• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Misszandra
    anlili skrev 2016-09-06 00:10:06 följande:
    Har du läst om de 10 utvecklingssprången? Finns en app som heter typ The Wonder weeks. Har haft den sen dottern föddes och den anger när de olika sprången inträffar och vad de innebär. Den här stämt nästan på dagen genom hela hennes liv. Finns ett språng vid 4-5 veckors ålder, så det stämmer ju bra med din sons ålder. Vid varje språng blir de mer gnälliga, mammiga eller pappiga och verkar ibland byta personlighet helt. Rekommenderar verkligen att ladda ner appen!
    Jaa, precis. Det var det jag menade med "utvecklingsfaserna". Typiskt att jag inte har nån mobil för tillfället men ska ladda ner så fort jag får tillbaka den. Jag har läst lite online om det iallafall. Ja han känns lite mammig, han kan vara hos mig helt lugn, sen ska jag gå och duscha eller nåt, tar 2 sek så gallskriker han. 

Hur länge varar faserna ungefär?
  • Misszandra
    Mal Mal skrev 2016-09-06 06:59:42 följande:
    Jag har märkt av sprången med mina. Första barnet sov endast en timme på dagen runt 5 veckor. Jätteledsen och fick amma hela tiden. Min andra ammade/gnällde sååå ofta hela tiden så med honom var inte skillnaden lika stor. Men nu trean har precis nu börjat krångla o amma mer, sova sämre om natten. Han har sovit alla nätter hittills utan problem och bara ammat 23, 02 och 05....och somnat om direkt. Inatt och förra natten har han sovit oroligt och varit ledsen.

Han är 5 veckor efter bf i morgon, det är det datumet man räknar har jag läst? Annars är han 5 veckor på fredag...
    Menar du att bf datumet räknas när sprången sker? Så om man går över 2 veckor är bebisen endast 2 veckor när första språnget sker?

Han har de tre senaste nätterna sovit sjukt bra, det är nästan lite för bra för att vara sant, men på dagen är han gnällig och ammar ofta men lite.  
  • Misszandra
    Jungfrumamman skrev 2016-09-06 08:08:36 följande:
    Kanske prova att mellanrapa honom? Ibland när man märker att de verkar vara hungriga, men slutar tvärt så kan det vara en rap som behöver komma upp innan de kan fortsätta. Bara en av hundra möjligheter, men kanske värt att prova ;)
    Jag brukar faktiskt göra det just för han har ont i magen och jag försöker få upp luften innan den går ut i tarmen. Han är också ofta svår-rapad, därför försöker jag rapa han oftare. Men tusen tack för tipset! :) 
  • Misszandra
    moen skrev 2016-09-06 08:25:47 följande:

Märkte tydligt av steget när hon va ca 4v. Nu har det lugnat sig. Men hon gråter ofta vid bröstet och vill ha men samtidigt inte, speciellt på kvällarna. Har hon gjort i flera veckor och nu när jag vet att steget är över förstår jag att gnället kommer stanna.. Har iofs fortfarande problem men kräkandet och jag är säker på att hon har ont i magen. Börjar vänja mig nu :( har testat allt men inget verkar hjälpa. Gör så ont i mig när jag inte kan hjälpa på nåt sätt..

Rinner det ur era bebisar?! När bebisar bajsar låter det ju som en bubblande fis, så låter det med min tjej med. Men där emellan verkar det rinna ur henne fler gånger utan att man hör! Kan helt plötsligt märka att det luktar och då har det smugit ur henne :'D som att hon är en slapp gammal gubbe. Tänkte om det är nåt knas eller om det är helt normalt? :)

Hur gammal är hon nu? Jag vill bara att språnget ska vara över och att han inte förblir en gnällig bebis. Jag håller med om att det är mest gnäll på kvällen men även på förmiddagen här. Kräks din mkt också? 

Det med att det rinner ur, händer här också ibland. Man vill ju byta så fort han bajsat men det är inte alltid lätt om man inte hör, utan det kommer smygande.
  • moen

Hon är 5v 2 dagar :) känns som att steget varade i några dagar, inte en hel vecka som det kan ta, phew! Jo förmiddagen är också lite gnällig.. Känns som att hon är för pigg för att sova! Suttit och ammat henne nu i 1,5h.. Hon ligger och myser mest nu, äter inte så mycket , men gnäller så fort jag tar bort henne från bröstet. Napp duger inte heller D:

Ja, har haft problem mer att hon spyr extremt mycket.. Både BVC och vårdguiden ville att vi skulle åka till barnakuten men vi har inte fått någon hjälp alls utan hört mest "ni får leva med det". Hoppas det blir bättre snart. Är inte bara överskott som rinner ut. Kan vara att hon inte ätit på flera timmar (som inatt) och helt plötslig kaskadspyr hon flera gånger. Är din lilla kille lika? Vi testade att byta D-vitamindropparna till vattenbaserade istället, tydligen ska dom vara snällare mot magen. Vet inte riktigt om jag tycker det blivit bättre men kanske något ni kan testa?

Hahaha bra då är det inte bara min bebis det rinner ifrån :'D ja, man vill ju byta på en gång men så har det sipprat ut i smyg och där står man med en bebis med röd stjärt! Nu när man vet att det händer kontrollerar jag blöjan ofta så de inte ligger en luring där i :)

Misszandra skrev 2016-09-06 10:10:32 följande:

Hur gammal är hon nu? Jag vill bara att språnget ska vara över och att han inte förblir en gnällig bebis. Jag håller med om att det är mest gnäll på kvällen men även på förmiddagen här. Kräks din mkt också? 

Det med att det rinner ur, händer här också ibland. Man vill ju byta så fort han bajsat men det är inte alltid lätt om man inte hör, utan det kommer smygande.

• Mal Mal

MissZandra
    Jag har läst att man utgår från bf-datumet... Men jag har varken köpt någon bok eller app. Har bara läst om det på internet. Är ju individuellt också så finns nog skillnader oavsett.....

• Nmg

Tror att det bara är Du och jag kvar nu. Men jag känner något i alla fall men det könns

Väldigt segt. Ditt kanske

Säger poff och kommer igång

Mrs.Brightside skrev 2016-09-06 11:48:07 följande:

Är det bara jag kvar nu som inte känner något? Haha :)

• Misszandra
    moen skrev 2016-09-06 10:35:12 följande:

Hon är 5v 2 dagar :) känns som att steget varade i några dagar, inte en hel vecka som det kan ta, phew! Jo förmiddagen är också lite gnällig.. Känns som att hon är för pigg för att sova! Suttit och ammat henne nu i 1,5h.. Hon ligger och myser mest nu, äter inte så mycket , men gnäller så fort jag tar bort henne från bröstet. Napp duger inte heller D:

Ja, har haft problem mer att hon spyr extremt mycket.. Både BVC och vårdguiden ville att vi skulle åka till barnakuten men vi har inte fått någon hjälp alls utan hört mest "ni får leva med det". Hoppas det blir bättre snart. Är inte bara överskott som rinner ut. Kan vara att hon inte ätit på flera timmar (som inatt) och helt plötslig kaskadspyr hon flera gånger. Är din lilla kille lika? Vi testade att byta D-vitamindropparna till vattenbaserade istället, tydligen ska dom vara snällare mot magen. Vet inte riktigt om jag tycker det blivit bättre men kanske något ni kan testa?

Hahaha bra då är det inte bara min bebis det rinner ifrån :'D ja, man vill ju byta på en gång men så har det sipprat ut i smyg och där står man med en bebis med röd stjärt! Nu när man vet att det händer kontrollerar jag blöjan ofta så de inte ligger en luring där i :)

Åh vad skönt. Det känns som det varat mer än en vecka här. Han kan vara go och lugn ena sekunden sen gallskriker han nästa och så kan det skifta snabbt och ofta. Åh, visst är det tråkigt att napp inte fungerar. 

Usch, vad jobbigt. Men hon går upp i vikt som hon ska annars? Riktigt så illa är det inte för oss, men BVC rekommenderade att ha han upprätt efter han ätit så tyngdkraften kan hjälpa honom att få ner maten men det är då han spyr som värst, ibland känns det som att han tömmer hela magen, inte konstigt han vill äta massor sen. 

Haha nejdå, men jag hoppas ändå att det är normalt. Inte riktigt tänkt på det innan nu du skrev det. Jag är precis som du och kollar hans blöja typ hela tiden, han börjar bli trött på mitt tvångsmässiga kollande. Jag tror jag luktar i "syne" ofta också, tror att han bajsat fast jag inte hört det men att där är inget, och ibland så är där. 
  • Mulan91

Svårt att få en ledig stund för o skriva men har läst :)

Grattis anonym och heja Nmg äntligen är det på G! Jag tycker man ska lyssna på sin kropp, alla är så olika. Kanske du e mer öppen än vad de tror!

Jag ringde in och de sa till mig att vila hemma innan det sätter igång ordentligt. La mig ner och vilade och mina värkar fortsatte. Kände på mig att det faktiskt var dags och började ordna med barnvakt och packa det sista.

En timme efter att jag pratat med förlossningen första gången så ringde jag in igen och sa att jag kmr behöva komma in snart. Värkarna är hanterbara men ökar i intensivitet.

Så runt kl 19 skrevs jag in när de hade kollat barnets hjärtljud, mina värkar och blodtryck osv. De kollade och jag var öppen 7 cm redan.

Körde på TENS (som var helt ok inget spec) och lustgas hela vägen och valde att föda stående på knäna med kroppen lutad över sängen som de hade höjt. Kändes bra faktiskt men Gud va ont det gjorde att krysta utan epidural haha trodde jag skulle dö. Så 3 timmar efter jag skrevs in så föddes vår son :) fick sy lite så nu är man öm haha. Jäkla eftervärkar shit dom e jobbiga!

Min son är nu knappt två dygn gammal och ligger klistrad på mina bröst som är helt ömma och nästan såriga :( de sa att han kommer att fortsätta tills mjölken rinner till. Gah haha knappt sovit för att han bara vill amma ! Men e så glad att han äntligen är här ! Vilken befrielse att inte vara gravid längre!

Lycka till ni som är kvar :)

PS tror läkarna räknar fel ibland, min son va 50 cm och 3,5 kg fastän jag gått över tiden! Tror faktiskt han var fel beräknad för annars hade han ju varit pytteliten på BF!

Svar på tråden BF Augusti 2016