Oscarsmamma84 skrev 2016-03-11 17:19:41 följande:
Enligt henne så lät det som att alla barn var kristallbarn mer eller mindre. Min son har inga diagnoser. Jo har förstått att det är inom new age o så.
Hon pratade om starka kristallbarn o svaga.
Hon trodde ju starkt på detta o jag blev nyfiken eftersom många egenskaper stämde in på sonen. Tänkte om man kunde hitta nåt hur man skulle bemöta det men tycker att de flesta sidorna jag hittade var massa svammel
Det är svammel. Ta bara det här som jag hittade på länken du fick av någon här i tråden:
"Ibland blir dessa barn feldiagnostiserade som autistiska. En autistisk person lever i sin egen värld och är likgiltighet inför umgänge med andra. Kristallbarn däremot är kommunikativa, omtänksamma och kärleksfulla."
Den enda form av fakta som finns med på hela sidan är helfel, det stämmer inte in på autism.
New Age får man se som en religion och där finns en föreställning om att vi nu går över till en ny tidsålder där vi alla gradvis övergår till en högre medvetandenivå. För att göra detta har vi börjat få stjärnmänniskor till jorden, de ska hjälpa oss att börja leva i harmoni. Först kom ljusarbetarna som förberedde för indigobarnen (80- och 90-talister) och nu nästa generation; kristallbarnen. Stjärnmänniskor mår inte bra i det här samhället och eftersom de kommer dominera i antal kommer samhället ändras till ett mer harmoniskt samhälle. Om jag uppfattat det hela rätt.
Ett oerhört stort problem med den här tron är motståndet till diagnoser och medicinering. En hel del av dessa barn har alltså adhd och autism, och de får inte relevant stöd för att klara sig.
En svårighet vid autism är att få en översikt på tillvaron och samhället, och bristen på det brukar inte sällan leda till att man blir fixerad vid rutiner och ordning, samtidigt som en annan svårighet är att upprätta rutiner och hålla ordning. Den kombinationen drar väldigt mycket energi och kan leda till utbrändhet för personen.
För en del med lite svårare autism kan allt rasa för att någon bytt plats på gafflarna och knivarna i köket. Barnet kan uppleva ett sånt kaos runt om sig att han lika gärna skulle kunna kastas runt mitt i en sandstorm, och då betyder det väldigt mycket att gafflarna ligger på rätt plats och att det serveras pannkaka på torsdagar t ex. Det blir som små ankare mitt i stormen.
För någon med lättare autism kan motsvarande svårigheter röra sociala koder, vad som gäller i samhället, ramar för vad som krävs (vad är det minsta som ska göras, vad är max jag behöver göra) i skolan och på arbetet osv. Många lägger ner enormt med tid och dyrbar energi på att grubbla på hur saker och ting ligger till här i världen.
Så till poängen; om det är några som behöver en tydlig, konkret och vetenskaplig bild av verkligheten, så är det barn med autism. Att som förälder servera dessa barn religion och flum före fakta och verklighet, tycker jag är rätt grymt.