• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • Pusheen

Jag blev skitorolig innan idag. Tyckte inte att jag hade känt kotten på länge. Började stirra och googla om minskade fosterrörelser.

Läste att man borde känna upp emot 30 sparkar/rörelser på en timme. Det gör jag inte alltid. Ibland kanske typ vid 4-5 tillfällen/dag. Men visst.. Beror väl på hur aktiv jag själv är. Efter jag hade nojat så kände jag efter hela dagen och då har jag känt den lilla en hel del.

Ska det vara så här så lär jag behöva åka in typ varje dag för att kolla så liten är ok.

Känner ni bebisen hela dagen? Jag har moderkakan i framvägg så det dämpar väl lite kanske och svårt att känna om den sparkar inåt ryggen.

I skrivande stund är det full action där inne. Underbart

• Amie77

30 rörelser i timmen dygnet runt?! Låter sjukt. Det har jag aldrig känt varken denna graviditet eller förra.

På den kickcounter jag har på en app så ska man känna tio rörelser och då har man två timmar på sig. Använde den för första gången igår och då tog tio rörelser en kvart från att jag kände första rörelsen alltså inte vilken random timme som helst på dygnet eftersom jag ofast känner bebisen enbart vid 3-5 tillfällen per dag (då kan det ibland handla om att hon rör sig i en timme eller ibland att jag känner 3-4 sparkar och sen är det lugnt igen).

Det enda råd jag fått är att från cirka vecka 27-28 lära känna sitt eget barns rörelsemönster då det skiljer sig åt från barn till barn och sedan vara uppmärksam på om han/hon rör sig mindre än förväntat. Vilken källa har angivit 30 rörelser i timmen?

• Pusheen

(Googlat lite till nu och 30 ggr/h verkar ju galet. Synd att man skulle komma över sån info just när man är så orolig)

• Amie77
    Pusheen skrev 2016-07-29 00:37:19 följande:

(Googlat lite till nu och 30 ggr/h verkar ju galet. Synd att man skulle komma över sån info just när man är så orolig)

Ja, Google kan vara ganska evil på det sättet. :) Jag tror den enda tumregeln som gäller är att lära känna sitt eget barn och vara uppmärksam på förändringar. En lugn dag här eller där har jag varit med om vilket är skrämmande: förra graviditeten åkte vi in till förlossningen två gånger då jag inte känt sonen, så oroar sig ska man höra av sig dit! Vi har fått jättebra bemötande där och ens oro har tagits på allvar. (Allt har alltid varit bra dock då de kollat med CTG.)
  • Libra1

Min BM säger att man inte känner regelbundna rörelser förrän efter v28.

Jag känner inte heller SÅ mycket. Blir väldigt orolig ibland också. Men tror man vänjer sig lite också. Nu syns det iaf utanpå när bebisen rör på sig. :)

• Pusheen

www.sahlgrenska.se/w/f/fosterrorelser/

Här står det.

Amie77 skrev 2016-07-29 00:34:28 följande:

30 rörelser i timmen dygnet runt?! Låter sjukt. Det har jag aldrig känt varken denna graviditet eller förra.

På den kickcounter jag har på en app så ska man känna tio rörelser och då har man två timmar på sig. Använde den för första gången igår och då tog tio rörelser en kvart från att jag kände första rörelsen alltså inte vilken random timme som helst på dygnet eftersom jag ofast känner bebisen enbart vid 3-5 tillfällen per dag (då kan det ibland handla om att hon rör sig i en timme eller ibland att jag känner 3-4 sparkar och sen är det lugnt igen).

Det enda råd jag fått är att från cirka vecka 27-28 lära känna sitt eget barns rörelsemönster då det skiljer sig åt från barn till barn och sedan vara uppmärksam på om han/hon rör sig mindre än förväntat. Vilken källa har angivit 30 rörelser i timmen?

Skönt, låter ungefär som jag känner det.

Ska kolla in den där kickcountern!

Idag har jag känt den en massa. Tror den vände sig innan.
  • Amie77
    Pusheen skrev 2016-07-29 11:58:11 följande:

www.sahlgrenska.se/w/f/fosterrorelser/

Här står det.

Skönt, låter ungefär som jag känner det.

Ska kolla in den där kickcountern!

Idag har jag känt den en massa. Tror den vände sig innan.
    Ah, det där skulle jag tolka som att mammor som ligger ner på sidan och verkligen fokuserar under en timme (vilket jag haft tid att göra 0 gånger denna graviditet) kan känna 30 rörelser i timmen under graviditetens sista månader. Och detta under "vakenperioder" och inte dygnet runt. Tror absolut inte man behöver känna att man ska kunna räkna 30 på en timme dock utan det är ett genomsnitt.

Längre ner skriver de:

"Efter graviditetsvecka 28 kan man ha som ett riktmärke: mindre än 10 rörelser på 2 timmar." Vilket tycks vara vad min amerikanska kickcounter också går efter. Men jag är bara i vecka 25 än - trots det går jag ändå efter det där för att jag är en worrier by nature. :D
  • Pusheen
    Amie77 skrev 2016-07-29 18:49:16 följande:

Ah, det där skulle jag tolka som att mammor som ligger ner på sidan och verkligen fokuserar under en timme (vilket jag haft tid att göra 0 gånger denna graviditet) kan känna 30 rörelser i timmen under graviditetens sista månader. Och detta under "vakenperioder" och inte dygnet runt. Tror absolut inte man behöver känna att man ska kunna räkna 30 på en timme dock utan det är ett genomsnitt.

Längre ner skriver de:

"Efter graviditetsvecka 28 kan man ha som ett riktmärke: mindre än 10 rörelser på 2 timmar." Vilket tycks vara vad min amerikanska kickcounter också går efter. Men jag är bara i vecka 25 än - trots det går jag ändå efter det där för att jag är en worrier by nature. :D

Ja visst är det så. Hade också likadan kickcounter.

När jag stirrade som värst så läste jag bara det där med 30 sparkar och fick typ panik
  • Amie77

Jag har en i min Pregnancy+- app som är för hela graviditeten. Om det är en del av betalversionen eller gratisversionen vet jag inte, men jag gillar den i alla fall.

Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016