• okt_bebban

BF Oktober 2016

Hej på er!
    Det fanns ju inget inlägg för oss som har BF i oktober, så jag startade ett :)
    Idag köpte jag ett digitalt graviditetstest och det visade: Gravid 1-2 veckor, men entligt graviditets appen så är jag 4 veckor (3+4)! Vet någon hur bra dom funkar? 
    Detta är min tredje graviditet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 22:16
    BF 1 oktober!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 23:09
    För er som är intresserade så finns en privat Facebook-grupp! Ni kan maila sötnöten. Hoppas vi ses där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 20:47
    Nu är maxgränsen uppnådd på Facebook gruppen, så det går inte att maila Sötnöten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-17 21:50
    Nu finns en ny hemlig fb grupp, maila Helena­Saga

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-21 21:31
    Hej! Jag vill meddela er att den andra fb gruppen också nått sin maxgräns. Det kanske finns någon som vill starta en tredje?

• Svar på tråden BF Oktober 2016
  • Meriall

Det jag tänker om vikt är att för underviktiga kan det vara bra att gå upp lite extra och se till så man får i sig tillräckligt, speciellt om man haft en jobbig början och kanske kräkts/gått ner mycket. Är man inte underviktig har man lite mer att ta av och då behöver man inte känna sig lika stressad om vikten inte ökar så mycket. Ökar den mycket trots normal/övervikt så är det förmodligen för att det är vad man själv behöver. Sedan om man väger mycket från början och försöker hålla igen för sin egen hälsas skull (knäproblem som nämndes etc) så kan det vara bra att veta att så länge man inte bantar/går ner så är det okej att hålla igen lite på ett sätt som inte är lika bra om man är underviktig. Jag tror det är så folk har tänkt när de skrivit och att det mest handlar om att stilla sin egen oro och inte att påverka andra eller klaga på någons vikt. Men har man haft mycket problem med vikt åt något håll innan så kan det ibland vara svårt när folk pratar väldigt öppet om det eftersom man kan bli triggad på ett sätt som kanske är svårt att förstå om man inte haft problem. För mig tex är vikt lika oladdat att prata om som sf-mått eller bf-datum men så är det inte för alla och det är lätt att förbise även om man inte menar något illa.

LisenB, det är helt okej och normalt att känna mycket olika känslor och vara ambivalent, så länge du inte mår dåligt av det eller känner att det påverkar din självkänsla. Det är dessutom helt okej att låta pappan ta stort ansvar i början och att själv ta en mer hjälpande roll tills man känner sig mer säker. Det kan vara rätt stor press på blivande mammor att vi ska ha koll på allt och göra och kunna allt medan pappan får lära sig och ta ansvar mer i sin egen takt men det kan man ju vända helt på om man är mer bekväm så, det är inget fel alls :)

Dani84KR, det är en anledning till att jag tycker så bra om såna här grupper för här kan man prata så mycket man vill om sin oro och få stöd för om någon tröttnar behöver de bara inte läsa :) Jag är också rätt orolig för saker, vad betyder den smärtan? Har hon rört på sig mindre än igår? etc... så har full förståelse.

• Alvsten
    GästenT skrev 2016-06-07 09:17:30 följande:

Vilken fin bild!! Skönt att allt såg bra ut!! :) visst var det på fostermedicinska på ackis man gör rul? Jag har mitt imorgon!! Huuh.

Tack! Kan inte låta bli att sitta och titta på bilden titt som tätt :)

Ja precis det är på fostermedicinska du ska. Samma som för kubtest. Åh så spännande!! Håller mina tummar!
  • Ggrahnen
    Anonym (minbebis) skrev 2016-06-07 07:06:26 följande:

Det där är ju verkligen inte sant. Varför skriver ni ens såna kommentarer? Hur mycket man gått upp under sin graviditeten har inget och göra med hur vidaan var smal eller överviktig tidigare!

Det är ju bara nåt jag hört. Jag är inte barnmorska så jag vet inte. Det var inte meningen att trampa någon på tårna.
  • Alvsten
    eagle87 skrev 2016-06-07 12:23:51 följande:

Va på rul idag, frisk pojke bf 25/10,,

Grattis! Vilken bra bild ni fick :)
  • pandoraDiem

Härligt och vilken söt bild!

Var också på rul idag och fick se ett friskt litet knyte, så just nu svävar jag på moln :) Fick behålla mitt bf den 31/10 
  • GästenT
    Alvsten skrev 2016-06-07 11:55:21 följande:

Tack! Kan inte låta bli att sitta och titta på bilden titt som tätt :)

Ja precis det är på fostermedicinska du ska. Samma som för kubtest. Åh så spännande!! Håller mina tummar!

Jag förstår det! Va mysigt det måste kännas! På något vis så känns rul som en viktig milstolpe.

Kanon! Tack då vet jag! :) Är verkligen supernervös! Vi har en jättesen tid 20.00. Haha kändes "smart" när jag bokade den, men nu känns det jävligt oplanerat. xD
  • Villhabarn29

Vi har samma bf. 300 g. 2 dm lång. :)
  • Anonymm29

Det är helt olika hur mkt man går upp i vikt. Jag startade min graviditet med 72 kg och gick upp 25 kg, åt 1 gång per dag och rörde mig knappt, blev akut kejsarsnitt och ammade ej så hann inte gå ner mkt i vikt. Blev gravid 3 mån efter förlossningen och startvikten var då 86 och vägde lika mkt för 1 vecka sedan trots att min mage växt på sig ordentligt. Går in i vecka 22 på fredag.

Svar på tråden BF Oktober 2016