• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • Libra1
    Kajo skrev 2016-08-01 08:33:34 följande:

Usch jag är jättenojig. Har haft rosa flytningar igår och nu idag på morgonen. Pratade med kk igår och de tyckte inte jag skulle vara orolig. Hur har ni haft det? Jag har rätt mkt flytningar men ofta gula/vita. Blir tokig på all denna oro!

Jobbigt när det kommer blod. Gillar inte det! Jag har en lättblödande livmodertapp som orsakar mina. Kanske kan det vara det?

Är du orolig så kontakta din BM och hör. Kanske någon läkare där kan kika på dig?
  • CB1982
    Amie77 skrev 2016-07-31 23:12:44 följande:

Angående migrän så har jag blivit helt av med min. Både denna och förra graviditeten. Så skönt! Nu har jag dte lyckligtvis inte ofta, men skönt att slippa helt under nästan ett år.

CB1982: Oj, du får planerat snitt två veckor innan? Är det p.g.a. moderkakan. Här verkar standard för planerat snitt bara vara några dagar innan BF nämligen, medan om jag skulle få planerad igångsättning så skulle jag kunna få det två veckor innan.

Ja det har antagligen med riskerna att göra. Startar förlossningen av sig själv medför det ju risker. Moderkakan kan lossna tydligen samt så kan ju inte bebis komma ut på naturlig väg.

Dotterns förlossning var snabb, 2 timmar från första värken så det kan hända att dom vägt in det med.

Får veta i slutet av augusti vilken tid det blir för igångsättning, men läkaren menade på att de siktar in på den 6/10 eller 7/10 men när vi var där sist hade de inte schemena klara för oktober så därför kunde de inte sätta in tid redan då.
  • CB1982

Usch jag är jättenojig. Har haft rosa flytningar igår och nu idag på morgonen. Pratade med kk igår och de tyckte inte jag skulle vara orolig. Hur har ni haft det? Jag har rätt mkt flytningar men ofta gula/vita. Blir tokig på all denna oro!

Jag tycker att om du är orolig så ska det räcka. Ring igen och berätta att du verkligen är orolig och överdriv en anning så att du får komma in på kontroll. Jag fick nämligen ljusrosa flytningar dagarna innan dottern föddes och var redan öppen 4 cm när jag kom in på förlossningen.

Så bättre åka in en gång förmycket än en gång förlite.
  • Amie77
    CB1982 skrev 2016-08-01 10:36:12 följande:
    Ja det har antagligen med riskerna att göra. Startar förlossningen av sig själv medför det ju risker. Moderkakan kan lossna tydligen samt så kan ju inte bebis komma ut på naturlig väg.

Dotterns förlossning var snabb, 2 timmar från första värken så det kan hända att dom vägt in det med.

Får veta i slutet av augusti vilken tid det blir för igångsättning, men läkaren menade på att de siktar in på den 6/10 eller 7/10 men när vi var där sist hade de inte schemena klara för oktober så därför kunde de inte sätta in tid redan då.
    Ah, självklart ska du planeras in med tidigt kejsarsnitt då. Så bra att vi lever i moderna tider!

Kajo: Tycker absolut att du borde få bli kollad på. Inte kul att få rosa flytningar nu även om det mest troliga är lättblödande slemhinnor.
  • Amie77

Idag var jag på mitt första BM-nesök på tre månader. Allt väl! 130-nånting i hjärtslag, bra blodsocker, SF-mått 25.

Mitt blodtryck var 110/80 vilket är inom normalvärdet, men jag vill inte se en höjning till nästa gång för då börjar jag nog oroa mig över blodtrycket igen. Hade ett undertryck på 105 eller nåt då jag blev inlagd i slutet av förra grav. Men det är långt till slutet av graviditeten så ska försöka släppa sådana tankar för nu. :)

Mysigt med hjärtslagen!!

• irrbloss_83

Jag började jobba igår, och var osmart nog att promenera "hem", ca 5 km. Det brukar gå bra att gå den sortens sträckor men igår fick jag sammandragningar som sjutton, som fortsatte när jag kom hem. Så fort jag reste mig upp ur soffan fick jag en sammandragning. Mycket otrevligt! Det slutade när jag hade hinkar i mig en liter vatten, smoothie och fil. 
    Idag ska jag ta det lugnare och framöver ska jag tänka på det där mer... Men igår var första gången jag märkte att jag faktiskt inte riktigt kan göra "som vanligt".

• CB1982

Hej!

Känns märkligt att redan nu kunna skriva att allt är fixat till bebis ankomst.

Nu har vi förvisso fått en del av andra.

Man blir otålig när man ser alla sakerna.

Bilstolen är nog den jag är mest nöjd med. Då jag i vanliga fall har problem med knä och rygg samt liten plats i bilen för en barnvagn så är bilstolen som fälls upp som en vagn perfekt för oss. Vet att det inte är bra att låta bebisar ligga i bilstolen för länge men jag tänker att den är perfekt om man kör till affären, till föräldrarna, svärföräldrarna eller vänner där man inte låter bebis logga så länge. Tänkte ha med mig en lift som.bebis kan sova i isåfall när man ska bort. Minns hur tungt bilstolen var att bära och denna behöver man bara fälla ut hjulen och köra till och från bilen.

Vanlig vagn har vi också om man vill ta bussen, tåget eller bara ut på en liten promenad.

Gick igenom alla kläder i förgår med. Har köpt lite själv men fått det mesta. Har knappt något kvar från dottern. Har åtminstone kläder upp till strl 68 så att det räcker.

Vad har ni köpt?

Idag ska iallafall mannen och jag åka iväg för en liten mini semester i en stuga ute i skogen.

Helt på tu man hand. Dottern ska åka till sin farbror några dagar.

Känns skönt att kunna få rå om varandra innan bebis kommer ta all tid.

Mannens sista semester vecka nu, sen börjar vardagen igen nästa vecka. Skolan börjar veckan därpå och dottern börjar i tredje klass.

Tror tiden kommer gå lite fortare när allt blir som vanligt igen med lämning och hämtning i skolan, läxläsning osv...

• JOLI

Jag var ju inne för ett par veckor sedan pga blodblandad flytning, var ju skönt nog bara irriterande slemhinnor som blödde kombinerat med svamp.

Men fick ändå stänga order om att ifall det kommer blod/blodblandad fytning efter vecka 20, så ska man ALLTID åka in. Och det är ju så värt det, om man får veta att liten mår bra och att slippa vara orolig.
  • Kajo
    JOLI skrev 2016-08-02 07:42:45 följande:
    Jag var ju inne för ett par veckor sedan pga blodblandad flytning, var ju skönt nog bara irriterande slemhinnor som blödde kombinerat med svamp.

Men fick ändå stänga order om att ifall det kommer blod/blodblandad fytning efter vecka 20, så ska man ALLTID åka in. Och det är ju så värt det, om man får veta att liten mår bra och att slippa vara orolig.
    Jag tycker ju inte att min flytning hade blod i sig, den va ljus ljus rosa visserligen men inget färskt blod. Jag har iaf känt henne sen dess och bestämt mig för att ta det med BM på torsdag när jag ska dit. Det där med svamp kliar väl? Eller finns det en risk att man inte känner av det?
  • JOLI
    Kajo skrev 2016-08-02 08:50:28 följande:

Jag tycker ju inte att min flytning hade blod i sig, den va ljus ljus rosa visserligen men inget färskt blod. Jag har iaf känt henne sen dess och bestämt mig för att ta det med BM på torsdag när jag ska dit. Det där med svamp kliar väl? Eller finns det en risk att man inte känner av det?

Jag kände inte av det alls, varken kliande eller lukt. Ja vad skönt att du har tid hos BM i veckan, det dom ville utesluta var ju att inte förlossningen börjat gå igång. Hade inte mycket blod jag heller, men nojig som bara den!
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016