• Anonym (A-lös)

A-kassan är ju ap-orättvis!!!

Jag är en helt vanlig mamma i Sverige som tyvärr har en sjukersättning på 50%. Det har varit svårt för mig att få jobb på grund av sjukdom och lägre tjänstgöringsgrad, men 2015 hade jag i alla fall ett vikariat på 50% som gick ut nu till nyår. Detta gjorde att jag med nöd och näppe uppfyllde arbetsvillkoret till a-kassan.

Nu till problemet.

Min dagersättning är beräknad på min lön som ju såklart var 50%.

På grund av min sjukersättning får jag dock bara halva dagsbeloppet!!!

Hade jag vetat det här hade jag aldrig hållit på att betala till a-kassan. Jag måste ju ändå står där på socialen med mössan i handen!

Jag tyckte att det var nog orättvist att jag måste uppfylla ett helt arbetsvillkor, men det här med ersättningen tar banne mig priset!!!!

• Svar på tråden A-kassan är ju ap-orättvis!!!
  • StarTrust
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-29 13:56:19 följande:

Allt har ordnat sig och jag måste ta tillbaka påståendet i rubriken!!

Det var faktiskt så att det var en ren datamiss som genererade siffrorna! Fallet var så ovanligt att datorn inte klarade att räkna rätt och spottade ur sig fel siffror. Nu har de räknat manuellt och jag kommer att få 5100 efter skatt, vilket är helt rimligt med en lön på 7500 (11 0000).

Nu kan jag andas ut! Datorer är bra till mycket, men ibland gör de fel.

(Det där med dubbel karens var också fel, precis som "akassa" här i tråden så riktigt påpekade).

Hur mycket får du i sjukersättning varje månad efter skatt?
  • Anonym (Också arg)
    StarTrust skrev 2016-01-29 12:52:28 följande:

Kanske för att det inte fungerar att ha ett sånt system där det måste tas hänsyn till den som tjänar mindre?

Så du tycker att låta säga att en lokalvårdare ska få ut 80 procent av sin lön vid arbetslöshet medan en fastighetsskötare ska få ut 50 procent av sin lön vid arbetslöshet?

Eh, va? Det är ju exakt samma system, om du tjänat 5000 kronor ska du få 80 % av det och tjänar du 10000 ska du få 80 % av det oavsett hur stor procent du jobbar.
  • Anonym (Håller med)

Det var faktiskt så att det var en ren datamiss som genererade siffrorna! Fallet var så ovanligt att datorn inte klarade att räkna rätt och spottade ur sig fel siffror. Nu har de räknat manuellt och jag kommer att få 5100 efter skatt, vilket är helt rimligt med en lön på 7500 (11 0000).

(Det där med dubbel karens var också fel, precis som "akassa" här i tråden så riktigt påpekade).

smile1.gif
    Grattis! Kul att det löste sig så bra för dig där. Glad
  • Anonym (A-lös)
    StarTrust skrev 2016-01-29 14:04:07 följande:
    Hur mycket får du i sjukersättning varje månad efter skatt?
    Där har jag 5300 skattat och klart.
  • StarTrust
    Anonym (Också arg) skrev 2016-01-29 14:05:55 följande:

Eh, va? Det är ju exakt samma system, om du tjänat 5000 kronor ska du få 80 % av det och tjänar du 10000 ska du få 80 % av det oavsett hur stor procent du jobbar.

Men det viktigaste är inte det som du "så fint försöker att påpeka för mig" utan erhåller man även sjukersättning på 50 procent ska det givetvis också tas med i den sammanlagda beräkningen!

Men hursomhelst verkar det nu som att det har löst sig för henne då hon nu kommer att få ut den summa varje månad som hon är berättigad till dvs sjukersättning på 50 procent och resterande i a kassa.
  • StarTrust
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-29 14:09:50 följande:

Men då så!

Då stämmer det ju.
  • Anonym (A-lös)
    StarTrust skrev 2016-01-29 14:14:23 följande:
    Men då så!

Då stämmer det ju.
    Visst, så himla skönt! Jag fick hjärtat i halsgropen där ett tag.

Ca 10 000 / mån känns som en rimlig summa när man är arbetslös.
  • Anonym (grund)
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-29 14:09:50 följande:
    Med 50 % a-kassa och 50 % sjukersättning så får du ut mer sammanlagt än vad jag skulle få i a-kassa som jobbar 80%.
  • StarTrust
    Anonym (grund) skrev 2016-01-29 14:24:12 följande:

Med 50 % a-kassa och 50 % sjukersättning så får du ut mer sammanlagt än vad jag skulle få i a-kassa som jobbar 80%.

Fast så konstigt är det inte då sjukersättningen är berättigad dom dagar man ej jobbar.

Att få ut 10.000 kr i månaden efter skatt är inte mycket med tanke på hyra,el osv som ska betalas varje månad.
  • Akassa

Skönt att höra att det löste sig.

Trevlig helg!
  • kioskvältare
    StarTrust skrev 2016-01-29 14:36:07 följande:
    Fast så konstigt är det inte då sjukersättningen är berättigad dom dagar man ej jobbar.

Att få ut 10.000 kr i månaden efter skatt är inte mycket med tanke på hyra,el osv som ska betalas varje månad.
    Nja, fast till den summan kommer ju också bostadstillägg om man har sjukersättning, barnbidrag, underhåll och bostadsbidrag eftersom TS har barn. Så de 10.000 är ju inte allt TS ska leva på.

Det är ändå ingen höjdarinkomst såklart, men bättre i alla fall 
  • Anonym (A-lös)
    kioskvältare skrev 2016-01-29 18:53:39 följande:
    Nja, fast till den summan kommer ju också bostadstillägg om man har sjukersättning, barnbidrag, underhåll och bostadsbidrag eftersom TS har barn. Så de 10.000 är ju inte allt TS ska leva på.

Det är ändå ingen höjdarinkomst såklart, men bättre i alla fall 
    Fast bostadsbidrag, underhåll och barnbidrag tillfaller alla arbetslösa (och många ensamstående arbetade arbetare) så det är samma för alla.

Bostadstillägg kan du inte räkna eftersom det är inkomstbaserat på ungefär samma premisser som försörjningsstöd (du måste stå på noll, får inte ens äga bil etc).
  • Anonym (A-lös)

Så här i efterhand när allt har rätt ut sig kan jag tycka att jag reagerade lite hårt. Grejen är att när i alla fall hälften av min inkomst kan omräknas till en månadsinkomst på 13000 (TRETTON tusen före skatt) så blir den ekonomiska situationen så känslig att minsta smäll, minsta orättvisa känns i plånboken och man reagerar starkt!

Som min sexåriga son skulle säga: "man tappar mölet!!!" (tappar humöret),

• Anonym (kolb)
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-29 21:24:07 följande:
    Fast bostadsbidrag, underhåll och barnbidrag tillfaller alla arbetslösa (och många ensamstående arbetade arbetare) så det är samma för alla.

Bostadstillägg kan du inte räkna eftersom det är inkomstbaserat på ungefär samma premisser som försörjningsstöd (du måste stå på noll, får inte ens äga bil etc).
    Nej, angående bostadstillägg har du fel faktiskt. Ja, det är inkomstbaserat men inte alls på samma premisser som försörjningsstöd och man får visst äga bil. Bostadstillägg kan man få med upp till 94% av hyran, hur som helst så lär du få flera tusen. Sök det omgående skulle jag vilja säga, onödigt att du lever på mindre pengar än nödvändigt eller hur? 

Ditt bostadsbidrag kan eventuellt  minska men du kommer att tjäna på det i alla fall.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-29 21:24:07 följande:

Man får äga både bil och hur och kan ändå få bostadstillägg. Bostadskostnaden för ägd bostad beräknas på räntekostnader, el, vatten osv.
Svar på tråden A-kassan är ju ap-orättvis!!!