Det jag tänker om vikt är att för underviktiga kan det vara bra att gå upp lite extra och se till så man får i sig tillräckligt, speciellt om man haft en jobbig början och kanske kräkts/gått ner mycket. Är man inte underviktig har man lite mer att ta av och då behöver man inte känna sig lika stressad om vikten inte ökar så mycket. Ökar den mycket trots normal/övervikt så är det förmodligen för att det är vad man själv behöver. Sedan om man väger mycket från början och försöker hålla igen för sin egen hälsas skull (knäproblem som nämndes etc) så kan det vara bra att veta att så länge man inte bantar/går ner så är det okej att hålla igen lite på ett sätt som inte är lika bra om man är underviktig. Jag tror det är så folk har tänkt när de skrivit och att det mest handlar om att stilla sin egen oro och inte att påverka andra eller klaga på någons vikt. Men har man haft mycket problem med vikt åt något håll innan så kan det ibland vara svårt när folk pratar väldigt öppet om det eftersom man kan bli triggad på ett sätt som kanske är svårt att förstå om man inte haft problem. För mig tex är vikt lika oladdat att prata om som sf-mått eller bf-datum men så är det inte för alla och det är lätt att förbise även om man inte menar något illa.
LisenB, det är helt okej och normalt att känna mycket olika känslor och vara ambivalent, så länge du inte mår dåligt av det eller känner att det påverkar din självkänsla. Det är dessutom helt okej att låta pappan ta stort ansvar i början och att själv ta en mer hjälpande roll tills man känner sig mer säker. Det kan vara rätt stor press på blivande mammor att vi ska ha koll på allt och göra och kunna allt medan pappan får lära sig och ta ansvar mer i sin egen takt men det kan man ju vända helt på om man är mer bekväm så, det är inget fel alls :)
Dani84KR, det är en anledning till att jag tycker så bra om såna här grupper för här kan man prata så mycket man vill om sin oro och få stöd för om någon tröttnar behöver de bara inte läsa :) Jag är också rätt orolig för saker, vad betyder den smärtan? Har hon rört på sig mindre än igår? etc... så har full förståelse.