Tess1990 skrev 2016-04-12 16:28:01 följande:
Är det någon annan som upplevt lite "negativa" tankar om att få just i december?
Missförstå mig inte!
Är glad att jag är gravid, det var ingen självklarhet att det skulle hända igen, men det tog sig så otroligt fort!
Är nervös för amningen, det funkade inte förra gången så vill verkligen att den funkar nu! Men kommer ju vara kallt och sen bli kallare, rädd för mjölkstockning eller problem med att amma när vi är ute, vill inte sitta hemma hela vintern
Och sen de att släkten kommer ge kombinerad födelsedagspresent/julklapp och bara komma på besök en gång, rädd för att barnet kommer tycka de suger att fylla så nära julafton
Jag har flera familjemedlemmar födda i december (både på julafton, juldagen, nyårsafton osv) och det behöver verkligen inte suga att fylla år då! Säg åt släkten på skarpen att de INTE får ge kombinerad julklapp och födelsedagspresent. Inga av mina familjemedlemmar har fått kombinerat födelsedagspresent och julklapp under åren. Om vissa i släkten bara träffat dem en gång under julen så har de i så fall fått två presenter. Separera alltid julklappar från presenter genom att ha julpapper på julklappar och "vanligt" presentpapper på födelsedagspresenterna. Bjud även in till kalas separat från julfirandet. Om det inte funkar under juldagarna så är det ju helt okej att ha kalas en vecka efter eller före födelsedagen.
Min bror fyller år på juldagen och då har vi haft födelsedagskalas för honom den dagen med släkt inbjuden enbart för den sakens skull, med tårta och så. Jag har även en kusin som fyller på julafton och där har de avsatt förmiddagen åt födelsedagsfirande och resten av dagen blir julafton. Gå upp och sjunga på morgonen och äta tårta kan man ju göra vilken dag man än fyller år.
Sorry att jag hoppar in i tråden så här, men jag började läsa i tråden för att jag hoppades att jag var gravid (vilket jag inte var...suck) och tänkte att jag iaf kunde tillföra något till din oro. Det enda som de i min familj tycker är tråkigt med att fylla år i december är för att de ju måste vänta nästan ett helt år på att få göra samma saker som de andra i klassen, och det är ju ofrånkomligt att det blir så. Men just själva födelsedagsfirandet kan du som förälder verkligen anstränga dig för att det ska bli både julfirande och en speciell dag för att de fyller år.