Höstbebisar efter IVF 2016
En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)
En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)
Hallå, hur har ni det allihop med era bebisar?
Här börjar det ordna upp sig även om det är tufft ibland när hon inte verkar nöjd med någonting, även nattningen går upp och ned och kan ta upp till 2 h innan hon tillåter sig somna. Sen när hon väl sover hon riktigt bra vilket är skönt, med 2 matningar per natt ungefär.
Nu är hon mycket mer medveten och ser på oss ordentligt, så mysigt och det blir bara mer och mer för varje dag! Hon är så vacker och så fin, helt oförståeligt fortfarande att hon är här :D
Vår otur fortsätter dock så efter allt som var med bebis, mitt gråt och onda ben mm så har jag fått ryggskott och tar mig knappt runt själv. Så min man är hemma och tar hand om båda sina tjejer nu.
Även vi har det jobbigt med nattningarna, han är oftast vaken till 22-tiden o det är svårt att få honom att somna även fast han kan ha varit vaken flera timmar. Kvällarna går bara åt till skrik känns det som, vilket är väldigt tråkigt. Men det går ju över, snart hoppas jag. Vi har testat flera olika ersättningar o även köpt en ny nappflaska (Dr Brown) men inget verkar hjälpa. Svårt att veta om det är magont eller nåt annat tycker jag.
Jag har gått o väntat på det första leendet o idag kom det! 7 veckor är han nu. Trodde det skulle komma tidigare som med dottern, men han är helt klart en mer missnöjd bebis än vad hon var så det är kanske inte så konstigt ;)
Vad jobbigt med ryggskott, Frmid! Jag har ont i ryggen varje kväll, blir väl lätt så när man lyfter o bär o grejar. Behöver verkligen komma igång med lite bål- o ryggträning, har bara börjat med andningsövningar än så länge..
Även vi har det jobbigt med nattningarna, han är oftast vaken till 22-tiden o det är svårt att få honom att somna även fast han kan ha varit vaken flera timmar. Kvällarna går bara åt till skrik känns det som, vilket är väldigt tråkigt. Men det går ju över, snart hoppas jag. Vi har testat flera olika ersättningar o även köpt en ny nappflaska (Dr Brown) men inget verkar hjälpa. Svårt att veta om det är magont eller nåt annat tycker jag.
Jag har gått o väntat på det första leendet o idag kom det! 7 veckor är han nu. Trodde det skulle komma tidigare som med dottern, men han är helt klart en mer missnöjd bebis än vad hon var så det är kanske inte så konstigt ;)
Vad jobbigt med ryggskott, Frmid! Jag har ont i ryggen varje kväll, blir väl lätt så när man lyfter o bär o grejar. Behöver verkligen komma igång med lite bål- o ryggträning, har bara börjat med andningsövningar än så länge..
Här är det faktiskt ganska bra nu, efter en lite skakig start. Amningen funkar toppen, och vid vägning på BVC idag har han gått upp ca 500g den senaste veckan. Nätterna går hyfsat, jag har ju inte så mycket att jämföra med men han sover typ 4, ibland 5, timmar i sträck en gång under natten i alla fall och vill äta varannan-var tredje timme resten av natten, vilket ju blir helt ok sömn för oss också :) På det hela taget verkar jag ha fått en bebis anpassad för nybörjare, i alla fall än så länge :)
Vi har det lite upp och ner. Vissa nätter kan hon inte komma till ro alls, skriker och är missnöjd med allt. Vissa nätter äter och sover hon bra. Men igår var hon missnöjd och skrikig på förnatten men åt och somnade tillslut och sen sov hon bra resten av natten. Tycker det är jobbigt att inte veta hur kommande natt kommer bli liksom.
Amningen går bättre, vi har minskat på tillmatningen med ersättning och hon hade gått upp 175g på en vecka så nu hoppas vi att vi snart kan ta bort ersättningen helt.
Bebis har fått lite torsk på tungan, jag var övertygad om att jag fått det på bröstvårtorna med bvc-sköterskan sa att det inte är det utan bara feltag av bebis. Men jag tycker det är märkligt då det onda/ömma/röda kom helt plötsligt efter veckor utan problem alls. Klart det kan vara feltag av bebis också, men inte helt övertygad att det är hela problemet. Men så nu har jag bokat tid hos amningscentrum. Nåt måste göras iallafall!
Usch, jag känner mig hemsk som tänker såhär, men det är lite skönt att läsa att det är fler än jag som tänker och funderar över sin förlossning. Det får mig att tänka att det kanske är naturligt, vare sig förlossningen var bra eller inte.
Jag tänker (och ältar) min förlossning ganska mycket. Men den var ganska traumatisk också. Jag hoppas att ni tycker det är ok att jag skriver om den. Jag vill absolut inte skrämma nån, men har samtidigt ett stort behov av att få berätta. :/
Åhh, det är så kul att läsa om era bebisar och allt som händer nu. Jag tittar in här nästan varje dag och hoppas att nån skrivit nån rad. :)
Själv hinner jag inte skriva så mycket. Pappa började jobba och 4-åringen började dagis den här veckan, så allt har handlat om att försöka hitta rutiner.
Mitt älskade lilla solskensunge är nog som bebisar är mest. Lite gnällig och lite skrikig ibland, men ganska ofta glad. Och sover ganska bra också. Det har varit några kvällar och några dagar som hon haft svårt att komma till ro.
Men första barnet hade kolik och skrek varje vaken stund i sex månader, så vi tycker det är fantastiskt nu. :)
Men visst, lite trötta är vi ibland...
Hullingen här har blivit väldigt intresserad av att kommunicera. Hon "pratar" på mest hela tiden. Ibland härmar jag ett av hennes ljud, och så härmar hon mig osv. Efter tre-fyra såna härmningar så lyser hon upp i världens leende. Man verkligen ser hur glad och stolt hon är. :D
Vad roligt att läsa om era små! Här är plutten två veckor och två dagar och vi har det nog bättre än jag hade vågat hoppas faktiskt. Han är väldigt lite gnällig, det är nästan så att jag blir förvånad om han gråter och det inte är helt uppenbart vad som är problemet. Mysko, men väldigt trevligt förstås.
Han sover bra på nätterna, idag 3+2+2 timmar med typ en halvtimme-timmes matpaus mellan sovpassen. Så både jag och maken är rätt utsövda och mår bra. Han har verkligen börjat fixera blicken nu, och han är duktig på att hålla upp huvudet fast han är så liten. Mamma är så stolt :)
Nu ler hon och "pratar" med oss när hon är nöjd och glad. Vilket bara sista dagarna har blivit så otroligt mycket oftare! Fortfarande en bestämd och lite gnällig dam, men bättre nu :)
Hon är stark och tränar gärna på att lyfta huvudet och att "stå" upp när vi håller henne. Hon blir så nöjd!
Kul att få höra hur ni alla har det med era underverk!