• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Kilgrave
    Makintoch skrev 2016-04-21 05:26:03 följande:
    Själv tänkte jag att det skulle ta längre tid än vad det gjorde för oss så jag trodde inte heller att det skulle bli en decemberbarn! Men som sagt.. Världens finaste julklapp blir det! När är din BF?
    Enligt sista mensens första dag är BF 20e December, men jag tror det kommer justeras en aning när vi vart på inskrivning och gjort VUL och så den 5e maj (är i v7+2 då). Jag har diffat några dagar hit och dit de senaste månaderna, och jag gör inte tester eller så för att se när jag har ÄL, så det är svårt att veta helt säkert!
  • enieledam
    Flygekorre skrev 2016-04-20 15:22:02 följande:
    Men det är ju helt orimligt!!! Jag gör IVF och då är det rutin att få VUL, jag har även haft 3 mf så därför är jag lite "specialfall" men boka tid på en privat gyn!! Det gjorde jag när jag var gravid på sommaren och kliniken hade stängt,då får du såklart betala själv men det tycker jag det är värt!!

Jag kommer vara i vecka 7+6 på onsdag, jag var i vecka 7+2 sist så det verkar vara däromkring klinikerna gör VUL! Gör man dör tidigt riskerar man ju att inte se någonting...

Men ring runt till olika gyn! Det beror ju lite på vart du bor,men närmsta större stad måste ju ha privata gyn!

Vilken vecka/dagar är du på nu?? :)
    Åh, skönt att höra att det inte bara är jag som känner att det är knasigt att behöva vänta så länge!

Idag är jag på 4+0 enligt min app men 5+1 enligt barnmorskans beräkning igår. Ska in på första kontrollen idag - med kontroll menar de ju mest information om kost, alkohol och droger om jag fattat allt rätt.

Är såå lycklig trots att jag vet att mycket kan hända och att risken för mf är ganska stor så här i början. Men så länge jag mår lite illa och "känner av" graviditeten håller jag hoppet uppe. :)
  • mocha8676
    Makintoch skrev 2016-04-21 05:23:54 följande:

Vad roligt att vi har BF ungefär samtidigt! Grattis till plusset! Har ni barn sedan tidigare eller är det första? Så känner jag också! Att hoppa över en månads försök för att inte få ett decemberbarn var aldrig ett alternativ! Tänker att jag ska göra det bästa av situationen så att det ändå blir roligt med födelsedag för bebisen!

Vi har en dotter på 14 månader! Ni då? Första barnet?

När jag var liten hade jag barnkalas nån vecka innan julafton och släktkalas dagen innan och blev inte alls firad på julafton förutom att jag fick grattishälsningar! Det tyckte jag var en bra lösning. Älskade julafton, så ville inte förstöra den med firande av födelsedag :)
  • Redoförnytt

Jag hoppar in här!

Har nyss plussat och har BF runt 28-30 dec.

Är glad men livrädd efter långdraget och jobbigt MA i v12 i höstas.

Hur mår ni? Känner ni några symtom? ????

• enieledam
    Redoförnytt skrev 2016-04-21 09:27:55 följande:

Jag hoppar in här!

Usch vad jobbig erfarenhet. Håller alla tummar för att detta ska gå vägen!
    Och GRATTIS till plusset! ;) 

Jag är riktigt svullen, har ömma bröst, mår lite illa och har ett luktsinne som en jakthund. ;)

Känner du av något?
    Hoppas jag slipper kräkas en massa bara, vet att symptomen troligtvis blir fler och starkare om några veckor. 

• Yme90

Hej! Nu hoppa jag in här också blivande december mamma ???? I förrgår gjorde jag gravtest. Är i vecka 6. Tog ett dagen efter piller men tydligen var de för sent.. ???? Under Påskhelgen va de svårt att få tag på, haha. Men de gör såklart ingenting vi hade "planerat" i jan-feb ???? Är 26 år och är sambo sedan 8år tillbaka.

• Mariro

Hej tjejer,

jag skulle behöva lite hjälp... kan verka som en larvig fråga, men vill gärna ta det säkra före det osäkra.

Jag ska middag ute ikväll och har kollat igenom restauragens meny och fastnat för en rätt som har en sås gjord på (eller innehållande) cognac. Jag antar att alkoholen har dunstat, men är det helt ok att äta såser som denna? Jag vill liksom inte fråga klart och tydligt när jag beställer om det är mycket alkohol i och om såsen har kokat, det blir lite avslöjade.

Ha en fin dag alla! :)

• enieledam
    Mariro skrev 2016-04-21 10:45:09 följande:

Hej tjejer,

jag skulle behöva lite hjälp... kan verka som en larvig fråga, men vill gärna ta det säkra före det osäkra.

Jag ska middag ute ikväll och har kollat igenom restauragens meny och fastnat för en rätt som har en sås gjord på (eller innehållande) cognac. Jag antar att alkoholen har dunstat, men är det helt ok att äta såser som denna? Jag vill liksom inte fråga klart och tydligt när jag beställer om det är mycket alkohol i och om såsen har kokat, det blir lite avslöjade.

Ha en fin dag alla! :)

Det är inga som helst problem. Ät och njut! :)
  • Flygekorre
    Yme90 skrev 2016-04-21 09:42:24 följande:

Hej! Nu hoppa jag in här också blivande december mamma ???? I förrgår gjorde jag gravtest. Är i vecka 6. Tog ett dagen efter piller men tydligen var de för sent.. ???? Under Påskhelgen va de svårt att få tag på, haha. Men de gör såklart ingenting vi hade "planerat" i jan-feb ???? Är 26 år och är sambo sedan 8år tillbaka.

Varför tog du dagen efter piller om det var planerat? :S Jag hoppas att det inte skadat,det lär ju knappast vara bra att ta när man är gravid och vill behålla... Ta upp det med barnmorskan tycker jag!
  • Flygekorre
    Redoförnytt skrev 2016-04-21 09:27:55 följande:

Jag hoppar in här!

Vad jobbigt,jag gick ett MA som upptäcktes i v.11, fruktansvärt... Man vågar liksom inte tro på det riktigt... Jag önskar dig lycka till denna gång <3
Svar på tråden BF December 2016