• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • busmonstret

Åååh, grattis till alla nya :)

Förstår resonemanget med decemberbarn som Tess1990 skrev om, men samtidigt är jag också precis som Fian88 när man försökt ett tag och haft MF så spelar de ingen roll när de kommer bara de kommer och är friskt :)

• Nicoolina
    Tess1990 skrev 2016-04-12 16:28:01 följande:

Är det någon annan som upplevt lite "negativa" tankar om att få just i december?

Missförstå mig inte!

Är glad att jag är gravid, det var ingen självklarhet att det skulle hända igen, men det tog sig så otroligt fort!

Är nervös för amningen, det funkade inte förra gången så vill verkligen att den funkar nu! Men kommer ju vara kallt och sen bli kallare, rädd för mjölkstockning eller problem med att amma när vi är ute, vill inte sitta hemma hela vintern

Och sen de att släkten kommer ge kombinerad födelsedagspresent/julklapp och bara komma på besök en gång, rädd för att barnet kommer tycka de suger att fylla så nära julafton

Jag förstår precis det där med December, haha!
    Givetvis spelar det ju ingen roll i sammanhanget, men hade jag fått vara med och planera detta så hade jag siktat på allt annat än just december, haha! Har till och med skojat om det med mina systrar (de vet om bebis i mage) om att det ju lär bli en julaftons-unge, haha! Men såklart lika älskad och välkommen oavsett när!! Bara så typisk timing på något vis..

Och stort grattis!!
    Pyret i magen, BF 2016-12-06 (första barnet)
  • Ratata

(halva meddelandet kom inte med..)

grattis till er alla! Kul att så många ska ha i dec.
    vad är det för facebookgrupp? :)

• 3flickor4pojkar7barnsmamma
    BIX skrev 2016-04-12 19:03:09 följande:
    Grattis!! Då har vi samma bf :) Vad är det för ålder på dina andra barn? Häftigt med 8 det här man inte så ofta :)
    Tackar :) Ja det är som att börja om på nytt igen då yngsta barnet snart fyller 7...
    Barnen är 20, 18, 16, 15, 12, 10 och 7 år.. Det har blivit blandade känslor när de fick veta att de skulle få ytterligare ett syskon men de är glada allihopa...:)
  • solstol
    Tess1990 skrev 2016-04-12 16:28:01 följande:

Är det någon annan som upplevt lite "negativa" tankar om att få just i december?

Missförstå mig inte!

Är glad att jag är gravid, det var ingen självklarhet att det skulle hända igen, men det tog sig så otroligt fort!

Är nervös för amningen, det funkade inte förra gången så vill verkligen att den funkar nu! Men kommer ju vara kallt och sen bli kallare, rädd för mjölkstockning eller problem med att amma när vi är ute, vill inte sitta hemma hela vintern

Och sen de att släkten kommer ge kombinerad födelsedagspresent/julklapp och bara komma på besök en gång, rädd för att barnet kommer tycka de suger att fylla så nära julafton

Jag har flera familjemedlemmar födda i december (både på julafton, juldagen, nyårsafton osv) och det behöver verkligen inte suga att fylla år då! Säg åt släkten på skarpen att de INTE får ge kombinerad julklapp och födelsedagspresent. Inga av mina familjemedlemmar har fått kombinerat födelsedagspresent och julklapp under åren. Om vissa i släkten bara träffat dem en gång under julen så har de i så fall fått två presenter. Separera alltid julklappar från presenter genom att ha julpapper på julklappar och "vanligt" presentpapper på födelsedagspresenterna. Bjud även in till kalas separat från julfirandet. Om det inte funkar under juldagarna så är det ju helt okej att ha kalas en vecka efter eller före födelsedagen. 

Min bror fyller år på juldagen och då har vi haft födelsedagskalas för honom den dagen med släkt inbjuden enbart för den sakens skull, med tårta och så. Jag har även en kusin som fyller på julafton och där har de avsatt förmiddagen åt födelsedagsfirande och resten av dagen blir julafton. Gå upp och sjunga på morgonen och äta tårta kan man ju göra vilken dag man än fyller år. 

Sorry att jag hoppar in i tråden så här, men jag började läsa i tråden för att jag hoppades att jag var gravid (vilket jag inte var...suck) och tänkte att jag iaf kunde tillföra något till din oro. Det enda som de i min familj tycker är tråkigt med att fylla år i december är för att de ju måste vänta nästan ett helt år på att få göra samma saker som de andra i klassen, och det är ju ofrånkomligt att det blir så. Men just själva födelsedagsfirandet kan du som förälder verkligen anstränga dig för att det ska bli både julfirande och en speciell dag för att de fyller år. 
  • Emelia79

Fyller själv år i december och har faktiskt aldrig tyckte att det varit dåligt. Så om jag nu får ett decemberbarn så får jag hoppas att barnet känner samma sak. Ge inte tomtar i födelsedagspresent bara.?

• linnea91

När har alla tänkt börja berätta om sin graviditet? Jag tycker de är så jobbigt hålla de inom mig.

V 5(4+2 idag), väldigt tidigt att berätta men jag är så sugen berätta för min bästa vän som ska ha barn i början av augusti.. är de dumt?

Däremot har jag bestämt att vi ska berätta för mina föräldrar i helgen, mest för att de är så skönt ha någon nära att prata om de med och om någonting skulle hända hade de varit skönt att ha stöttning. Även där kommer bästa kompisen in!

• Fian88
    linnea91 skrev 2016-04-13 11:11:58 följande:

När har alla tänkt börja berätta om sin graviditet? Jag tycker de är så jobbigt hålla de inom mig.

V 5(4+2 idag), väldigt tidigt att berätta men jag är så sugen berätta för min bästa vän som ska ha barn i början av augusti.. är de dumt?

Däremot har jag bestämt att vi ska berätta för mina föräldrar i helgen, mest för att de är så skönt ha någon nära att prata om de med och om någonting skulle hända hade de varit skönt att ha stöttning. Även där kommer bästa kompisen in!

Våra familjer vet och bästa vännerna vet:). Vi resonerade lite som så här att skulle nått gå fel så kommer man med största sannolikhet prata om det och då kan de närmsta lika gärna få vara med och glädjas från början:)
  • finlandssvenskan

Hej, hoppar in här. BF 20.12.

linnea91 skrev 2016-04-13 11:11:58 följande:

Jag är också lite sugen på att berätta det åt närmaste familjn snart. Jag tycker också det skulle vara ganska skönt att dom vet också om det händer någonting.

Svar på tråden BF December 2016