• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • MP88
    Tess1990 skrev 2016-04-19 16:08:47 följande:

Var på hälsosamtal idag

Satt och pratade över 1 timme!

Började gråta när jag berättade om förlossningen med sonen, fortfarande känsligt :/

Men de gick bra, ska få gå på extra kontroller pga. Mitt illamående, att mitt blodtryck gick upp i slutet förra gången och för att förbereda så förlossningen inte blir som förra gången.

Nästa gång ska jag få göra massa extra blodprover (kolla om sköldkörteln orsakar illamåendet) och göra cellprov (läskigt)

10e maj blir de

Kan inte fatta att karusellen är igång igen!

Varför ska du göra cellprov?
  • Tess1990
    MP88 skrev 2016-04-19 17:44:04 följande:

Varför ska du göra cellprov?

För att jag inte gjort de förut

Fått två kallelser men något har alltid kommit i vägen, bäst att få de gjort

Är inte heller vaccinerad med gardasil

Får man förändringar som är elakartade så märker man ju oftast inte det förren det nästan är för sent :/
  • Fian88
    Tess1990 skrev 2016-04-19 18:35:06 följande:

Får man förändringar som är elakartade så märker man ju oftast inte det förren det nästan är för sent :/
    Går man på sina cellprov så upptäcker man absolut förändringar innan det nästan är försent! Däremot om man struntar i att gå så är det klart att risken finns att det utvecklats till cancer. Hoppas allt är bra med din livmodertapp:)
  • Tess1990
    Fian88 skrev 2016-04-19 18:41:54 följande:

Går man på sina cellprov så upptäcker man absolut förändringar innan det nästan är försent! Däremot om man struntar i att gå så är det klart att risken finns att det utvecklats till cancer. Hoppas allt är bra med din livmodertapp:)

Struntade inte, sjukdom och graviditet kom i vägen (fick ingen information om att man kunde göra under graviditet)

Är inte orolig mer än att det är obehagligt att sitta i gynstol ^^ men skönt att få de gjort
  • sebbejonte
    Tess1990 skrev 2016-04-19 18:35:06 följande:

Cellprov gör man väl inte när man är gravid??
  • linnea91

Någon här som känt av trög mage? Jag har börjat känna de nu, men de små hugger till ibland nere i magen på höger sida. Jag hoppas de har något med de att göra så de inte är något annat.

När jag var gravid för 4.5 år sen så blev jag förstoppad men minns inte riktigt om de kändes såhär.

• Tess1990
    sebbejonte skrev 2016-04-19 19:20:57 följande:

Cellprov gör man väl inte när man är gravid??

Man får göra det fram till v.14

Fast det visste jag inte när jag var gravid förut
  • LyCKa55
    Tess1990 skrev 2016-04-19 16:08:47 följande:

Var på hälsosamtal idag

Satt och pratade över 1 timme!

Började gråta när jag berättade om förlossningen med sonen, fortfarande känsligt :/

Men de gick bra, ska få gå på extra kontroller pga. Mitt illamående, att mitt blodtryck gick upp i slutet förra gången och för att förbereda så förlossningen inte blir som förra gången.

Nästa gång ska jag få göra massa extra blodprover (kolla om sköldkörteln orsakar illamåendet) och göra cellprov (läskigt)

10e maj blir de

Kan inte fatta att karusellen är igång igen!

Vad var det som var tufft med förra förlossningen då?

Hur illamående var du då? Det måste varit allvarligt om du ska gå extra pga det. Själv kräktes jag hela tiden mellan v.11-v.16 men inga extra kontroller för det. Hoppas jag slipper det den här gången. Annars ska jag nog be om nån tablett mot det
  • Tess1990
    LyCKa55 skrev 2016-04-19 19:42:55 följande:

Vad var det som var tufft med förra förlossningen då?

Hur illamående var du då? Det måste varit allvarligt om du ska gå extra pga det. Själv kräktes jag hela tiden mellan v.11-v.16 men inga extra kontroller för det. Hoppas jag slipper det den här gången. Annars ska jag nog be om nån tablett mot det

Förlossningen blev väldigt utdragen, fick värkstorm och var tvungen att åka långt bort till en främmande stad med blåljus ambulans, fick inte smärtlindrande i tid, värkstimulerande dropp, extremt smärtsam förlossning, väldigt kort navelsträng så jag fick inte ta upp honom på bröstet, dom klippte navelsträngen tidigare än vad vi ville, han andades dåligt efter en stund så dom sprang iväg och jag visste inte något, han mådde sen bra men jag fick en stört blödning, några minuter till och jag hade kunnat dö.. mådde väldigt dåligt

Fick ingen/dålig hjälp med amningen som gick åt helvetet..

Fick även en förlossningsdepression och vände inte förren han blev 10 månader..

Jag kräktes i princip varje dag i 8 månader med sonen, skadade även halsen av det, och samma sak andra gången jag var gravid, kräktes hela tiden

Nu har jag bara kräkts en gång men mår fruktansvärt illa hela tiden.. tar postafen och provat varje knep i boken, inget hjälper (därför dom ska kolla upp min sköldkörtel noga också)

Barnmorskan bedömde iaf att jag ska gå på extra kontroller och det känns väldigt bra.
Svar på tråden BF December 2016