• VeronikaMary

Ivf Sahlgrenska 2016

Hej!Jag är en tjej på 35 år gammal och min sambo är 36 år gammal,Efter att v ha försökt

att bli gravida utan att lyckas så gick jag till en läkare för att utreda på och få reda på om det

var något fel,någonstans inom mig kände jag på mig att det var något och då visades det

sig att jag har pco och vi har nu kommit så långt med utredningen att vi inom lite över tre

månader ska börja med ivf på Sahlgrenska,vi har har en tuff resa framför oss.Nu vill

jag gärna ha kontakt med andra som är i samma situation som oss,Skriv gärna!!

• Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016
  • rebeqqa

Hej alla ni här inne som krigar så med IVF och barndrömmen. Jag och min man har haft en krokig väg vi med. Nu äntligen (förra veckan) skrev min läkare remiss till Sahlgrenska. Som jag förstått finns det två köer. En vanlig och en kort varsel lista. Vart ringer man för att höra om remissen kommit till dem? Kö-status? Samt för att sätta upp sig på kort varsel listan,? Hur går man till väga för att nyttja vårdgarantin?

• Ikka

Nu sitter vi fint i båten igen.....mens i gång och så även progynonknaprande...

Den 2/6 ska jag in på VUL. Om slemhinnan ser lagom tjock och bra ut blir det återföring 6/6. Vår sista FET i första IVF-försöket. Har bara ett embryo kvar i frysen, så det är nervöst. Hoppas att det klarar upptiningen! Vi har gjort ett färskt försök, plockade ut ägg 12/2-13 och satte tillbaka 14/2-13 och sedan ett FET i maj -13 och ett FET i aug-sept-13. Ett embryo har hittills rykt på vägen och inte klarat upptining, samtliga ägg, spermier och även embryon har varit av högsta möjliga kvalitet. Allt har sett bra ut men inte blivit något av, misstänker dock att det i maj fäste och släppte - började en graviditet som avslutade lika fort. Är än mer säker på det efter att ha haft missfall efter spontan graviditet förra våren i ca v 10....

Lycka till att som börjat ruva eller snart gör det!

• Ikka

....inne på 3:e dagen med progynon, startade första CD....

• grodan26
    rebeqqa skrev 2016-05-27 10:40:45 följande:

Hej alla ni här inne som krigar så med IVF och barndrömmen. Jag och min man har haft en krokig väg vi med. Nu äntligen (förra veckan) skrev min läkare remiss till Sahlgrenska. Som jag förstått finns det två köer. En vanlig och en kort varsel lista. Vart ringer man för att höra om remissen kommit till dem? Kö-status? Samt för att sätta upp sig på kort varsel listan,? Hur går man till väga för att nyttja vårdgarantin?

Du kommer att få ett brev hem när de mottagit remissen, tog 1-2 veckor har jag för mig. Efter detta kan du ringa dem och be att de sätter upp dig i kort varsel listan. Om du vill utnyttja vårdgarantin får du kriga, de ger absolut inga svar om det.... Fram till november förra året så hade de ett kontrakt med Carlanderska men det är uppsagt nu. De sa till mig att när det har gått tre månader så kan de skicka dig till annat landsting men då lämnar du kön på Sahlgrenska och ställer dig längst bak i den andra kön, dessutom får du inte välja var du hamnar men ofta blir det Linköping sa dem. För mig tog det bara två månader att komma in via kort varsel listan iaf :) 
  • miamarina84
    grodan26 skrev 2016-05-27 17:31:22 följande:

Du kommer att få ett brev hem när de mottagit remissen, tog 1-2 veckor har jag för mig. Efter detta kan du ringa dem och be att de sätter upp dig i kort varsel listan. Om du vill utnyttja vårdgarantin får du kriga, de ger absolut inga svar om det.... Fram till november förra året så hade de ett kontrakt med Carlanderska men det är uppsagt nu. De sa till mig att när det har gått tre månader så kan de skicka dig till annat landsting men då lämnar du kön på Sahlgrenska och ställer dig längst bak i den andra kön, dessutom får du inte välja var du hamnar men ofta blir det Linköping sa dem. För mig tog det bara två månader att komma in via kort varsel listan iaf :) 

Jsg har stått i kortvarsellistan sedan sista januari. Jag ringde dit o kolla i början av maj om hur det låg till och jag hade ca nr 27 före mig i kön. Nu håller vi både tummar o tår att vi kommer på första mötet innan sommar ledigheten :)
  • grodan26
    miamarina84 skrev 2016-05-27 18:36:41 följande:
    Jsg har stått i kortvarsellistan sedan sista januari. Jag ringde dit o kolla i början av maj om hur det låg till och jag hade ca nr 27 före mig i kön. Nu håller vi både tummar o tår att vi kommer på första mötet innan sommar ledigheten :)
    Så himla märkligt kösystem alltså, vi ställde oss i kortvarselkön runt mitten av februari så du borde ju gått före mig. Vet inte alls hur de väljer ut. 
  • ivf februari

Hej alla. Är på ruvardag 5 och har känningar i brösten såsom en typisk träningsvärk känsla om ni förstår vad jag menar. Är det nån mer som haft det så? Är det normalt att ha en sån känsla? Helt nytt för mig. Haha

• Sarah32

Hej alla!

Nu är jag äntligen med på tåget igen och sprayar för fullt, hoppas på ett guldägg runt midsommar:)

Ivf februari - grattis till insättningen, hoppas det går hela vägen:)

provi 87 - hur går allt för dig?

Kramar

• ivf februari
    Sarah32 skrev 2016-05-28 14:17:40 följande:

Hej alla!

Nu är jag äntligen med på tåget igen och sprayar för fullt, hoppas på ett guldägg runt midsommar:)

Ivf februari - grattis till insättningen, hoppas det går hela vägen:)

provi 87 - hur går allt för dig?

Kramar

Tack . Hoppas de går fint för dig
  • miamarina84
    grodan26 skrev 2016-05-27 19:17:56 följande:

Så himla märkligt kösystem alltså, vi ställde oss i kortvarselkön runt mitten av februari så du borde ju gått före mig. Vet inte alls hur de väljer ut. 

Jag tror att det är olika köer, har Jsg hört. De som är äldre, har låg äggreserv går före osv. Och sedsn väljer dem när de ringer ang kortvarsellistan. Vi ksn tex inte ta en em tid då vi måste lämna spermaprov kl åtta på sahlsgrenska. Har hört att det ska lämnas då o mötet blir då några h efter. Då behöver vi ju två tider på en dag. Fast jag vet ibte ;)
Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016