• Anonym (A-lös)

A-kassan är ju ap-orättvis!!!

Jag är en helt vanlig mamma i Sverige som tyvärr har en sjukersättning på 50%. Det har varit svårt för mig att få jobb på grund av sjukdom och lägre tjänstgöringsgrad, men 2015 hade jag i alla fall ett vikariat på 50% som gick ut nu till nyår. Detta gjorde att jag med nöd och näppe uppfyllde arbetsvillkoret till a-kassan.

Nu till problemet.

Min dagersättning är beräknad på min lön som ju såklart var 50%.

På grund av min sjukersättning får jag dock bara halva dagsbeloppet!!!

Hade jag vetat det här hade jag aldrig hållit på att betala till a-kassan. Jag måste ju ändå står där på socialen med mössan i handen!

Jag tyckte att det var nog orättvist att jag måste uppfylla ett helt arbetsvillkor, men det här med ersättningen tar banne mig priset!!!!

• Svar på tråden A-kassan är ju ap-orättvis!!!
  • Anonym (hej)
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 17:24:34 följande:
    Jag är faktiskt inte otrevlig generellt, tvärtom brukar jag vara en riktigt snäll och glad person! Men när folk kommer och säger att de tycker att det "inte är något anmärkningsvärt" med att jag (och andra sjuka med mig) bara får ca 40% av inkomsten vid arbetslöshet när andra får 80% så blir jag lite putt!
    Fast om du är sjukskriven 50%, kan du bara få a-kassa för 50%. Varför är det överraskande för dig?

Det är ju samma princip som om man deltidsstämplar. Jobbar man halvtid får man halv a-kassa.

Men du tycker att du ska få a-kassa för heltid OCH sjukersättning från FK?
  • Anonym (A-lös)
    Anonym (hej) skrev 2016-01-28 20:05:59 följande:
    Fast om du är sjukskriven 50%, kan du bara få a-kassa för 50%. Varför är det överraskande för dig?

Det är ju samma princip som om man deltidsstämplar. Jobbar man halvtid får man halv a-kassa.

Men du tycker att du ska få a-kassa för heltid OCH sjukersättning från FK?
    Men snälla LÄS!

Jag vill ha A-kassa för 80% av 50% samt sjukerssättning.

Som det är nu halverar de min lön två gånger (en gång när de beräknar dagpenning och en gång när jag tar ut den) och jag får totalt 34% av min halvtid!!! ( dvs ca 17% av min egentliga lön).

Självklart hade jag inte klagat annars.
  • StarTrust
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 20:16:12 följande:

Men snälla LÄS!

Jag vill ha A-kassa för 80% av 50% samt sjukerssättning.

Som det är nu halverar de min lön två gånger (en gång när de beräknar dagpenning och en gång när jag tar ut den) och jag får totalt 34% av min halvtid!!! ( dvs ca 17% av min egentliga lön).

Självklart hade jag inte klagat annars.

Hur mycket vill du ha ut då i månaden för att inte känna dig dåligt behandlad?
  • Anonym (A-lös)
    StarTrust skrev 2016-01-28 20:25:08 följande:
    Hur mycket vill du ha ut då i månaden för att inte känna dig dåligt behandlad?
    Jag hade efter skatt ca 7500 i månaden när jag jobbade så ca 5000-6000 hade väl varit mer rimligt? (det är 80% av min lön).

Till det hade jag haft sjukersättning på ca 5000 och kommit upp i ca 10 000 = en normal inkomst för en arbetslös som varit med i A-kassan länge och som varit heltidssysselsatt under ramtiden.
  • Anonym (Också arg)

Jag förstår din frustration ts, jag har varit med om samma sak men då gällde det försäkringskassan. Jag var sjukskriven och hade bara SGI på 50 %, det var väl helt okej när jag var heltidssjukskriven, men det fungerar ju omöjligt då jag skulle arbetsprövning på halvtid, för Arbetsförmedlingen räknade halvtid som 4 timmar/dag och då fick jag inget alls från FK då de menade på att min SGI bara var 4 timmar/dag.

• eMund

Oavsätt så är det alltid lönande att betala till a-kassan och få något tillbaka när man blir arbetslös. Oavsett om man får halv eller hel ersättning.

• Anonym (Håller med)
    eMund skrev 2016-01-28 20:32:53 följande:
    Oavsätt så är det alltid lönande att betala till a-kassan och få något tillbaka när man blir arbetslös. Oavsett om man får halv eller hel ersättning.
    Nä, det är det väl inte om man ändå kommer under socialbidragsnormen med a-kassa plus sjukersättning och därför måste komplettera med ekonomiskt bistånd?

Då får man ju ut precis samma summa och får samma krav på sig som att man bara hade haft ekonomiskt bistånd trots att man betalat massa pengar för att vara med i a-kassan.
  • MadHatter

Håller med ts. Kände inte till det innan men det låter knasigt. Du borde få 80% av din halvtidslön anser jag.

• Akassa

Ts, med en halvtidslön på 11 000 kr borde du ha en dagpenning på ca 400 kr före skatt (11 000/22 dagar = 500 kr i dagsförtjänst. Dagpenning: 500 kr x 80% = 400 kr). Stämmer det?

Svar på tråden A-kassan är ju ap-orättvis!!!