• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Y o L o

Tack för bra svar.

Hon får bra tag enligt Bvc o jag känner att hon har bra tag, hör hur hon klunkar i sig ibland.

Ja jag är rädd att jag förstör med ersättningen men vågar inte lita på att mjölken räcker. Bvc tyckte jag skulle minska med ersättning men har inte vågat fastän jag tänkte jag skulle det.

Ibland tänker jag att jag ger upp, kör på såhär, hon får närhet o mjölken som finns o sen ersättning också, huvudsaken att hon växer o mår bra.

Tess1990 skrev 2017-01-17 09:54:10 följande:

Jättelätt att tolka "inte bli mätt" som att de är lite mjölk eller något är fel, men oftast så handlar de om att dom vill ha närhet och tröst eller är väldigt effektiva förbrännare, magen är ju så liten och bröstmjölk lättsmält, vissa barn kan tömma magen på 20min ^^ sen vill dom ju fylla igen

Bröstmjölk är dessutom lite smärtlindrande så om dom har ont i magen (vilket är vanligt i början då tarmarna kommer igång och mognar) så vill dom snutta mer

Ersättning är mer svårtsmält och jobbigare att förbränna, därför kan dom tolkas som mätta längre

Runt 3 veckor är en tillökningsperiod som kan vara allt ifrån några dagar till nån vecka, då snuttar dom mer för att öka inför större behov, ger man ersättning då kan ökningen bli för liten

Får hon bra tag? Har ni kollat tung och läppband?

Ibland kan ju "överföringen" orsaka att dom inte kan äta effektivt och därför behöver äta oftare

Jag hade sånt jäkla problem med första och fick ingen hjälp :( så jag har läst på extremt mycket och är mycket engagerad i just amning nu ^^

Du bestämmer ju såklart vad som är bäst för er!

• Y o L o

En till fråga till dig med koll.

Ibland när hon legat vid bröstet länge så har hon spytt. Tänker att hon fått i sig mycket mjölk? Kan det va något annat som gör att hon spyr tror du? Kan det va om jag ätit något olämpligt tex?

Tess1990 skrev 2017-01-17 09:54:10 följande:

Jättelätt att tolka "inte bli mätt" som att de är lite mjölk eller något är fel, men oftast så handlar de om att dom vill ha närhet och tröst eller är väldigt effektiva förbrännare, magen är ju så liten och bröstmjölk lättsmält, vissa barn kan tömma magen på 20min ^^ sen vill dom ju fylla igen

Bröstmjölk är dessutom lite smärtlindrande så om dom har ont i magen (vilket är vanligt i början då tarmarna kommer igång och mognar) så vill dom snutta mer

Ersättning är mer svårtsmält och jobbigare att förbränna, därför kan dom tolkas som mätta längre

Runt 3 veckor är en tillökningsperiod som kan vara allt ifrån några dagar till nån vecka, då snuttar dom mer för att öka inför större behov, ger man ersättning då kan ökningen bli för liten

Får hon bra tag? Har ni kollat tung och läppband?

Ibland kan ju "överföringen" orsaka att dom inte kan äta effektivt och därför behöver äta oftare

Jag hade sånt jäkla problem med första och fick ingen hjälp :( så jag har läst på extremt mycket och är mycket engagerad i just amning nu ^^

Du bestämmer ju såklart vad som är bäst för er!

• olw24311

Det är inte alltid som barnet får det som de behöver. Jag producerar inte tillräckligt med mjölk. Första barnet skrek hysteriskt i några veckor tills vi började med ersättning och han blev lugn och glad. Andra barnet svalt vid bröstet. Hon slutade gå upp i vikt. Allt för att jag så gärna ville helamma. Mådde så dåligt över att jag plågade mitt barn pga av någon dum föreställning att man måste helamma sitt barn. Nu tredje gången så blandar jag från start. Hon vägde 4905gr när hon föddes så hon fick ersättning redan på BB för att stora barn behöver mera mat än vad brösten kan ge. De sa att jag kunde fasa ut det när brösten runnit till men mina bröst kan inte mätta henne. Hon vill amma var och varannan timme och brösten behöver minst 3 timmar på sig att fyllas. Sen rinner det för långsamt så hon blir frustrerad eller somnar. Nöjd blir hon när hon har fått en flaska ersättning. Nu ger jag henne bara 60 ml varje gång men vilken skillnad det är.

Så gör det som du och din bebis mår bäst av! Alla sätt som får bebis att växa och må bra är rätt!

• Tess1990
    Y o L o skrev 2017-01-17 10:35:25 följande:

En till fråga till dig med koll.

Ibland när hon legat vid bröstet länge så har hon spytt. Tänker att hon fått i sig mycket mjölk? Kan det va något annat som gör att hon spyr tror du? Kan det va om jag ätit något olämpligt tex?

Låter som klassiskt tillökning, då dricker dom mer än vad som ryms och kräks överskottet

Dom snuttar för mer produktion som dom behöver snart, men inte riktigt än, troligen kommer hon klara av mer och mer och kräkas mindre snart, dom töjer ut magsäcken så också

Jobbigt men helt normalt

Barn reagerar sällan på vad mamman äter, tänk på att i andra länder äter dom ju allt möjligt kryddigt och knasigt men dom barnen har inte mer ont i magen eller skriker mer, vissa fall tvärtom, dom skriker mindre och är mer nöjda

Missnöje och magont beror oftare på normal tarmutveckling och utvecklingsfaser

(Undantag mjölkproteinallergi, där påverkar mammans kost)

Tänk också att brösten är fabriker som ständigt är igång, dom styrs av efterfrågan men sinar aldrig sådär, bara tryck och reserver i mjölkgångarna varierar, men de tillverkas under tiden barnet snuttar också

Så mycket som jag önskar att jag hade vetat med första barnet men framför allt önskar jag att jag hade slappnat av och vågat lita på mig själv och min förmåga att veta när något är fel och att med rätt hjälp och tålamod så kunde jag mata mitt barn

Visst alla säger att man "ska" amma, men de är då inte mycket hjälp man får när man har problem! Och vissa saker är ju egentligen inte ens problem utan helt normalt, men ingen informerar, Helt sjukt egentligen
  • Anonym föräldraledig

Hur är det med er andra, har ni börjat ha sex igen efter förlossningen? Börjar känna mig sugen igen, har gått drygt 4 veckor sedan förlossningen nu. Kommer inte roligt ihåg när vi började igen förra gången så funderar när kroppen är redo och läkt. :)

• Y o L o

Ge mig styrka!!!

2 dagar på förskolan för storasyster och hon har nu feber och förkyld. Tror inte det är sant. Vill typ hålla henne hemma fram till våren, livrädd nu att bebis ska bli sjuk.

• Anonym föräldraledig
    Y o L o skrev 2017-01-17 20:43:29 följande:

Ge mig styrka!!!

2 dagar på förskolan för storasyster och hon har nu feber och förkyld. Tror inte det är sant. Vill typ hålla henne hemma fram till våren, livrädd nu att bebis ska bli sjuk.

Vad jobbigt. Min stora är inne på andra veckan, och peppar peppar, så är hon frisk än. Men set är jobbigt vid hämtning och lämning då alla barn vill ta och titta på lillasyster.
    Men har inte så mycket val eftersom jag jobbar 30%.
  • Tess1990
    Anonym föräldraledig skrev 2017-01-17 19:13:23 följande:

Hur är det med er andra, har ni börjat ha sex igen efter förlossningen? Börjar känna mig sugen igen, har gått drygt 4 veckor sedan förlossningen nu. Kommer inte roligt ihåg när vi började igen förra gången så funderar när kroppen är redo och läkt. :)

Vi hade sex/färdknäpp en vecka innan förlossningen förra gången och sen sex 10 veckor efter ^^ avslaget slutade efter 6 veckor så ville ha sex tidigare men vågade inte, men kändes väldigt pirrigt men helt underbart sen!

Nu hade vi sex/färdknäpp (funkar fan inte ju!) 3 dagar innan förlossningen, har fortfarande liiite avslag kvar nu och vill helst att de ska sluta helt först, dessutom är jag så stel och öm i fogarna, känns inte som att allt läkt helt än, men de är konstigt för direkt efter förlossningen kändes de bra men nu har de blivit sämre, blir inte bättre av att jag sittammar mycket/länge också..

Lite sugen är jag men ja väntar nog till efter kontrollen iaf i början av februari ^^
  • Y o L o

Ang sex så börjar jag tänka på det men har lite avslag kvar så det dröjer nog. Sen så prioriterar jag sömn framför allt just nu. Minns inte när vi hade det första gången efter första barnet men minns att en kompis tipsade om att använda olja för att det kunde va torrt :)

• Mariro

Jättebra föslag till att göra om tråden till en bebistråd nu, jag är definitivt kvar!

Alltså det här med rs gör mig tokig. Jag har avbokat två läkartider på bvc för att jag är rädd att gå dit. Det finns ju en del egoistiska föräldrar som tar sina sjuka barn dit trots att man inte ska... och att bvc är i samma byggnad som vanliga vårdcentralen och man måste åka samma hiss till bvc som till vc ger mig rysningar. Usch. Alltså börjar jag bli galen och överdriver sjukt mycket eller hur tänker ni andra?

Svar på tråden BF December 2016