• Anonym (A-lös)

A-kassan är ju ap-orättvis!!!

Jag är en helt vanlig mamma i Sverige som tyvärr har en sjukersättning på 50%. Det har varit svårt för mig att få jobb på grund av sjukdom och lägre tjänstgöringsgrad, men 2015 hade jag i alla fall ett vikariat på 50% som gick ut nu till nyår. Detta gjorde att jag med nöd och näppe uppfyllde arbetsvillkoret till a-kassan.

Nu till problemet.

Min dagersättning är beräknad på min lön som ju såklart var 50%.

På grund av min sjukersättning får jag dock bara halva dagsbeloppet!!!

Hade jag vetat det här hade jag aldrig hållit på att betala till a-kassan. Jag måste ju ändå står där på socialen med mössan i handen!

Jag tyckte att det var nog orättvist att jag måste uppfylla ett helt arbetsvillkor, men det här med ersättningen tar banne mig priset!!!!

• Svar på tråden A-kassan är ju ap-orättvis!!!
  • Anonym (A-lös)
    Anonym (hej) skrev 2016-01-28 23:59:16 följande:

Vad står det i beslutet exakt? Vad är din dagsersättning? Och hur många timmar räknar dom på?
    Att du berättar vad du hade i lön i netto hjälper inte mycket här.

Jag jobbade heltid men får ändå bara a-kassa beräknat på 38 timmar. All min övertid och all sjuklön räknas bort.

Så trots att jag hade runt 19000 netto i lön får jag bara 10780kr i ersättning (för 4 veckor)

Det högsta som går att få är ju 80% av taket, det är det inte alla som får bara för att dom är heltidsarbetslösa.

Mjo, men att det finns tak i de sociala försäkringarna känns ändå ganska rimligt, som jag ser det. Det är inte riktigt samma sak som det här.

Jag har fått en dagpenning runt 370 för mina 11 000. Det i sig skulle ge en inkomst på ca 5700 efter skatt. Helt rimligt i sig.

Det som stör mig är just att den summan halveras på grund av hindertid (sjukersättning) på 50%.
  • Akassa
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-29 07:16:37 följande:

Mjo, men att det finns tak i de sociala försäkringarna känns ändå ganska rimligt, som jag ser det. Det är inte riktigt samma sak som det här.

Jag har fått en dagpenning runt 370 för mina 11 000. Det i sig skulle ge en inkomst på ca 5700 efter skatt. Helt rimligt i sig.

Det som stör mig är just att den summan halveras på grund av hindertid (sjukersättning) på 50%.

Din dagpenning ska inte halveras. Är den 370 kr, så är den. Och på dina kassakort ska det inte finnas någon hindertid, du är arbetslös 20 timmar, som är ditt heltidsmått.
  • Anonym (A-lös)
    Akassa skrev 2016-01-29 07:43:00 följande:
    Din dagpenning ska inte halveras. Är den 370 kr, så är den. Och på dina kassakort ska det inte finnas någon hindertid, du är arbetslös 20 timmar, som är ditt heltidsmått.
    Ja, jag hoppas verkligen att du har rätt. Ska ringa klockan 9 när de öppnar! Det här var den informationen jag fick igår, men förhoppningsvis har du rätt. I så fall är inget fel och då klagar jag naturligtvis inte.
  • Anonym (Förklaring)
    Bolaget skrev 2016-01-28 18:37:55 följande:
    jag har strukit under anledningen till att du får en ersättning som bara är 50% av vad du tycker du borde ha och det har inget med din sjukersättning att göra. 

Arbetsvilkoret uppfyller du på 6 månader men ramtiden för att räkna dagersättning är 12 månader, så din inkomst på 6 månader slås ut på 12 månader och blir ju då bara 50% av vad du verkligen tjänat och därifrån är dagsbeloppet satt. Sedan gör sjukersättningen mycket riktigt att du bara får halva ersättningen per dag.

hade du jobbat ett helt år så hade dagpenningen varit dubbelt så hög.
    Här har du svaret på varför din ersättning är lägre än vad du förväntat dig
  • Anonym (Eeh)
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 17:24:34 följande:
    Jag är faktiskt inte otrevlig generellt, tvärtom brukar jag vara en riktigt snäll och glad person! Men när folk kommer och säger att de tycker att det "inte är något anmärkningsvärt" med att jag (och andra sjuka med mig) bara får ca 40% av inkomsten vid arbetslöshet när andra får 80% så blir jag lite putt!
    ANDRA får 80 % för att de jobbat 100! Klart att inte du får ut 80% om du bara jobbat 50!
    DET Om något skulle vara orättvist!

Det e la jättebra att du betalt in till a-kassa, annars skulle du ju inte fått ut någonting överhuvudtaget :- D
  • Anonym (Också arg)
    Anonym (Eeh) skrev 2016-01-29 10:45:15 följande:

ANDRA får 80 % för att de jobbat 100! Klart att inte du får ut 80% om du bara jobbat 50!

DET Om något skulle vara orättvist!

Det e la jättebra att du betalt in till a-kassa, annars skulle du ju inte fått ut någonting överhuvudtaget :- D

Men ts tjänar ju också mindre. Varför skulle det vara orättvist att hon får ut 80 % av sin 50 % lön då du får ut 80 % av din 100 % lön?
  • StarTrust
    Anonym (Också arg) skrev 2016-01-29 12:30:19 följande:

Men ts tjänar ju också mindre. Varför skulle det vara orättvist att hon får ut 80 % av sin 50 % lön då du får ut 80 % av din 100 % lön?

Kanske för att det inte fungerar att ha ett sånt system där det måste tas hänsyn till den som tjänar mindre?

Så du tycker att låta säga att en lokalvårdare ska få ut 80 procent av sin lön vid arbetslöshet medan en fastighetsskötare ska få ut 50 procent av sin lön vid arbetslöshet?
  • Anonym (missförstånd)

Jag har inte läst hela tråden, så det här kanske är utrett för länge sedan. 

I vilket fall så tror jag många har missförstått vad ts menar. (Det gjorde jag själv när jag läste det första gången. )

Hen menar inte att hon ska ha a-kassa på samma villkor, och på samma belopp, som om hon jobbat heltid. Hon är helt införstådd med att den borde baseras på hennes halvtid, det vill säga att hon skulle få hälften så mycket jämfört med om hon jobbat heltid. 
    MEN. Problemet här är alltså att hon INTE får hälften. Hon får en fjärdedel då a-kassan alltså räknar hennes tidigare halvtidslön som om hon fått den på heltid...

Men som sagt, det här kanske redan är klarlagt för länge sedan. Flört

Ja, och så vill jag bara tillägga att jag förstår att ts är besviken. Jag tycker också det är jätteorättvist!

• Anonym (missförstånd)

Aha. Nu ser jag att min kvalificerade gissning tydligen var fel, utan att det hade att göra med ramtid och arbetsvillkor. 
    Så förlåt. Flört

• Anonym (A-lös)

Allt har ordnat sig och jag måste ta tillbaka påståendet i rubriken!!

Det var faktiskt så att det var en ren datamiss som genererade siffrorna! Fallet var så ovanligt att datorn inte klarade att räkna rätt och spottade ur sig fel siffror. Nu har de räknat manuellt och jag kommer att få 5100 efter skatt, vilket är helt rimligt med en lön på 7500 (11 0000).

Nu kan jag andas ut! Datorer är bra till mycket, men ibland gör de fel.

(Det där med dubbel karens var också fel, precis som "akassa" här i tråden så riktigt påpekade).

Svar på tråden A-kassan är ju ap-orättvis!!!