• Anonym (A-lös)

A-kassan är ju ap-orättvis!!!

Jag är en helt vanlig mamma i Sverige som tyvärr har en sjukersättning på 50%. Det har varit svårt för mig att få jobb på grund av sjukdom och lägre tjänstgöringsgrad, men 2015 hade jag i alla fall ett vikariat på 50% som gick ut nu till nyår. Detta gjorde att jag med nöd och näppe uppfyllde arbetsvillkoret till a-kassan.

Nu till problemet.

Min dagersättning är beräknad på min lön som ju såklart var 50%.

På grund av min sjukersättning får jag dock bara halva dagsbeloppet!!!

Hade jag vetat det här hade jag aldrig hållit på att betala till a-kassan. Jag måste ju ändå står där på socialen med mössan i handen!

Jag tyckte att det var nog orättvist att jag måste uppfylla ett helt arbetsvillkor, men det här med ersättningen tar banne mig priset!!!!

• Svar på tråden A-kassan är ju ap-orättvis!!!
  • StarTrust
    Anonym (Håller med) skrev 2016-01-28 17:54:05 följande:

Jo, men som det är nu räknas ju först arbetsvillkoret efter de 50% hon har jobbat för att bedöma "hel dagpenning" från a-kassan. Sedan får hon bara ut halv dagpenning då hon har sjukersättning på 50%. Så istället för att få sjukersättning + 80% av sin tidigare halvtidslön så får ju TS 80 % av "halva sin halvtidslön". Alltså bara 40% av sitt inkomstbortfall på de procent som hon jobbade.

Jag är absolut inte någon expert på siffror men det som är rimligt är att hon får 50 procent av sitt inkomstbortfall förutsatt att hon får sjukersättning på 50 procent.

Tjänade hon låt säga 12. 000 kr i månaden efter skatt är det rimligt att hon erhåller hälften av det i a-kassa och sjukersättning på 50 procent som ligger på cirka 3400 kr i månaden.
  • Anonym (fiskmås)
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 17:51:45 följande:
    Jo, men det finns nog ingen som inte håller med om det i sig. Men tror du att jag hade bråkat om jag fått:

1) Sjukersättning 50%.
    2) A-kassa på 50% (motsvarande 80%) av min tidigare lön.

Men hur kan det vara rimligt att min A-kassa totalt blir 34% av min tidigare lön, som i sig var på halvtid vilket totalt ger:

1) Sjukersättning på 50%.
    2) 34 % av en halvtidslön (SEXTON procent av en heltid)
    Sjukersättningen är 64.7 % av antagandeinkomsten så där är det också "orättvist" om man ska jämföra med de som är friska...
  • Anonym (Håller med)
    StarTrust skrev 2016-01-28 18:01:09 följande:
    Jag är absolut inte någon expert på siffror men det som är rimligt är att hon får 50 procent av sitt inkomstbortfall förutsatt att hon får sjukersättning på 50 procent.

Tjänade hon låt säga 12. 000 kr i månaden efter skatt är det rimligt att hon erhåller hälften av det i a-kassa och sjukersättning på 50 procent som ligger på cirka 3400 kr i månaden.
    Så om hon tidigare fick sjukersättning på 50% och hade 12000 kroner i lön efter skatt på en halvtid så ska hon bara få 80% av 6000 kronor vilket motsvarar hälften av vad hon hade i halvtidslön plus sin sjukersättning?

Själv tycker jag ju att hon borde få sin sjukersättning på 50 % plus 80% av sin halvtidslön istället.
  • StarTrust
    Anonym (Håller med) skrev 2016-01-28 18:05:29 följande:

Så om hon tidigare fick sjukersättning på 50% och hade 12000 kroner i lön efter skatt på en halvtid så ska hon bara få 80% av 6000 kronor vilket motsvarar hälften av vad hon hade i halvtidslön plus sin sjukersättning?

Själv tycker jag ju att hon borde få sin sjukersättning på 50 % plus 80% av sin halvtidslön istället.

Jag talar bara om hur reglerna ser ut.

Du har självklart rätt att tycka annorlunda än vad reglerna säger.

Jag har själv sjukersättning på 100 procent.
  • Anonym (fiskmås)
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 18:01:00 följande:
    Jag vill inte märka ord, men jag har alltså sjukersättning, inte sjukpenning (tänkte att det spelar roll för att alls förstå problematiken).

Om jag hade jobbat heltid med den heltidslön jag hade och inte haft sjukersättning alls hade jag fått ca 5000 mer som arbetslös än jag totalt får nu. Det blir ju helt fel att räkna så (eftersom min totalinkomst då hade varit högre), men jag skrev det bara för att kommentera det du nämnde om att jag nog får som andra arbetslösa. Så är det INTE!
    Din lön spelar så klart roll. Man får aldrig mer än 910 kr/arbetsdag på heltid vilket blir max 455 kr/arbetsdag om man arbetar 50 %.
  • Anonym (A-lös)

Jag kan skriva i redan siffror istället eftersom det blir snurrigt med alla halvtider på halvtider.

Jag hade 22 000 i heltidslön, dvs 11 000 i deltidslön. De facto på kontot efter skatt var med andra ord 7500.

Idag fick jag pappren från A-kassan och jag kommer därifrån att få 2500 / mån efter skatt. Dvs 34% av min inkomst. Inte rimligt!

• Anonym (Kristina)

Hur fick du sjukersättning? Vilken sjukdom har du? Nyfiken. För jag själv fick avslag 50%.

• Anonym (fiskmås)
    Anonym (Håller med) skrev 2016-01-28 18:05:29 följande:

Taket för heltid ligger idag på 25 025... så nej man får inte 80 % av 12 000..
  • Anonym (Håller med)
    StarTrust skrev 2016-01-28 18:08:49 följande:
    Jag talar bara om hur reglerna ser ut.

Du har självklart rätt att tycka annorlunda än vad reglerna säger.

Jag har själv sjukersättning på 100 procent.
    Jag vet hur reglerna ser ut, men utgick ifrån att du personligen tyckte det var rätt utifrån att du skrev "det som är rimligt är att hon får ut".
  • Anonym (fiskmås)
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 18:11:25 följande:

Jag kan skriva i redan siffror istället eftersom det blir snurrigt med alla halvtider på halvtider.

Jag hade 22 000 i heltidslön, dvs 11 000 i deltidslön. De facto på kontot efter skatt var med andra ord 7500.

Idag fick jag pappren från A-kassan och jag kommer därifrån att få 2500 / mån efter skatt. Dvs 34% av min inkomst. Inte rimligt!

Har du varit medlem minst ett år?
Svar på tråden A-kassan är ju ap-orättvis!!!