Höstbebisar efter IVF 2016
En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)
En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)
Grattis Irrbloss!
Ni har ingen amningsmottagning där ni bor?
Hej tjejer! Ligger här med en snart ett dygn gammal Hugo på bröstet. 04:27 kom han efter en ganska besvärlig sista halva av förlossningen. Han är grinig och vill inte alls sova i den där plastlådan de har på BB, så maken och jag sover i skift inatt så får den som är vaken ha lillkillen på bröstet. Han hade en tuff start i livet, förlöstes med sugklocka och hade lite svårt med andningen första timmen så han och maken var på neonatalavdelningen medan jag blev ihopsydd och tillfixad. Men han är alldeles perfekt, 3814 g och 52,6 cm. Kan skriva mer om förlossningen sen när jag orkar dra fram datorn :) Hoppas ni andra har det bra :)
Jag har helt missat att du fått din bebis, när kom hon? Grattis iaf! :)
Hur stor är din tjej? Verkar hon mycket hungrig? Om hon gör det så kanske det är bäst att fortsätta med tillägg. Samtidigt är det ju viktigt att amma mycket om man vill få upp mjölkproduktionen. När min dotter föddes för 3,5 år sen hade jag samma problem men jag valde då att gå över helt till ersättning. Men det är jättejobbigt om man gärna vill amma, jag förstår det. Jag tycker personligen att det är helt okej att slippa amningen, men den där tiden innan man slutat helt o brösten läcker är jobbig ändå. Styrkekram!
Tack! Hon kom 6/11
Ca 3,5kg. Vet inte om hon verkar väldigt hungrig, men senast hade hon gått ner lite i vikt. Så bvc sköterskan tyckte vi skulle öka på ersättningen och väcka henne var 3:e timme och amma och ge ersättning.
Har haft problem med att mjölken var sen på att komma igång. Vet fortfarande inte om den kommit igång på riktigt. Läckande bröst vet jag inte ens vad det är
Läckande bröst tror jag inte man behöver ha för att produktionen ska vara igång.
En tanke som slog mig, som ni kanske kan prova, är att amma båda brösten två gånger innan ni ger ersättning. På så sätt blir du mer stimulerad att producera och bebisen får ändå den mat hon behöver. Funkar kanske inte om ni har långa amningssessioner dock.
Ähh, prata med amningsmottagningen, de är ju proffs. :)
Stort grattis, irrbloss!
Är det nån som har en bra baby-app till mobilen? Gärna en som beskriver utvecklingssprång.
Är det nån som har en bra baby-app till mobilen? Gärna en som beskriver utvecklingssprång.
Jag hade också TWW med äldre syskonet - nedladdat sen innan födseln till lillasyster. Kom ihåg att lägga in BF-datum och inte datum då bebisen faktiskt föddes - om det inte är samma alltså. :)