• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Anonym föräldraledig
    Mariro skrev 2017-02-07 14:09:14 följande:

Hej alla! Nu har det ju gått ett tag sen våra förlossningar, hur ser ni ut i underlivet? Jag vågade kolla idag, nästan två månader efter och blev... lite rädd. Det är liksom "grejer" nedanför urinröret eller vad jag ska säga. Typ extra köttgrejer (låter asäckligt) som inte varit där tidigare. Inte riktigt känt något skumt förutom att det är lite obekvämt att sitta nerhasad med tryck mot underlivet liksom. Hur känns framfall? Och kommer man någonsin se likadan ut för nere efter en förlossning?

Jag har inte kollat, bara känt efter, och allt känns som vanligt, förutom att det är lite stunt där de sytt. Boka en tid för återkontroll så får din bm kolla det åt dig!
  • Fian88
    Y o L o skrev 2017-02-09 20:47:52 följande:

Ni som ammar, är ni mycket hungriga? Jag äter rejäl middag vid 17.30-18.00 och är riktigt hungrig igen nu på kvällen. Känns ju nästan som när jag var gravid i slutet.

Ni som endast ger ersättning, hur mycket ger ni och hur många gånger om dagen? Jag ger ju ersättning ca 5 gånger om dagen, 90 ml, och hon går ju upp bra i vikt så undrar om jag har mycket mjölk eller inte.

Inte direkt mer hungrig men sjukt sötsugen. Blir minst 2 kexchoklad per dag haha;)
  • Mariro

Ni som ammar, är ni mycket hungriga? Jag äter rejäl middag vid 17.30-18.00 och är riktigt hungrig igen nu på kvällen. Känns ju nästan som när jag var gravid i slutet.

Ni som endast ger ersättning, hur mycket ger ni och hur många gånger om dagen? Jag ger ju ersättning ca 5 gånger om dagen, 90 ml, och hon går ju upp bra i vikt så undrar om jag har mycket mjölk eller inte.

Jag ammar och ger ersättning och ger också 90-100 ml (3 BabySemp skopor) ca tre gånger om dagen och ammar emellanåt. Mot kvällen kan jag ge 120 ml så att hon (vi) sover bättre. Ersättning ger jag verkligen var tredje timme, man kan sätta klockan efter det, amning har inget system för mig, så det känns som aty det inte finns mjölk i överflöd iaf.
  • Elinl90

Jag är jättehungrig och äter jättestora portioner! Blev inte direkt mer hungrig när jag var gravid, men nu känns det som att jag kan äta hur mycket som helst. Men ner i vikt går jag sakta men säkert iaf.
  • Tess1990

Var på efterkontroll idag, allt såg jättebra ut ^^

HB var 119 (var 87 när vi åkte hem från bb och 93 en vecka efter) och blodtrycket 120/80

Rosa och fuktiga slemhinnor, perfekt livmodertapp, haha! Gjorde cellprov samtidigt, kändes ingenting :)

Kommer sakna att träffa min bm!

Lillplutt växer som fasiken! Bytt till strl.68 nu och hon väger bra över 6kg (inte vägt exakt, gissar utifrån våran egen våg när vi bär henne)

Äter bara 2-3 gånger på natten så jag får sova! Amningen funkar jättebra.

Storplutt ska strax byta till stora avdelningen på förskolan och är så jäkla duktig, tagit eget initiativ till potträning och är så snäll mot lillasyster hela tiden <3

• mocha8676
    Tess1990 skrev 2017-02-10 22:55:17 följande:

Var på efterkontroll idag, allt såg jättebra ut ^^

HB var 119 (var 87 när vi åkte hem från bb och 93 en vecka efter) och blodtrycket 120/80

Rosa och fuktiga slemhinnor, perfekt livmodertapp, haha! Gjorde cellprov samtidigt, kändes ingenting :)

Kommer sakna att träffa min bm!

Lillplutt växer som fasiken! Bytt till strl.68 nu och hon väger bra över 6kg (inte vägt exakt, gissar utifrån våran egen våg när vi bär henne)

Äter bara 2-3 gånger på natten så jag får sova! Amningen funkar jättebra.

Storplutt ska strax byta till stora avdelningen på förskolan och är så jäkla duktig, tagit eget initiativ till potträning och är så snäll mot lillasyster hela tiden <3

Stl 68.. hur lång är hon? Vår kille har 56 fortfarande. Stl 62 skulle säkert funka att byta till, men hans kläder som han har är ju så fina. Inte för små än enl mig. Vet inte hur stor han är. Har kontroll först i slutet av feb.
  • Tess1990
    mocha8676 skrev 2017-02-10 23:14:49 följande:

Stl 68.. hur lång är hon? Vår kille har 56 fortfarande. Stl 62 skulle säkert funka att byta till, men hans kläder som han har är ju så fina. Inte för små än enl mig. Vet inte hur stor han är. Har kontroll först i slutet av feb.

Hon var 59cm senast, men gissar att hon är runt 61-62cm nu, hon har rätt lång överkropp som pappan så bodys är det som måste bytas upp först, och där blev det alldeles för tajt nu

Vi kör på pampers och strl nr. 3 nu :)
  • Tess1990
    Y o L o skrev 2017-02-07 11:33:19 följande:

Hur går det för er, håller ni er friska?

Min lilla är snorig, när jag ger koksalt kommer det ut mycket så det är ju bra iaf. I övrigt är hon pigg o glad.

Våran lillplutt har varit snorig sen födseln :/ innan vi åkte hem från bb sköljde en bm hennes näsa och drog ut världens största snorkråka..!

Vi sköljer näsan med saltvattenspray 1-2 gånger om dagen, och försöker försiktigt pilla ut snorkråkor, droppar i lite bröstmjölk i näsan också då och då för att smörja slemhinnorna och de hjälper

Men önskar de kunde försvinna nu! Men såklart tacksam för att det är allt, ingen feber eller nåt annat och hon kan äta ändå

Jag var sjuk förra veckan, feberfrossa med 41graders feber, låg i sängen med kläder, 2 täcken, 2 fleecefiltar och mössa på mig! De gick som tur de över snabbt, men sen några dagar efter fick jag matförgiftning? Ingen aning blev bara jättedålig i magen och kräktes under en natt, bara jag som var sjuk, sambon och sonen höll sig friska

Och nu har jag fått lite problem med ryggen, kräktes av smärtan igår men idag är det uthärdligt :/

Måste komma iväg till sjukgymnast och tänka på hur jag bär och sitter..!

Aldrig haft problem innan jag bar sonen i en jävla babybjörn sele.. har en ringsjal till lillplutt och den får jag inte ont av alls trots snebelastningen men nu har hon blivit för tung för den så måste hitta en ny, tänkte skaffa en Tula baby också sen, har redan Tula Toddler till sonen, ryggen blir bättre när man bär i den till och med ^^ men inte burit honom under graviditeten och nu under vintern/efter förlossningen men skulle vilja
  • Marialia

Vår dotter är 7 veckor på onsdag. Hon har fortfarande 50 i de flesta kläderna men även 56. Gillar Lindex bodys som har dubbelknäppning i grenen, då passar de länge! Hon har fortfarande storlek 1 på blöjor.

I torsdags var hon 57 cm och vägde 4796 g. Hon hade ju en tuff start med operation så nu är hon äntligen tillbaka på sin kurva!

Svar på tråden BF December 2016