• Anonym (Kim)

Förbjudna åsikter...

Just det, förbjudna åsikter... hur ska man handskas med dem?

Det är inte förbjudet att tycka så länge ingen skadas av åsikten. Hur långt kan man stå upp för det man tycker? Vem ska avgöra om man tycker rätt eller fel då en åsikt är en åsikt och ingen direkt sanning?

T ex så tycker jag att homosexualitet är rätt osmakligt. Inte människan i sig utan dennes handlingar. Jag skulle aldrig kalla någon för bögjävel men jag äcklas av tanken på vad han gör med en annan karl.

Hur reagerar du om en vän till dig framför en sådan åsikt?

Det kan handla om vad som helst, som en människa tycker och inte en annan.
    Som kan avslutas med-fobi (homofobi, islamofobi osv) Kan också handla om hur man definierar rasism.

Får man säga neger? Eller har man afrofobi då? Får man tycka att svarta människor ser smutsiga ut i händerna?  Får man köra skämt som vissa ser som rasistiska?

Hur långt får man gå med sin åsikt?

• Svar på tråden Förbjudna åsikter...
  • nihka
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-26 10:45:42 följande:

Just det, förbjudna åsikter... hur ska man handskas med dem?

Du menar åsikter som andra inte gillar.

Ja, du får naturligtvis ha vilka åsikter du vill, men du kan inte tvinga andra att hålla med dig eller tycka om dina åsikter eller tycka om dig. Du får acceptera att människor ofta tycker illa om personer med vidriga åsikter. 
  • Fröken Apelsin
    Kirenaj68 skrev 2016-03-27 21:22:17 följande:

Det är så det funkar i Sverige idag. Man får ha sina åsikter, så länge det är de "rätta" åsikterna.

Vem hindrar dig från att ha vilka åsikter du vill? Det är ingen som är vingad att umgås med dig och får du ha vilka åsikter du vill måste samma sak gälla alla andra, dvs du har rätt att vara homofob och någon annan har rätt att tycka du är en idiot.
  • Fröken Apelsin
    Atena skrev 2016-03-27 22:55:29 följande:

Fast en fobi är en irrationell rädsla för något, om någon inte tycker om bögar så betyder det inte att denna är homofob, om någon inte gillar muslimer så är denna inte per automatik islamofob. Jag har aldrig sett en människa skrika och springa gråtandes ifrån en homosexuell person men jag har sett folk göra det om dom ser en spindel. 

Tycker ordet fobi felanvänds många gånger. 

Eller så är det för att du varken förstår ordet fobi eller homofobi. Själv är jag höjdrädd och jag skriker inte som en galning då jag är högt upp bara för att jag är rädd.

Här kan du läsa mer om homofobi: sv.m.wikipedia.org/wiki/Homofobi
  • Kirenaj68
    Fröken Apelsin skrev 2016-03-28 07:22:38 följande:
    Vem hindrar dig från att ha vilka åsikter du vill? Det är ingen som är vingad att umgås med dig och får du ha vilka åsikter du vill måste samma sak gälla alla andra, dvs du har rätt att vara homofob och någon annan har rätt att tycka du är en idiot.
    Jag skulle kanske ha sagt: Man får utrycka sina åsikter, så länge det är de "rätta" åsikterna. 
  • Kirenaj68
    Fröken Apelsin skrev 2016-03-28 07:25:22 följande:
    Eller så är det för att du varken förstår ordet fobi eller homofobi. Själv är jag höjdrädd och jag skriker inte som en galning då jag är högt upp bara för att jag är rädd.

Här kan du läsa mer om homofobi: sv.m.wikipedia.org/wiki/Homofobi
    Höjdfobi?FlörtFlört
  • tobbe01

Ett gammalt talessätt är att man ska inte diskutera politik och religion. Ett bra råd och det är ju väldigt mkt som är politik så vill man ha ett smidigt och trevligt umgänge med folk så kniper man om sådana spörsmål för det finns MASSOR med annat att prata om.

• Iarwain
    Kirenaj68 skrev 2016-03-27 23:52:16 följande:
    Det är bra. Vinkla till allting du. De får ställa vilka diagnoser de vill och jag har aldrig försökt få någon att ändra sina åsikter. Det får stå för dem. Däremot är jag öppen med mina åsikter när folk frågar efter dem och det är inte alltid populärt.. 

Det var ingen vinkling, det var en fråga om något jag såg som en naturlig följd. En fråga du undvek att svara på.
    Då tar jag dom en i taget;

Tycker du att folk inte ska få ställa hobby-diagnoser på dig?

• Iarwain
    Kirenaj68 skrev 2016-03-27 23:52:16 följande:
    Det är bra. Vinkla till allting du. De får ställa vilka diagnoser de vill och jag har aldrig försökt få någon att ändra sina åsikter. Det får stå för dem. Däremot är jag öppen med mina åsikter när folk frågar efter dem och det är inte alltid populärt.. 
    Kanske ska förtydliga mig.
    Vad du tycker och vad folk får är två olika saker.

Eller är det så att du helt enkelt hade fel i ditt tidigare inlägg:
    Kirenaj68 skrev 2016-03-27 21:22:17 följande:
    Det är så det funkar i Sverige idag. Man får ha sina åsikter, så länge det är de "rätta" åsikterna.
    Man får alltså ha vilka åsikter man vill och inget problem finns, eller?
  • nihka
    Kirenaj68 skrev 2016-03-28 07:43:01 följande:
    Jag skulle kanske ha sagt: Man får utrycka sina åsikter, så länge det är de "rätta" åsikterna. 
    Klart du får uttrycka dina åsikter och klart att andra får uttrycka att det är vidriga åsikter. Eller vad ville du - att  det skulle vara förbjudet att reagera på vidriga åsikter?
Svar på tråden Förbjudna åsikter...