• Anonym (A-lös)

A-kassan är ju ap-orättvis!!!

Jag är en helt vanlig mamma i Sverige som tyvärr har en sjukersättning på 50%. Det har varit svårt för mig att få jobb på grund av sjukdom och lägre tjänstgöringsgrad, men 2015 hade jag i alla fall ett vikariat på 50% som gick ut nu till nyår. Detta gjorde att jag med nöd och näppe uppfyllde arbetsvillkoret till a-kassan.

Nu till problemet.

Min dagersättning är beräknad på min lön som ju såklart var 50%.

På grund av min sjukersättning får jag dock bara halva dagsbeloppet!!!

Hade jag vetat det här hade jag aldrig hållit på att betala till a-kassan. Jag måste ju ändå står där på socialen med mössan i handen!

Jag tyckte att det var nog orättvist att jag måste uppfylla ett helt arbetsvillkor, men det här med ersättningen tar banne mig priset!!!!

• Svar på tråden A-kassan är ju ap-orättvis!!!
  • Akassa
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 21:17:36 följande:

Jag har bara hunnit fylla i de första på två veckor, men då kryssade jag bara arbetslös.

Vad har du för NA?
  • Anonym (A-lös)
    Akassa skrev 2016-01-28 21:18:58 följande:

Alltså, din "heltid" är ju 20 timmar i veckan. Du ska alltså ha din dagpenning x 5 dagar/vecka. Om du har en dagpenning på 400 kr blir det 2000 kr/vecka och 8000 kr för 20 ersättningsdagar (ca 1 månad).

Är du helt säker? Jobbar du på en A-kassa? (förlåt att jag är misstänksam, men om du som jag har hängt här ett tag så vet du hur många självutnämnda förståsigpåare det finns här).

När jag ringde sa att de att jag har en hindertid på 20 timmar och att jag därför bara kommer att få utbetalt för 20. Menar du att det kan ha varit en liten semestervikarie som satt där och jag får hela dagspenningen?

Tungan ute
  • Anonym (A-lös)
    Akassa skrev 2016-01-28 21:20:50 följande:
    Vad har du för NA?
    Na. . . na. . . ?

Vet inte vad NA är?
  • Akassa
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 21:22:19 följande:

Är du helt säker? Jobbar du på en A-kassa? (förlåt att jag är misstänksam, men om du som jag har hängt här ett tag så vet du hur många självutnämnda förståsigpåare det finns här).

När jag ringde sa att de att jag har en hindertid på 20 timmar och att jag därför bara kommer att få utbetalt för 20. Menar du att det kan ha varit en liten semestervikarie som satt där och jag får hela dagspenningen?

Ja, jag jobbar på en a-kassa och har gjort så länge.

Dagpenningen ska inte halveras för att du har ett utbud på 20 timmar per vecka. Du ska ha 5 x din dagpenning per vecka (under förutsättning att du inte har någon annan hindertid). Kolla dina kassakort igen, så att du inte har fyllt i 1/2 sjuk på dom. Då blir det fel!
  • Akassa
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 21:23:29 följande:

Na. . . na. . . ?

Vet inte vad NA är?

NA är din normalarbetstid (din genomsnittliga arbetstid under ramtiden).
  • Anonym (A-lös)
    Akassa skrev 2016-01-28 21:26:52 följande:
    Ja, jag jobbar på en a-kassa och har gjort så länge.

Dagpenningen ska inte halveras för att du har ett utbud på 20 timmar per vecka. Du ska ha 5 x din dagpenning per vecka (under förutsättning att du inte har någon annan hindertid). Kolla dina kassakort igen, så att du inte har fyllt i 1/2 sjuk på dom. Då blir det fel!
    Jag har fyllt i att jag är helt arbetslös, men eftersom det är karens nu och jag tydligen får dubbel (och det kan jag acceptera, den procentuella smällen mot mig ska ju bli samma som för andra) så står det noll i utbetalning för de här två veckorna. Det är okej, men kan jag få ca 5000 efter skatt sedan är det helt okej!!!! Då blir jag glad!

Tack så hemskt mycket för att du hjälper mig!!
  • Akassa
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 21:40:50 följande:

Jag har fyllt i att jag är helt arbetslös, men eftersom det är karens nu och jag tydligen får dubbel (och det kan jag acceptera, den procentuella smällen mot mig ska ju bli samma som för andra) så står det noll i utbetalning för de här två veckorna. Det är okej, men kan jag få ca 5000 efter skatt sedan är det helt okej!!!! Då blir jag glad!

Tack så hemskt mycket för att du hjälper mig!!

Dubbel karens? Nej, det ska du inte ha. De första 7 ersättningsdagarna är karens, så för de första två veckorna borde du få 3 ersättningsdagar.

Jag tycker att det är nåt som låter lite konstigt ändå. Ring din a-kassa igen och kolla upp din NA, ditt utbud osv.
  • Anonym (A-lös)
    Akassa skrev 2016-01-28 21:49:24 följande:
    Dubbel karens? Nej, det ska du inte ha. De första 7 ersättningsdagarna är karens, så för de första två veckorna borde du få 3 ersättningsdagar.

Jag tycker att det är nåt som låter lite konstigt ändå. Ring din a-kassa igen och kolla upp din NA, ditt utbud osv.
    Fast det där med dubbel karens var något jag gissade själv eftersom det stod "ersättningbara dagar 0". Kanske hade jag fel där? Ska ringa dem imorgon!
  • Akassa

Du borde få 3 dagar. Skriv här när du ringt... Jag kollar in här i morgon. Vilken a-kassa?

• Anonym (hej)

Vad står det i beslutet exakt? Vad är din dagsersättning? Och hur många timmar räknar dom på?
    Att du berättar vad du hade i lön i netto hjälper inte mycket här.

Jag jobbade heltid men får ändå bara a-kassa beräknat på 38 timmar. All min övertid och all sjuklön räknas bort.

Så trots att jag hade runt 19000 netto i lön får jag bara 10780kr i ersättning (för 4 veckor)

Det högsta som går att få är ju 80% av taket, det är det inte alla som får bara för att dom är heltidsarbetslösa.

Svar på tråden A-kassan är ju ap-orättvis!!!