• Anonym (A-lös)

A-kassan är ju ap-orättvis!!!

Jag är en helt vanlig mamma i Sverige som tyvärr har en sjukersättning på 50%. Det har varit svårt för mig att få jobb på grund av sjukdom och lägre tjänstgöringsgrad, men 2015 hade jag i alla fall ett vikariat på 50% som gick ut nu till nyår. Detta gjorde att jag med nöd och näppe uppfyllde arbetsvillkoret till a-kassan.

Nu till problemet.

Min dagersättning är beräknad på min lön som ju såklart var 50%.

På grund av min sjukersättning får jag dock bara halva dagsbeloppet!!!

Hade jag vetat det här hade jag aldrig hållit på att betala till a-kassan. Jag måste ju ändå står där på socialen med mössan i handen!

Jag tyckte att det var nog orättvist att jag måste uppfylla ett helt arbetsvillkor, men det här med ersättningen tar banne mig priset!!!!

• Svar på tråden A-kassan är ju ap-orättvis!!!
  • Anonym (A-lös)
    Anonym (Kristina) skrev 2016-01-28 18:11:27 följande:

Hur fick du sjukersättning? Vilken sjukdom har du? Nyfiken. För jag själv fick avslag 50%.

Jag hade ett par år med sjukpenning fram och tillbaka först. Det var när jag var ca 25 som jag började få återkommande psykoser med starka gränspsykotiska symtom även mellan de aktiva skoven. Jag försökte arbeta, men det fungerade aldrig på heltid. Till slut (när jag var 31-32) genomgick jag en ordentlig arbetsutredning på totalt 1 år och 3 månader. Jag fick prova på olika procentsatser och olika arbetsplatser med läkarbesök och medicinändringar mellan. Till slut landade det på 50%. När utredningen väl var klar fick jag sjukersättningen beviljad direkt, kanske för att underlaget var så pass starkt.

Jobbigt för dig att ha fått avslag. Det är bland det värsta med att vara sjuk - att man måste slåss mot myndigheter också!
  • Anonym (A-lös)
    Anonym (fiskmås) skrev 2016-01-28 18:15:17 följande:
    Har du varit medlem minst ett år?
    Ja visst! Jag har varit medlem sedan 2005 totalt.
  • StarTrust
    Anonym (Håller med) skrev 2016-01-28 18:14:28 följande:

Jag vet hur reglerna ser ut, men utgick ifrån att du personligen tyckte det var rätt utifrån att du skrev "det som är rimligt är att hon får ut".

Vid första anblicken tyckte jag att det var rimligt men när jag satte mig in i det tycker jag annorlunda.

Et finns som sagt ett tak för hur mycket av lönen man har rätt att få ut i a kassa.
  • Anonym (fiskmås)
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 18:19:36 följande:
    Ja visst! Jag har varit medlem sedan 2005 totalt.
    Borde du inte få ca 8000 före skatt för din deltid? Jag blir förvirrad av alla procent osv. :)
  • Anonym (grund)
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 18:11:25 följande:

Jag kan skriva i redan siffror istället eftersom det blir snurrigt med alla halvtider på halvtider.

Jag hade 22 000 i heltidslön, dvs 11 000 i deltidslön. De facto på kontot efter skatt var med andra ord 7500.

Idag fick jag pappren från A-kassan och jag kommer därifrån att få 2500 / mån efter skatt. Dvs 34% av min inkomst. Inte rimligt!

Hade du inte haft sjukersättning utan bara fått A-kassa, så hade du fått ut ca 6000:-/mån efter skatt. Men du menar att skulle få detta plus din sjukersättning?
  • Anonym (A-lös)
    Anonym (grund) skrev 2016-01-28 18:27:13 följande:
    Hade du inte haft sjukersättning utan bara fått A-kassa, så hade du fått ut ca 6000:-/mån efter skatt. Men du menar att skulle få detta plus din sjukersättning?
    Men kära nån. Hade jag inte haft sjukersättning utan kunnat jobba heltid hade jag inte haft några 11000 i månaden från början!

Jag har varit sysselsatt på heltid hela tiden (50% jobb och 50% sjukersättning). Det borde väl rimligtvis vara skillnad på det än om man jobbar 50% och pillar sig i naveln 50%? Eller? (då hade jag dessutom fått full dagpenning, nu får jag bara halv!).
  • Bolaget
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 16:59:01 följande:
    Jag är en helt vanlig mamma i Sverige som tyvärr har en sjukersättning på 50%. Det har varit svårt för mig att få jobb på grund av sjukdom och lägre tjänstgöringsgrad, men 2015 hade jag i alla fall ett vikariat på 50% som gick ut nu till nyår. Detta gjorde att jag med nöd och näppe uppfyllde arbetsvillkoret till a-kassan.

Nu till problemet.

Min dagersättning är beräknad på min lön som ju såklart var 50%.

På grund av min sjukersättning får jag dock bara halva dagsbeloppet!!!

Hade jag vetat det här hade jag aldrig hållit på att betala till a-kassan. Jag måste ju ändå står där på socialen med mössan i handen!

Jag tyckte att det var nog orättvist att jag måste uppfylla ett helt arbetsvillkor, men det här med ersättningen tar banne mig priset!!!!
    jag har strukit under anledningen till att du får en ersättning som bara är 50% av vad du tycker du borde ha och det har inget med din sjukersättning att göra. 

Arbetsvilkoret uppfyller du på 6 månader men ramtiden för att räkna dagersättning är 12 månader, så din inkomst på 6 månader slås ut på 12 månader och blir ju då bara 50% av vad du verkligen tjänat och därifrån är dagsbeloppet satt. Sedan gör sjukersättningen mycket riktigt att du bara får halva ersättningen per dag.

hade du jobbat ett helt år så hade dagpenningen varit dubbelt så hög.
  • Anonym (grund)
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 18:34:30 följande:
    Men kära nån. Hade jag inte haft sjukersättning utan kunnat jobba heltid hade jag inte haft några 11000 i månaden från början!

Jag har varit sysselsatt på heltid hela tiden (50% jobb och 50% sjukersättning). Det borde väl rimligtvis vara skillnad på det än om man jobbar 50% och pillar sig i naveln 50%? Eller? (då hade jag dessutom fått full dagpenning, nu får jag bara halv!).
    Nu är det ju så att bara för att man kan jobba heltid så kanske man inte alla gånger får heltid. Samt i vissa arbeten vill man inte jobba mer än kanske max 80%, om man inte vill riskera gå in i väggen!!
  • Anonym (A-lös)
    Bolaget skrev 2016-01-28 18:37:55 följande:
    jag har strukit under anledningen till att du får en ersättning som bara är 50% av vad du tycker du borde ha och det har inget med din sjukersättning att göra. 

Arbetsvilkoret uppfyller du på 6 månader men ramtiden för att räkna dagersättning är 12 månader, så din inkomst på 6 månader slås ut på 12 månader och blir ju då bara 50% av vad du verkligen tjänat och därifrån är dagsbeloppet satt. Sedan gör sjukersättningen mycket riktigt att du bara får halva ersättningen per dag.

hade du jobbat ett helt år så hade dagpenningen varit dubbelt så hög.
    Fel. Jag har jobbat 50% under hela ramtiden. Samt haft sjukersättning på 50%.
  • Anonym (A-lös)
    Anonym (grund) skrev 2016-01-28 18:53:27 följande:
    Nu är det ju så att bara för att man kan jobba heltid så kanske man inte alla gånger får heltid. Samt i vissa arbeten vill man inte jobba mer än kanske max 80%, om man inte vill riskera gå in i väggen!!
    Men självklart. Om man jobbar deltid baseras A-kassan på deltid. Inga konstigheter!

Grejen med mig (och det som blir orättvist) är att jag sedan bara får 50% av den dagspenning jag tjänat ihop på  min deltid!

In short:

Det jag är arg för är att de halverat min inkomst två gånger och ger mig A-kassa (80%) baserat på det.
Svar på tråden A-kassan är ju ap-orättvis!!!