• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Lo22is

Är det ok att färga håret? Tänker på kemikalier som kan gå över i blodet.. *nojig*

• Minime90
    mocha8676 skrev 2016-04-18 21:43:54 följande:

Hej!

Fick äntligen det efterlängtade plusset idag!

Beräknad nånstans mellan 19-23 enl graviduträknare.

Vet dock exakt när befruktning skett då det är ivf.

Vi har en dotter på 14 månader sedan tidigare. Har många symptom, men inget illamående som tur är.

Ni som har gravidapp, vilken är bäst?

Jag använder Gravid & Baby - appen :). Jag har BF 22 december
  • BIX
    mocha8676 skrev 2016-04-18 21:43:54 följande:

Hej!

Fick äntligen det efterlängtade plusset idag!

Beräknad nånstans mellan 19-23 enl graviduträknare.

Vet dock exakt när befruktning skett då det är ivf.

Vi har en dotter på 14 månader sedan tidigare. Har många symptom, men inget illamående som tur är.

Ni som har gravidapp, vilken är bäst?

Grattis!! Jag har bf 10/12 och har en dotter på 11 månader. Tycker det ska bli otroligt roligt med ett syskon men det svindlar ibland när jag tänker på att ha två småbarn :)

Jag använder en app som heter Ovia Pregnancy som jag gillar. Det kommer små uppdateringar dagligen, varje vecka får man storlek beskrivet i frukt (typ bebis är nu stor som ett blåbär) och lite annat smått och gott. Finns dock bara på engelska.
  • Minime90
    BIX skrev 2016-04-18 22:35:06 följande:

Grattis!! Jag har bf 10/12 och har en dotter på 11 månader. Tycker det ska bli otroligt roligt med ett syskon men det svindlar ibland när jag tänker på att ha två småbarn :)

Jag använder en app som heter Ovia Pregnancy som jag gillar. Det kommer små uppdateringar dagligen, varje vecka får man storlek beskrivet i frukt (typ bebis är nu stor som ett blåbär) och lite annat smått och gott. Finns dock bara på engelska.

Tack för tipset :), håller på att ladda ner den :)
  • Flygekorre
    Lo22is skrev 2016-04-18 22:07:33 följande:

Är det ok att färga håret? Tänker på kemikalier som kan gå över i blodet.. *nojig*

Jag undviker både att bleka håret och göra nagelförlängning, just naglar finns ju inget bevisat men däremot hårfärg står ofta på förpackningen att man ska undvika vid graviditet. Jag tror att det finns någon hårfärg som inte är skadlig man kan göra hos frisör? Tror det är nån Olaplex-variant, har du en kunnig och bra frisör skulle du ju kunna fråga frisören men även dubbelkolla genom och att googla själv på det hon rekommenderar! :)

Jag är också supernojjig, iom min historik av missfall kommer jag ta det säkra före det osäkra!! Tipsa gärna om du får nån info! :)
  • BIX
    sarahcarolina skrev 2016-04-18 16:28:14 följande:

Är det vanligt att ha som mensvärk varje dag ibland mer ibland mindre? Haft det sen ett par dagar innan BIM, läst att man kan ha värk men undra ändå.. Orolig, jag är i slutet av v 5 4+6

Det tror jag är mycket vanligt. Jag känner det varje dag men inte hela tiden och vill minnas att det var likadant i början av förra graviditeten. Det avtog efter de första månaderna, antar att livmodern hade växt till sig då :) Men om du känner dig orolig kan du ju alltid ringa bm, det kan vara skönt att få det bekräftat därifrån också.
  • sebbejonte
    Lo22is skrev 2016-04-18 22:07:33 följande:

Jag frågade min frisör för knappt en vecka sen och det var ingen fara, inte under amning heller. Däremot kan hormonerna göra att färgen inte tar lila bra eller inte alls.
  • mocha8676

Hur mår ni allaa? Vad har ni för symptom? Jag har en massa olika.. Rikliga flytningar, trötthet, kissnödig ofta, järnsmak i munnen, hormonig till tusen.. Blir arg för minsta lilla. Däremot inget illamående eller ömma bröst än. Fick ömma bröst väldigt tidigt förra graviditeten.

Kommer inte kunna slappna av förens vecka 13, eller ja lite redan efter vecka 9. Ska boka in tidigt ultraljud i vecka 9 tänkte jag. Ser man ett hjärta slå minskar risken för missfall enormt. Har ju två i bagaget av tre graviditeter..

• Lilltrollet

Jag har typ inga symptom alls men det hade jag inte förra graviditeten så här tidigt heller. Något trött bara men har ju en 3,5 åring hemma så ;)

Ultraljud inbokat den 13/5. :) Är jätteorolig för missfall och kommer inte kunna tro på detta förrän jag sett det på ul..

• längtar93

Hej alla blivande mammor!
    Jag har bf den 15/12 och det mitt första barn.
    Jag är 23 år gammal och min sambo har ej några barn heller sen innan.
    Jag var på inskrivning i fredags och skall tillbaka den 20 maj.
    Men jag har lite funderingar:
    Hur funkar det med Ultraljud, gör man sånt hos barnmorskan eller bokar man in det själv någon annanstans? När kan man göra det första UL?

Har så många frågor men tycker att jag blev dåligt informerad i fredags.

Svar på tråden BF December 2016