Höstbebisar efter IVF 2016
En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)
En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)
Hej!
Ska till förlossningen i morgon bitti, har både ont i ryggen och en del värkar men inga regelbundna.
Fick lite lite ljusrosa när jag fick på toaletten men kom det inte mer så behöver jag inte åka in förrän i morgon bitti då jag fått tid.
Så jag är spänd här just nu.
Tänker på dig, CB1982!
Det är verkligen spännande det här med hur förlossningar startar o att man inte vet när det kommer hända. Med dottern så hade jag mitt snittdatum bokat i v 39+1 o trodde absolut att det var då det skulle hända, men så blev det ju inte. Sista dagen jag jobbade (v 36+4) hade jag lite småblödningar hela dagen, men tänkte inte så mycket på det. Dagen efter var vi inne på FL för kontroll då jag inte känt så mycket rörelser som vanligt, men allt såg bra ut så jag tänkte inte att det var nåt på gång direkt. Vid 22-tiden på kvällen går helt plötsligt vattnet när vi sitter o tittar på film o äter godis. Snacka om att vi blev chockade, trodde inte att det skulle hända tre veckor innan BF. Värkarna började kl 03 på natten. Sen föddes hon med akut planerat kejsarsnitt kl 10.
Denna gången är det så lätt att tänka att det kommer bli på samma sätt med lite blödningar o sen att vattnet går. Men det kan ju gå hur som helst. Jag är inte speciellt nervös över själva kejsarsnittet eller så men jag är nervös över hur det ska gå innan vi kommer in till förlossningen. T ex hur vi ska lämna över dottern till min mamma, kan bli lite olika beroende på vilken tid på dygnet det blir.
Vad funderar ni mest på när det gäller förlossningen?
Jag funderar nog mest på NÄR man ska åka in. Till min syster sa de till henne vid båda förlossningarna att stanna hemma länge, så länge så att när de väl åkte in så var det för sent för att få någon bedövning. Så vill inte jag att det ska bli men samtidigt vet jag med mig att jag är smärttålig och kanske kommer tycka att vi kan stanna hemma ett tag till och att det då blir lika sent för mig med bedövning.
Samtidigt som jag egentligen inte har tänkt att jag vill ha någon särskild bedövning..
Min önskan är bara att man blir ordentligt övervakad under hela förloppet och det känns ju lättare och bättre om man åker in i god tid. Om man nu får det.. kommer vara så orolig för lilla bebben.
Min största rädsla är nog att inte hinna in. Vill vara övervakad till max. Så jag kommer antagligen att ringa för minsta lilla. Hi hi! Tycker det är både spännande och lite jobbigt att inte veta hur det kommer att starta. 5 1/2 vecka kvar!!!
Jag är orolig att det ska sätta igång innan mitt snittdatum då syskonet kom över en vecka innan utsatt datum (i vecka 38+nånting), medan tidigaste snittdag är 39+0 (har inte fått datum än). De ska skriva in i min journal att jag får åka in så fort jag typ känner nåt, :D, så att det inte blir att de ber mig vara hemma då det gick mycket snabbt förra gången.
Jag är rätt o-orolig för det där med förlossningen än så länge. Vi bor ca 2h från sjukhuset så jag tänker att det ju är lite större risk för mig att föda i bilen jämfört med andra, så jag har planerat för det också. Ska packa ner lite extra handdukar och nån filt osv i en extra BB-väska tänkte jag. Vetenskapen säger i alla fall att snabba förlossningar vid fullgången, okomplicerad graviditet oftast går väldigt bra, och att det är de utdragna som tenderar att bli komplicerade. Sen finns det förstås undantag osv, men det är ändå en skön tanke att luta sig mot tycker jag. Jag har ju visserligen ganska länge kvar också (32+1 idag) så jag hinner säkert också börja oroa mig... :D
Jag är rätt o-orolig för det där med förlossningen än så länge. Vi bor ca 2h från sjukhuset så jag tänker att det ju är lite större risk för mig att föda i bilen jämfört med andra, så jag har planerat för det också. Ska packa ner lite extra handdukar och nån filt osv i en extra BB-väska tänkte jag. Vetenskapen säger i alla fall att snabba förlossningar vid fullgången, okomplicerad graviditet oftast går väldigt bra, och att det är de utdragna som tenderar att bli komplicerade. Sen finns det förstås undantag osv, men det är ändå en skön tanke att luta sig mot tycker jag. Jag har ju visserligen ganska länge kvar också (32+1 idag) så jag hinner säkert också börja oroa mig... :D
Så, då har jag varit inne på min första akuta kontroll.
Tyckte kotten var så lugn halva dagen och varje gång jag var vaken i natt. Kände inte av hen någonting och det hjälpte inte att buffa på magen och föröka väcka. Vaknade till lite efter jag åt men sen lugn igen.
Allt såg bra ut och det blev givetvis action så fort jag kom in i väntrummet på sjukhuset hehe
Bm där var jättegullig och sa att det är bara att åka in så fort jag är orolig. Väntar gärna in i det sista annars för att inte störa i onödan..