• Anonym (A-lös)

A-kassan är ju ap-orättvis!!!

Jag är en helt vanlig mamma i Sverige som tyvärr har en sjukersättning på 50%. Det har varit svårt för mig att få jobb på grund av sjukdom och lägre tjänstgöringsgrad, men 2015 hade jag i alla fall ett vikariat på 50% som gick ut nu till nyår. Detta gjorde att jag med nöd och näppe uppfyllde arbetsvillkoret till a-kassan.

Nu till problemet.

Min dagersättning är beräknad på min lön som ju såklart var 50%.

På grund av min sjukersättning får jag dock bara halva dagsbeloppet!!!

Hade jag vetat det här hade jag aldrig hållit på att betala till a-kassan. Jag måste ju ändå står där på socialen med mössan i handen!

Jag tyckte att det var nog orättvist att jag måste uppfylla ett helt arbetsvillkor, men det här med ersättningen tar banne mig priset!!!!

• Svar på tråden A-kassan är ju ap-orättvis!!!
  • Bolaget
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 19:59:07 följande:
    Fel. Jag har jobbat 50% under hela ramtiden. Samt haft sjukersättning på 50%.
    Om du jobbade 505 under 12 månader så var det väl inte så att du precis nådde upp till ett arbetsvilkor, det är ju hur mycket marginal som helst till den gränsen
  • Akassa

Du fyller i helt arbetslös på kassakorten? Sjukersättning ska inte fyllas i.

• Anonym (Håller med)
    Bolaget skrev 2016-01-28 21:00:45 följande:
    Om du jobbade 505 under 12 månader så var det väl inte så att du precis nådde upp till ett arbetsvilkor, det är ju hur mycket marginal som helst till den gränsen
    Troligen syftade TS på att det var en hel ramperiod som precis var uppfylld.
  • Anonym (A-lös)
    Akassa skrev 2016-01-28 20:53:22 följande:

Ts, med en halvtidslön på 11 000 kr borde du ha en dagpenning på ca 400 kr före skatt (11 000/22 dagar = 500 kr i dagsförtjänst. Dagpenning: 500 kr x 80% = 400 kr). Stämmer det?

Nej, jag har av någon anledning fått snäppet lägre. Kanske beror det på vab och lite annat som ibland kom emellan. Problemet är ju att jag nu bara får ut halva den summan eftersom jag bara stämplar deltid. Totalt i kronor och ören meddelade de att jag kommer att få  ca 2500 efter skatt / mån.
  • Anonym (A-lös)
    Bolaget skrev 2016-01-28 21:00:45 följande:
    Hur mycket marginal som helst? En arbetsmånad brukar räknas som ca 173 timmar. Hälften av det är 86. En arbetsdag är 4 timmar.

Det ser ju vem som helst att det inte krävs mycket vab, sjukdom eller för den delen storhelg för att missa de 80 timmarna. Eftersom det aldrig finns mer än 6 timmar att kompensera med från en tidigare månad är det inte så lätt att nå upp till arbetsvillkoret när man jobbar 50%.
  • Anonym (A-lös)
    Akassa skrev 2016-01-28 21:06:45 följande:

Fast vadå hälften? Har du NA 20 och utbud 20?

Jag har sjukersättning på 20 timmar och är arbetssökande 20 timmar. 
  • Akassa
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 21:09:36 följande:

Jag har sjukersättning på 20 timmar och är arbetssökande 20 timmar. 

Fyller du i helt arbetslös på kassakorten?
  • Anonym (A-lös)
    Akassa skrev 2016-01-28 21:12:25 följande:
    Fyller du i helt arbetslös på kassakorten?
    Jag har bara hunnit fylla i de första på två veckor, men då kryssade jag bara arbetslös.
  • Akassa

Alltså, din "heltid" är ju 20 timmar i veckan. Du ska alltså ha din dagpenning x 5 dagar/vecka. Om du har en dagpenning på 400 kr blir det 2000 kr/vecka och 8000 kr för 20 ersättningsdagar (ca 1 månad).

Svar på tråden A-kassan är ju ap-orättvis!!!