• Anonym (A-lös)

A-kassan är ju ap-orättvis!!!

Jag är en helt vanlig mamma i Sverige som tyvärr har en sjukersättning på 50%. Det har varit svårt för mig att få jobb på grund av sjukdom och lägre tjänstgöringsgrad, men 2015 hade jag i alla fall ett vikariat på 50% som gick ut nu till nyår. Detta gjorde att jag med nöd och näppe uppfyllde arbetsvillkoret till a-kassan.

Nu till problemet.

Min dagersättning är beräknad på min lön som ju såklart var 50%.

På grund av min sjukersättning får jag dock bara halva dagsbeloppet!!!

Hade jag vetat det här hade jag aldrig hållit på att betala till a-kassan. Jag måste ju ändå står där på socialen med mössan i handen!

Jag tyckte att det var nog orättvist att jag måste uppfylla ett helt arbetsvillkor, men det här med ersättningen tar banne mig priset!!!!

• Svar på tråden A-kassan är ju ap-orättvis!!!
  • Anonym (Håller med)
    StarTrust skrev 2016-01-28 17:32:01 följande:
    Är det så himla konstigt att du inte får full a-kassa när du även får sjukersättning?
    Fast det rimliga är väl ändå att hon precis som alla andra får 80% av den lönen hon hade på halvtid när hon blir arbetslös istället för bara 40% av lönen hon tappar utan att de 50% hon inte jobbar blandas in och räknas två gånger?
  • Anonym (A-lös)
    StarTrust skrev 2016-01-28 17:32:01 följande:
    Är det så himla konstigt att du inte får full a-kassa när du även får sjukersättning?
    Öh, ja!

Jag blir helt förbryllad över att så många tycks anse att det här är rätt och riktigt och helt i sin ordning. Lite beklämmande faktiskt att de sjuka / funktionshindrades rättigheter inte betyder mer!

Jag kommer alltså få ca 34% av min tidigare lön (som redan den var en halvtidslön) istället för 80% av heltidslön som friska får, men det är tydligen helt rimligt enligt FL!
  • StarTrust
    Anonym (Håller med) skrev 2016-01-28 17:35:40 följande:

Fast det rimliga är väl ändå att hon precis som alla andra får 80% av den lönen hon hade på halvtid när hon blir arbetslös istället för bara 40% av lönen hon tappar utan att de 50% hon inte jobbar blandas in och räknas två gånger?

Det beror ju på vilken nivå på sjukersättning som hon erhåller.

Erhåller hon låt säga sjukersättning på 50 procent är det rimligt att hennes a-kassa ligger på 50 procent.
  • Anonym (Håller med)
    StarTrust skrev 2016-01-28 17:40:30 följande:

Erhåller hon låt säga sjukersättning på 50 procent är det rimligt att hennes a-kassa ligger på 50 procent.
    Jo, men då 80% av den lönen hon hade på de 50% hon hade och inte som nu 80% av en 25% lön.
  • Anonym (Systemet)

Låter helt galet!

Tror att de som svarade tidigare i tråden inte är riktigt läskunniga. Eller så har de försökt sätta sig in i ett ämne som de inte kan något om.

• StarTrust
    Anonym (Håller med) skrev 2016-01-28 17:44:05 följande:

Jo, men då 80% av den lönen hon hade på de 50% hon hade och inte som nu 80% av en 25% lön.

Det rimliga är ju att hennes nivå på a-kassa bör ligga på 50 procent av lönen och sjukersättningen på 50 procent.

Får hon sedan tag på arbete igen kan hon låt säga ha sjukersättning på 60 procent och lön på 40 procent.
  • Anonym (grund)

Man kan ju inte låta bli att undra helt enkelt vad inkomsten av A-kassa och sjukpenningen bli ihop?

Med både sjukpenning och A-kassa så borde man väl iaf få ut ungefär lika mycket som en person som enbart får från a-kassan.

Tycker inte det är så konstigt att en person som får pengar från annat håll också får mindre pengar i a-kassa. 

• Anonym (A-lös)
    StarTrust skrev 2016-01-28 17:40:30 följande:

Jo, men det finns nog ingen som inte håller med om det i sig. Men tror du att jag hade bråkat om jag fått:

1) Sjukersättning 50%.
    2) A-kassa på 50% (motsvarande 80%) av min tidigare lön.

Men hur kan det vara rimligt att min A-kassa totalt blir 34% av min tidigare lön, som i sig var på halvtid vilket totalt ger:

1) Sjukersättning på 50%.
    2) 34 % av en halvtidslön (SEXTON procent av en heltid)
  • Anonym (Håller med)
    StarTrust skrev 2016-01-28 17:49:47 följande:
    Det rimliga är ju att hennes nivå på a-kassa bör ligga på 50 procent av lönen och sjukersättningen på 50 procent.

Får hon sedan tag på arbete igen kan hon låt säga ha sjukersättning på 60 procent och lön på 40 procent.
    Jo, men som det är nu räknas ju först arbetsvillkoret efter de 50% hon har jobbat för att bedöma "hel dagpenning" från a-kassan. Sedan får hon bara ut halv dagpenning då hon har sjukersättning på 50%. Så istället för att få sjukersättning + 80% av sin tidigare halvtidslön så får ju TS 80 % av "halva sin halvtidslön". Alltså bara 40% av sitt inkomstbortfall på de procent som hon jobbade.
  • Anonym (A-lös)
    Anonym (grund) skrev 2016-01-28 17:51:38 följande:

Man kan ju inte låta bli att undra helt enkelt vad inkomsten av A-kassa och sjukpenningen bli ihop?

Med både sjukpenning och A-kassa så borde man väl iaf få ut ungefär lika mycket som en person som enbart får från a-kassan.

Tycker inte det är så konstigt att en person som får pengar från annat håll också får mindre pengar i a-kassa. 

Jag vill inte märka ord, men jag har alltså sjukersättning, inte sjukpenning (tänkte att det spelar roll för att alls förstå problematiken).

Om jag hade jobbat heltid med den heltidslön jag hade och inte haft sjukersättning alls hade jag fått ca 5000 mer som arbetslös än jag totalt får nu. Det blir ju helt fel att räkna så (eftersom min totalinkomst då hade varit högre), men jag skrev det bara för att kommentera det du nämnde om att jag nog får som andra arbetslösa. Så är det INTE!
Svar på tråden A-kassan är ju ap-orättvis!!!