder som sambon kom hem med till barnen ha ha ha... Så det kan jag ju göra en dag ;)

Svar på tråden BF Augusti 2016