• Oscarsmamma84

Kristallbarn?

Pratade med en vikarie på jobbet Idag o hon sa att jag har ett kristallbarn o att jag väntar ett kristallbarn till. När hon beskrev vad det var så var det precis som hon beskrev min sons personlighet. Så jag blev nyfiken o googlade men hittar inget bra material.

Så jag tänkte någon här kanske kan förklara?

Är alla barn kristallbarn?

Onödiga kommentarer undanbedes

• Svar på tråden Kristallbarn?
  • Oscarsmamma84
    Anonym (sicket skämt) skrev 2016-03-13 08:10:26 följande:

Haha, seriöst! Den länken var träff nummer TVÅ på google. Erkänn, du har inte ens prövat googla.

Jag har googlat men tyckte inte de länkarna gav de svar jag sökte men de var ändå 1000ggr bättre än alla töntar här inne
  • Ordinär Man
    Oscarsmamma84 skrev 2016-03-13 06:50:58 följande:

Får man inte vara nyfiken här i världen? Jag har inte nånstans sagt att jag tror på det jag frågade vad det var o hon trodde ju starkt på det. Om man inte har nåt att tillföra en tråd behöver man inte skriva en massa bara för att man ska förlöjliga. Det visar inte att man e en speciellt bra människa. Visar bara hur löjlig du e

Om man nu ska konstruera någon filosofi om folks psyke är det bra om du finns någon substans bakom. Jag ser ingenting förutom en massa svammel. Har du någon som helst kvantitativ data bakom dessa påståenden, eller är de helt tagna ur luften? Annars kan jag fixa en egen hittepåfilosofi om löv-, asp- och ekmänniskor.

Jag har ställt några relevanta frågor tidigare, men inte fått något svar. Svara något! Förstår det inte hur löjlig det gör dig!??
  • S c h n a
    Ordinär Man skrev 2016-03-13 09:36:27 följande:

Om man nu ska konstruera någon filosofi om folks psyke är det bra om du finns någon substans bakom. Jag ser ingenting förutom en massa svammel. Har du någon som helst kvantitativ data bakom dessa påståenden, eller är de helt tagna ur luften? //Annars kan jag fixa en egen hittepåfilosofi om löv-, asp- och ekmänniskor. //

Jag har ställt några relevanta frågor tidigare, men inte fått något svar. Svara något! Förstår det inte hur löjlig det gör dig!??

Eller kanske Alfa- och Betamän?
  • Anonym (s)
    Oscarsmamma84 skrev 2016-03-13 08:16:20 följande:
    Jag har googlat men tyckte inte de länkarna gav de svar jag sökte men de var ändå 1000ggr bättre än alla töntar här inne
    men du kunde väl inte på allvar tro att du skulle få genomlysta fullödiga och uttömmande svar i en tråd på ett diskussionsforum? Det är mycket bättre googla och verkligen lusläsa, men det gäller att hamna på rätt sorts sidor. 
  • Oscarsmamma84
    Ordinär Man skrev 2016-03-13 09:36:27 följande:

Om man nu ska konstruera någon filosofi om folks psyke är det bra om du finns någon substans bakom. Jag ser ingenting förutom en massa svammel. Har du någon som helst kvantitativ data bakom dessa påståenden, eller är de helt tagna ur luften? Annars kan jag fixa en egen hittepåfilosofi om löv-, asp- och ekmänniskor.

Hur ska jag kunna svara på nåt om jag inte har en aning vad som menas med kristallbarn? Varför tror du jag startade tråden? Ja inte att jag skulle få en massa hjärndöda kommentarer iallafall!!
  • Oscarsmamma84
    Anonym (s) skrev 2016-03-13 10:21:46 följande:

men du kunde väl inte på allvar tro att du skulle få genomlysta fullödiga och uttömmande svar i en tråd på ett diskussionsforum? Det är mycket bättre googla och verkligen lusläsa, men det gäller att hamna på rätt sorts sidor. 

Jo har verkligen fattat det men tänkte att här kanske var nån människa här som kunde förklara bra då jag tyckte att jag inte blev så klok på de sidorna jag hamnade på så tänkte att nån kanske hade en länk till en riktigt bra sida. Men får googla mer då det inte kommer nåt svar ur denna tråden direkt
  • S c h n a
    Oscarsmamma84 skrev 2016-03-11 17:19:41 följande:

Enligt henne så lät det som att alla barn var kristallbarn mer eller mindre. Min son har inga diagnoser. Jo har förstått att det är inom new age o så.

Hon pratade om starka kristallbarn o svaga.

Hon trodde ju starkt på detta o jag blev nyfiken eftersom många egenskaper stämde in på sonen. Tänkte om man kunde hitta nåt hur man skulle bemöta det men tycker att de flesta sidorna jag hittade var massa svammel

Det är svammel. Ta bara det här som jag hittade på länken du fick av någon här i tråden:

"Ibland blir dessa barn feldiagnostiserade som autistiska. En autistisk person lever i sin egen värld och är likgiltighet inför umgänge med andra. Kristallbarn däremot är kommunikativa, omtänksamma och kärleksfulla."

Den enda form av fakta som finns med på hela sidan är helfel, det stämmer inte in på autism.

New Age får man se som en religion och där finns en föreställning om att vi nu går över till en ny tidsålder där vi alla gradvis övergår till en högre medvetandenivå. För att göra detta har vi börjat få stjärnmänniskor till jorden, de ska hjälpa oss att börja leva i harmoni. Först kom ljusarbetarna som förberedde för indigobarnen (80- och 90-talister) och nu nästa generation; kristallbarnen. Stjärnmänniskor mår inte bra i det här samhället och eftersom de kommer dominera i antal kommer samhället ändras till ett mer harmoniskt samhälle. Om jag uppfattat det hela rätt.

Ett oerhört stort problem med den här tron är motståndet till diagnoser och medicinering. En hel del av dessa barn har alltså adhd och autism, och de får inte relevant stöd för att klara sig.

En svårighet vid autism är att få en översikt på tillvaron och samhället, och bristen på det brukar inte sällan leda till att man blir fixerad vid rutiner och ordning, samtidigt som en annan svårighet är att upprätta rutiner och hålla ordning. Den kombinationen drar väldigt mycket energi och kan leda till utbrändhet för personen.

För en del med lite svårare autism kan allt rasa för att någon bytt plats på gafflarna och knivarna i köket. Barnet kan uppleva ett sånt kaos runt om sig att han lika gärna skulle kunna kastas runt mitt i en sandstorm, och då betyder det väldigt mycket att gafflarna ligger på rätt plats och att det serveras pannkaka på torsdagar t ex. Det blir som små ankare mitt i stormen.

För någon med lättare autism kan motsvarande svårigheter röra sociala koder, vad som gäller i samhället, ramar för vad som krävs (vad är det minsta som ska göras, vad är max jag behöver göra) i skolan och på arbetet osv. Många lägger ner enormt med tid och dyrbar energi på att grubbla på hur saker och ting ligger till här i världen.

Så till poängen; om det är några som behöver en tydlig, konkret och vetenskaplig bild av verkligheten, så är det barn med autism. Att som förälder servera dessa barn religion och flum före fakta och verklighet, tycker jag är rätt grymt.
  • Palestrina

Jag tar det som ett på många sätt gott tecken att jag aldrig förut har hört talas om kristallbarn!

• Anonym (G)
    Oscarsmamma84 skrev 2016-03-12 19:18:04 följande:

Precis:) har aldrig hört talas om det innan därför blev jag nyfiken o hon var så engagagerad i det.

De flesta andra inläggen i denna tråd är bara patetiska o sandlådenivå . Bevisar bara att folk borde skaffa ett liv eller iallafall förbättra sin personlighet. Så lätt o sitta bakom sin skärm o tro man e störst bäst o vackrast men det bevisar bara vilken patetisk liten människa man är när man måste förlöjliga allt. Fast borde inte vara förvånad är FL i ett nötskal

Ja jag förstår det, tycker det är otroligt fascinerande med sådana saker. Och det blir ju ännu mer spännande om man träffar någon som är kunnig om det. Det betyder ju inte att man själv tror på allt, bara för att man har förmågan att tänka "outside the box" ;) hehe.

Och ja jag håller med, tycker det är så himla tråkigt att många är så dömande. Särskilt i en sådan här lekfull tråd då man bara vill diskutera om något. Fattar inte varför vissa känner ett så stort behov av att trycka ner andra, men det är väl som du säger att de inre mår bra.
  • Anonym (Synnergier)
    Anonym (G) skrev 2016-03-13 15:22:05 följande:
    Ja jag förstår det, tycker det är otroligt fascinerande med sådana saker. Och det blir ju ännu mer spännande om man träffar någon som är kunnig om det. Det betyder ju inte att man själv tror på allt, bara för att man har förmågan att tänka "outside the box" ;) hehe.

Och ja jag håller med, tycker det är så himla tråkigt att många är så dömande. Särskilt i en sådan här lekfull tråd då man bara vill diskutera om något. Fattar inte varför vissa känner ett så stort behov av att trycka ner andra, men det är väl som du säger att de inre mår bra.
    De mår inre bra??

Du menar kanske att de inte mår bra, för att man ska kunna avgöra om någons inre mår bra måste man ha ackumulerat kristallfluff som fluidum.

Och de som har uppnått sådana inre energiharmoninivåer att de har kristallfluff i övermått använder inte det för att trycka ner och tracka

Enbart idag har jag hjälpt sju stycken kristallbarn till inre energiharmoni. Ett av dessa - hör och häpna - modifierades till ett krysantemumbarn.
Svar på tråden Kristallbarn?