• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Fian88

Vår kille blev 8 veckor i måndags, väger 6120g och är 59cm lång:). Vägde 4035g och var 52cm lång vid födseln och då kom han ändå en vecka tidigt;)

Jag mår bra! Mådde bra typ direkt efter förlossningen den här gången. Förlossningen tog 3,5 timme och vi åkte hem till storebror efter 8 timmar:). Är trött såklart pga sömnbrist och bebis som är inne i utvecklingsfas 2 plus 3,5 åring som inte lyssnar. Så tålamodet är inte det bästa och tvivlar på mig själv som mamma minst en gång om dagen, känns som att jag försummar storebror och skäller på honom hela tiden:'(
    Men jag gör mitt bästa! I morse sov lillebror för en gångs skull själv så jag och stora kunde äta frukost själva, såå mysigt att kunna sitta och prata och ge honom full uppmärksamhet<3

• Y o L o

Nej känner inte igen det. Kände dock som smärta på det stället som bedövningen sattes typ 3 veckor efteråt (om jag minns rätt). Kändes som det gjorde ont i en kota ungefär. Var så 2-3 dagar sen försvann det.

olw24311 skrev 2017-01-25 19:48:38 följande:

Svea är 3 veckor idag. Va på bvc på 2 veckors dagen och då vägde hon 4978gr och va 56cm lång. Ny tid på fredag.

Själv hämtar jag mig sakta från snittet. Är fortfarande boetdomnad runt svanskotan. Pratade med bm om det och hon hade aldrig hört det förut så får se vad som händer. Någon annan snittad som känner något liknande?

• Mariro

Nu är jag paranoid igen. Fick ett presentpaket med kläder på posten, och när jag skulle tacka vännerna vi fick det av fick jag höra att familjen varit magsjuk nu i veckan. Jag tog alltså på kläderna och slängde dom inte i tvättmaskin på en gång. Kan vi (mest orolig för bebis) nu bli smittade? För magsjuka är väl supersmittsamt? Jag tog säkerligen på bebis efter att jag öppnat paketet och packat fram kläderna... orkar inte.

• Y o L o

Nog för att bakterierna kan leva 14 dagar på saker o kläder men risken måste ju vara minimal att ni ska smittas. Tror inte du behöver oro dig faktiskt.

Mariro skrev 2017-01-26 17:38:31 följande:

Nu är jag paranoid igen. Fick ett presentpaket med kläder på posten, och när jag skulle tacka vännerna vi fick det av fick jag höra att familjen varit magsjuk nu i veckan. Jag tog alltså på kläderna och slängde dom inte i tvättmaskin på en gång. Kan vi (mest orolig för bebis) nu bli smittade? För magsjuka är väl supersmittsamt? Jag tog säkerligen på bebis efter att jag öppnat paketet och packat fram kläderna... orkar inte.

• Mariro
    Y o L o skrev 2017-01-27 11:47:22 följande:

Nog för att bakterierna kan leva 14 dagar på saker o kläder men risken måste ju vara minimal att ni ska smittas. Tror inte du behöver oro dig faktiskt.

Okej... skönt att höra, får hålla tummarna.

Förresten, skrattade så mycket då du skrev att du faktiskt rakat benen. På något sätt är just benrakning ett tecken på att man börjar bli en fräsch människa igen, haha. Jag är inte där än, dock börjar avslaget avta så kanske kan jag börja med trosskydd snart, vore så himla skönt!!
  • Anonym föräldraledig

Snart 6 veckor och 5,5 kg, 56 lång. En riktig liten klump är vår tös. :)
    Jag tror inte du behöver vara så orolig över magsjukesmitta via kläder.
    Det är också väldigt ovanligt att spädbarn får magsjuka, även om ni andra skulle råka få det.
    Var magsjuk då storasyster var två månader, och fick rådet att amma som vanligt eftersom risken var så liten att jag skulle smitta henne.

• Mariro
    Anonym föräldraledig skrev 2017-01-27 16:50:14 följande:

Snart 6 veckor och 5,5 kg, 56 lång. En riktig liten klump är vår tös. :)

Jag tror inte du behöver vara så orolig över magsjukesmitta via kläder.

Det är också väldigt ovanligt att spädbarn får magsjuka, även om ni andra skulle råka få det.

Var magsjuk då storasyster var två månader, och fick rådet att amma som vanligt eftersom risken var så liten att jag skulle smitta henne.

Nästan ett kgs skillnad mellan våra döttrar och min är nästan 7 veckor :) tycker det är så intressant att det skiljer sig en hel del, trodde förut liksom att alla bebisar är lika vid samma ålder, haha. Näpp! Var hon en stor bebis när hon föddes?

Tack för stöd. All den här smittan som går överallt nu har gjort mih skitnojjig för allt. Och som grädde på moset så var det en vilt hostande unge på bvc förra veckan, trots att det klart och tydligt står att man inte ska ta sjuka barn dit. Kommer väga och mäta hemma själv framöver...
  • Anonym föräldraledig
    Mariro skrev 2017-01-27 18:15:40 följande:
    Nästan ett kgs skillnad mellan våra döttrar och min är nästan 7 veckor :) tycker det är så intressant att det skiljer sig en hel del, trodde förut liksom att alla bebisar är lika vid samma ålder, haha. Näpp! Var hon en stor bebis när hon föddes?

Tack för stöd. All den här smittan som går överallt nu har gjort mih skitnojjig för allt. Och som grädde på moset så var det en vilt hostande unge på bvc förra veckan, trots att det klart och tydligt står att man inte ska ta sjuka barn dit. Kommer väga och mäta hemma själv framöver...
    Hon är en riktig liten klump, ligger ett drygt kilo över storasyster när hon var lika gammal. Tycker att syskon borde vara ungefär lika åtminstone, men inte då. :)

Förstår att det är jobbigt med all smitta och att det blir mycket oro. Men snart är den värsta tiden över åtminstone, bara att hålla ut lite till :)
  • mocha8676

Jag har fått mens!! Redan? Jag ammar inte, känns väldigt tidigt ändå. Sonen är nu 6 veckor. Har varit helt utan avslag i ca tre veckor, så nog måste det vara mens? Konstigt bara då jag inte har någon mensvärk som jag alltid brukar ha.. nån mer som fått mens?

• MP88

Kul att läsa om hur alla mår. Tänk att det kan vara så olika! Jag inser att jag har haft det väldigt enkelt efter förlossningen och även under hela graviditeten och under förlossningen. Jag slutade blöda helt efter tre veckor, hade inte direkt några kraftiga blödningar. Jag känner mig helt återställd i kroppen, väger 5 kg mindre nu än innan jag blev gravid, med det gör inget då jag hade ett par kilo extra. Det här med att raka benen var så roligt, jag rakade dock benen redan efter en vecka och dom var nyrakade på förlossningen också ;) Jag känner mig fräsch! Det är så skönt! 

Min lilla tjej väger idag 5 kg och är 61 cm lång och är 7 veckor gammal. Lång och smal :) Hon har gått upp 1,5 kg sen hon kom och det märks. Hon är en riktigt stark liten tjej som kan hålla upp huvudet hur länge som helst själv! 

Jag tycker att tiden går alldeles för fort och tycker redan att hon har blivit för stor! ;) 

Svar på tråden BF December 2016