• Anonym (Kim)

Förbjudna åsikter...

Just det, förbjudna åsikter... hur ska man handskas med dem?

Det är inte förbjudet att tycka så länge ingen skadas av åsikten. Hur långt kan man stå upp för det man tycker? Vem ska avgöra om man tycker rätt eller fel då en åsikt är en åsikt och ingen direkt sanning?

T ex så tycker jag att homosexualitet är rätt osmakligt. Inte människan i sig utan dennes handlingar. Jag skulle aldrig kalla någon för bögjävel men jag äcklas av tanken på vad han gör med en annan karl.

Hur reagerar du om en vän till dig framför en sådan åsikt?

Det kan handla om vad som helst, som en människa tycker och inte en annan.
    Som kan avslutas med-fobi (homofobi, islamofobi osv) Kan också handla om hur man definierar rasism.

Får man säga neger? Eller har man afrofobi då? Får man tycka att svarta människor ser smutsiga ut i händerna?  Får man köra skämt som vissa ser som rasistiska?

Hur långt får man gå med sin åsikt?

• Svar på tråden Förbjudna åsikter...
  • todo nada
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-27 11:34:52 följande:

Jo du tycker, precis som jag gör.

Det är ingen fördom att äcklas av att två personer av samma kön har sexuella aktiviteter med varandra. .Behöver inte fråga mig själv något som är solklart!

Visst kan det tänkas att jag har någon bekant som är avvikande men det jag inte vet lider jag inte av.

Nej, det är inte jag som tycker att du har fördomar. När du betecknar en viss sorts människor som "osmakliga" utan att kunna förklara varför du tycker de är osmakliga så ÄR det en fördom varesig du vill det eller ej.

Fast vad är det du äcklas av egentligen, är du rädd att homosexuella ska tvinga dig att titta på eller delta i deras homosex?
  • Ominous

Jag tycker det är lite äcklig med två väldigt gamla människor som har sex, eller två väldigt feta. Det är såklart inget jag skulle förbjuda eller ens bry mig om, jag undviker bara att tänka på det.

Så skulle någon ha liknande åsikt om homosexualitet så skulle jag finna det acceptabelt. Försatt såklart att det är för homosexuellas rättigheter och lika värde.

Ang islamofobi. Så är jag själv emot allt vad religion heter. Så att man tycker folk som följer en bok där personer som mig själv ska dödas, så tycker inte jag det är konstigt att man blir lite till obehags av deras närvaro. Men detta gäller alla abrahamitiska religioner, och det är mindre rätt att peka ut muslimer ensamma som terrorister. 

Det finns mer moderna kristna och mer fanatiska, samma sak med muslimer och judar.

• Nomanisanisland
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-27 11:34:52 följande:
    Jo du tycker, precis som jag gör.

Det är ingen fördom att äcklas av att två personer av samma kön har sexuella aktiviteter med varandra. .Behöver inte fråga mig själv något som är solklart!

Visst kan det tänkas att jag har någon bekant som är avvikande men det jag inte vet lider jag inte av.
    Som sagt det tillkommer inte dig att sitta och tycka om. Du har inte ett skit med andra vuxna människors samtyckta sexualliv att göra. Get over it!
  • Nomanisanisland
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-27 10:17:40 följande:
    Irrelevant frågeställning, var beklagade jag mig om det du skriver?

Mina vänner känner till vad jag anser i de flesta frågor, jag vet vad de tycker. Vi är inte alltid överens men kan leva med varandras åsikter ändå.

Känner för övrigt inte någon som är homo. Inte vad jag vet iallafall men det känns inte troligt.
    Jag tycker de facto att homosex är bland det osmakligaste jag vet.
    Ja och ingen tvingar dig att idka homosexuellt sex och lika lite har du med andra människors sexualliv att göra.
  • Nenne666
    Anonym (Tomas) skrev 2016-03-27 11:30:51 följande:
    Klart du är homofob. Du kan inte förklara varför du ogillar bögar. 
    Oavsett så lär det inte störa någon eftersom han mer än frivilligt håller ett eget avstånd till homosexuella. Så ATT han ogillar bögar utger ingen som helst fara eller lär störa omgivningen på något sätt. Så varför ens lägga vikt i vad han nu råkar tycka?
  • Nenne666
    todo nada skrev 2016-03-27 11:44:41 följande:
    Nej, det är inte jag som tycker att du har fördomar. När du betecknar en viss sorts människor som "osmakliga" utan att kunna förklara varför du tycker de är osmakliga så ÄR det en fördom varesig du vill det eller ej.

Fast vad är det du äcklas av egentligen, är du rädd att homosexuella ska tvinga dig att titta på eller delta i deras homosex?
    Och vad stör dig att han inte gillar bögar? Det är väl 1 sak att undra varför, men något helt annat att tvunget sätta en annan i ett fack, med en föraktfull ton.
  • Nomanisanisland
    noffe skrev 2016-03-27 13:06:12 följande:
    Hur gamla är man om man är "väldigt gamla" enligt dig?
    Jag har läst om folk som har sex upp i 80-årsåldern.

Precis som du säger, så länge man är för rättigheterna och det lika värdet så känns en åsikt rätt ok.
    Fast det är ju inga underbyggda åsikter. TS har valt att vara ignorant, okunnig och fördomsfull samt sitta och jamsa om saker han inte har att göra med överhuvudtaget.
  • todo nada
    Nenne666 skrev 2016-03-27 12:54:18 följande:

Och vad stör dig att han inte gillar bögar? Det är väl 1 sak att undra varför, men något helt annat att tvunget sätta en annan i ett fack, med en föraktfull ton.

Hoppsan, är det VM i att läsa in saker som inte står skrivna?

Det stör inte mig att han inte gillar bögar, och det har jag heller inte påstått, däremot blev jag nyfiken på varför och har därför ställt frågor för att försöka få en klar bild över hur vederbörande resonerar.

Vad är "facket" jag satt vederbörande i? Menar du när jag skriver att hans åsikter enbart grundar sig i fördomar, eftersom vederbörande inte har någon saklig grund till varför hen anser att homosexuella är "osmakliga"?

Jag tycker du ska börja läsa vad personerna du citerar och skriver till faktiskt har skrivit, det skulle bli så mycket enklare att kunna diskutera med dig då.
  • Moderator
    OBSERVERA!

Det är inte tillåtet med dubbelkonton för att komma runt en varning eller en avstängning.
    Dubbelkonton raderas omgående.
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • todo nada
    Nenne666 skrev 2016-03-27 12:50:45 följande:

Oavsett så lär det inte störa någon eftersom han mer än frivilligt håller ett eget avstånd till homosexuella. Så ATT han ogillar bögar utger ingen som helst fara eller lär störa omgivningen på något sätt. Så varför ens lägga vikt i vad han nu råkar tycka?

Därför att vederbörande startade en diskussionstråd om det hela, hur fan kan man då tycka det är konstigt att ämnet diskuteras?! Vet du inte hur det går till på forum?
Svar på tråden Förbjudna åsikter...