• Anonym (Kim)

Förbjudna åsikter...

Just det, förbjudna åsikter... hur ska man handskas med dem?

Det är inte förbjudet att tycka så länge ingen skadas av åsikten. Hur långt kan man stå upp för det man tycker? Vem ska avgöra om man tycker rätt eller fel då en åsikt är en åsikt och ingen direkt sanning?

T ex så tycker jag att homosexualitet är rätt osmakligt. Inte människan i sig utan dennes handlingar. Jag skulle aldrig kalla någon för bögjävel men jag äcklas av tanken på vad han gör med en annan karl.

Hur reagerar du om en vän till dig framför en sådan åsikt?

Det kan handla om vad som helst, som en människa tycker och inte en annan.
    Som kan avslutas med-fobi (homofobi, islamofobi osv) Kan också handla om hur man definierar rasism.

Får man säga neger? Eller har man afrofobi då? Får man tycka att svarta människor ser smutsiga ut i händerna?  Får man köra skämt som vissa ser som rasistiska?

Hur långt får man gå med sin åsikt?

• Svar på tråden Förbjudna åsikter...
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-26 15:57:18 följande:

Det där med smutsiga händer var också ett exempel.

Ni verkar ha svårt att hålla isär vad jag tycker och vad som är exempel.

Man får säga neger så mycket man vill, däremot får man inte kalla någon för n***r-j***l. (Hoppas du förstår vilket ord jag menar, vill inte ens skriva det)

Jag säger negerbollar, det heter ju det. Varför skulle jag säga något annat?

Du får säga det ordet och du får kalla bakverket för det du gör. Det är inte förbjudet.

Däremot får man ju leva med att andra människor definierar en efter ens handlingar: vad man gör och vad man säger. Det är väl det som visar vem man är för andra människor.

Och om andra människor inte tycker om det du gör och det du säger lär de inte trivas i ditt sällskap. Och man har förstås ingen plikt att umgås med folk man inte trivs med.

Så du kan kalla det "förbjudna åsikter" om du vill. Mer sanningsenligt är ju att det är åsikter (och kanske fram för allt det faktum att su uttrycker dem) som gör andra människor obekväma. Det är alltså inte förbjudet att ha de åsikterna men socialt hindrande i många sammanhang.

Menar du att man har en plikt att vaa vän med folk man inte gillar/som man tycker beter sig illa?
  • Anonym (hanna)
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-26 15:57:18 följande:

Det där med smutsiga händer var också ett exempel.

Ni verkar ha svårt att hålla isär vad jag tycker och vad som är exempel.

Man får säga neger så mycket man vill, däremot får man inte kalla någon för n***r-j***l. (Hoppas du förstår vilket ord jag menar, vill inte ens skriva det)

Jag säger negerbollar, det heter ju det. Varför skulle jag säga något annat?

Jag skriver ju EXEMPEL, är du lite bakom? Och nej det heter chokladbollar, så jävla osmakligt att envisas med att man får säga n**** av egna egoskäl, som jag skrev är det ett historiskt nedsättande ord och inte okej vad du än vill påstå. Du verkar ha svårt att processera fakta, varför tycker du att det är ett okej ord? Ge mig en enda godtagbar anledning, och "för att det heter så" är inte en sådan.
  • Anonym (Kim)
    Pastella skrev 2016-03-26 20:30:29 följande:

Vilken förvirrande trådstart. Om du går runt och tänker "bögjävel" gör du givetvis rätt i att låta bli att säga det. Varför är det osmakligt? Det är väl bara att låta bli att föreställa sig vad folk gör i sovrummet. Jag tycker det är rätt osmakligt att kleta bajs på varann så jag brukar inte fantisera om sådant.
    Sen börjar du rabbla om att säga "neger". Det är inte en förbjuden tanke utan en vidrig handling. Nej det gör dig inte till afrofob utan till en skitstövel.

Äsch, det där ordet har gjort så mycket större än det är.
    Många svarta bryr sig inte ett dugg om att man säger neger.
    Jag ser inte ner på negrer, jag bara konstaterar att de är det om jag t ex ska beskriva personen för någon. "Han är neger", ja han är ju det. 
  • Anonym (Kim)
    Fröken Apelsin skrev 2016-03-26 22:10:08 följande:

Jag skulle inte umgås med någon som var rasist eller homofob eller ha någon av åsikterna du skrev i trådstarten. Skulle en kompis till mig få sådana åsikter skulle jag givetvis prata med henne och få henne att försöka ändra sig. Jag har en kompis som blev rasist, henne försökte jag påverka ett år men det gick inte och jag sa upp kontakten.

Det var väl dumt?
    Hur uttrycktes denna vidriga rasism då? Som gjorde din vän omöjlig att umgås med?
    Sprang hon på stan och skrek "svarting" efter folk eller?

Rasistkortet dras fram för minsta lilla idag, det är rent löjligt så det missbrukas.
  • Fröken Apelsin
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-27 09:59:56 följande:

"Tillkommer inte mig"?

Vad är det för goja?

Jag vill inte umgås med ett bögpar, tjat´s it.

Du får du leva med att folk inte vill umgås med dig också och ser dig som en otrevlig, osympatisk person.
  • Anonym (Kim)
    Physalis skrev 2016-03-26 23:18:23 följande:

Med samma rätt som du har att tycka illa om diverse människor för att de har en viss hudfärg eller har sex på ett sätt som inte faller dig i smaken, så har andra rätt att tycka illa om dig för lika bisarra (eller snarare fullt rimliga) anledningar.

Lätt som en plätt att förstå.

Ja, det har de absolut rätt att göra och jag har inte sagt något annan.
    Har inte sagt att jag ogillar svarta, återigen....EXEMPEL.

Den enda personliga åsikten jag framlagt är att jag tycker homosexualitet är osmakligt.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Sara) skrev 2016-03-27 06:08:13 följande:
    Du får säga det ordet och du får kalla bakverket för det du gör. Det är inte förbjudet.

Däremot får man ju leva med att andra människor definierar en efter ens handlingar: vad man gör och vad man säger. Det är väl det som visar vem man är för andra människor.

Och om andra människor inte tycker om det du gör och det du säger lär de inte trivas i ditt sällskap. Och man har förstås ingen plikt att umgås med folk man inte trivs med.

Så du kan kalla det "förbjudna åsikter" om du vill. Mer sanningsenligt är ju att det är åsikter (och kanske fram för allt det faktum att su uttrycker dem) som gör andra människor obekväma. Det är alltså inte förbjudet att ha de åsikterna men socialt hindrande i många sammanhang.

Menar du att man har en plikt att vaa vän med folk man inte gillar/som man tycker beter sig illa?
    Nej, det menar jag inte.

Jag har gott om vänner, både som delar och inte delar mina åsikter.
    Negerbollar gillar vi allihop.
  • Anonym (Sara)

"Tillkommer inteMe mig"?

Vad är det för goja?

Men om du inte vill umgås med ett samkönat par pga dina åsikter - hur kan du då inte förstå att det finns folk som inte vill umgås med folk som har de åsikterna du har?

Hur kan du välja bort ett visst umgänge men inte förstå andras behov av att välja sitt umgänge? Är det bar du som har rätt att välja?
  • Anonym (Sara)

"Tillkommer inteMe mig"?

Vad är det för goja?

Men om du inte vill umgås med ett samkönat par pga dina åsikter - hur kan du då inte förstå att det finns folk som inte vill umgås med folk som har de åsikterna du har?

Hur kan du välja bort ett visst umgänge men inte förstå andras behov av att välja sitt umgänge? Är det bar du som har rätt att välja?
  • Anonym (Kim)
    todo nada skrev 2016-03-26 22:14:46 följande:
    För att det heter chokladboll. En bonusgrej är ju att man slipper låta som en barnrumpa också, det är så patetiskt med alla "rebeller" som tjafsar för sin rätt att minsann få kalla ett bakverk för något som kan vara potentiellt kränkande för andra människor.
     I min kokbok står det.... ja gissa?
    På sidan 525 i Bonniers stora kokbok, ISBN: 91-34-51769-3.
    Tryckt  1996 och köpt på bokrean året därpå.

Eller finns inte min kokbok...?
Svar på tråden Förbjudna åsikter...