• Anonym (Kim)

Förbjudna åsikter...

Just det, förbjudna åsikter... hur ska man handskas med dem?

Det är inte förbjudet att tycka så länge ingen skadas av åsikten. Hur långt kan man stå upp för det man tycker? Vem ska avgöra om man tycker rätt eller fel då en åsikt är en åsikt och ingen direkt sanning?

T ex så tycker jag att homosexualitet är rätt osmakligt. Inte människan i sig utan dennes handlingar. Jag skulle aldrig kalla någon för bögjävel men jag äcklas av tanken på vad han gör med en annan karl.

Hur reagerar du om en vän till dig framför en sådan åsikt?

Det kan handla om vad som helst, som en människa tycker och inte en annan.
    Som kan avslutas med-fobi (homofobi, islamofobi osv) Kan också handla om hur man definierar rasism.

Får man säga neger? Eller har man afrofobi då? Får man tycka att svarta människor ser smutsiga ut i händerna?  Får man köra skämt som vissa ser som rasistiska?

Hur långt får man gå med sin åsikt?

• Svar på tråden Förbjudna åsikter...
  • todo nada
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-27 10:35:58 följande:

Vad finns det att förklara?

Det är min känsla och att jag inte kan se det som normalt. 

Sen är det klart att du, Kalle och vissa andra får tycka annorlunda men det ändrar inte på det jag känner och tycker.

Du har en "känsla" av att homosexualitet är osmakligt och onormalt... Det var ett allt annat än konkret svar.

Vad är det du tycker är osmakligt? Och hur har du kommit fram till att det är osmakligt med tanke på att du inte vill ha homosexuella i din närhet?

Du måste ju förstå att det låter konstigt att tycka som du gör om en viss sorts människor som du samtidigt inte vågar lära känna pga deras läggning, det du uttrycker just nu är ju bara fördomar utan någon förankring.
  • Anonym (Tomas)
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-27 09:59:56 följande:
    "Tillkommer inte mig"?
    Vad är det för goja?
    Jag vill inte umgås med ett bögpar, tjat´s it.
    Så talar en äkta homofob.

Det där snacket att du respekterar människan men inte handlingen är ju bara lögn.
  • Anonym (Tomas)
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-27 10:02:15 följande:
    Det var väl dumt?
    Hur uttrycktes denna vidriga rasism då? Som gjorde din vän omöjlig att umgås med?
    Sprang hon på stan och skrek "svarting" efter folk eller?

Rasistkortet dras fram för minsta lilla idag, det är rent löjligt så det missbrukas.
    Varför skulle det vara dumt?

Du vill inte umgås med bögar men tycker att andra ska umgås med rasister.

Intolerant, fördomsfull och dubbelmoral.
  • Anonym (Kim)
    todo nada skrev 2016-03-27 11:00:21 följande:
    Du har en "känsla" av att homosexualitet är osmakligt och onormalt... Det var ett allt annat än konkret svar.

Vad är det du tycker är osmakligt? Och hur har du kommit fram till att det är osmakligt med tanke på att du inte vill ha homosexuella i din närhet?

Du måste ju förstå att det låter konstigt att tycka som du gör om en viss sorts människor som du samtidigt inte vågar lära känna pga deras läggning, det du uttrycker just nu är ju bara fördomar utan någon förankring.
    Jaha, nehej, nej duger inte det svar jag ger så får du vara utan svar.
    Det gäller inte bara bögar ska jag poängtera, jag känner samma sak för flator.

Jag måste inte förstå någonting, jag vågar men vill inte umgås med människor som står för saker som jag inte tycker om. Det är mitt val. De väljer säkert bort mig av samma anledning och det är ok. Ingen förlust.

Du får gärna anse att jag har fördomar, det betyder ingenting och förändrar lika lite.

Det är inte olagligt att tycka som sagt och jag skulle aldrig vräka ur mig elakheter. Jag väljer istället avståndet.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Tomas) skrev 2016-03-27 11:09:39 följande:
    Så talar en äkta homofob.

Det där snacket att du respekterar människan men inte handlingen är ju bara lögn.
    Nej, du har fel.
    Jag tror jag vet bättre om vad jag tänker och hur jag handlar.

Jag känner ingen irrationell skräck för bögar. Fob-orden missbrukas och du är ett strålande exempel på det.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Tomas) skrev 2016-03-27 11:11:26 följande:
    Varför skulle det vara dumt?

Du vill inte umgås med bögar men tycker att andra ska umgås med rasister.

Intolerant, fördomsfull och dubbelmoral.
    De sa jag inte.

Jag frågade hur rasismen uttrycktes.
  • todo nada
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-27 11:15:46 följande:

Jaha, nehej, nej duger inte det svar jag ger så får du vara utan svar.

Det gäller inte bara bögar ska jag poängtera, jag känner samma sak för flator.

Jag måste inte förstå någonting, jag vågar men vill inte umgås med människor som står för saker som jag inte tycker om. Det är mitt val. De väljer säkert bort mig av samma anledning och det är ok. Ingen förlust.

Du får gärna anse att jag har fördomar, det betyder ingenting och förändrar lika lite.

Det är inte olagligt att tycka som sagt och jag skulle aldrig vräka ur mig elakheter. Jag väljer istället avståndet.

Jag tycker inte att du har fördomar, jag konstaterar att så är fallet eftersom du inte kan motivera varför du tycker homosexualitet är så osmakligt.

Du borde framförallt fråga dig själv varför du störs av vem och hur andra människor knullar med bakom stängda dörrar.

Och vad det gäller homosexuella kan du mycket väl ha en sådan i din närhet utan att veta om det, du vet alla bögar springer inte runt med en rosa fjäderboa och en analplugg i väskan.
  • Anonym (Tomas)
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-27 11:19:36 följande:
    Nej, du har fel.
    Jag tror jag vet bättre om vad jag tänker och hur jag handlar.

Jag känner ingen irrationell skräck för bögar. Fob-orden missbrukas och du är ett strålande exempel på det.
    Klart du är homofob. Du kan inte förklara varför du ogillar bögar. 
  • Anonym (Kim)
    todo nada skrev 2016-03-27 11:27:04 följande:
    Jag tycker inte att du har fördomar, jag konstaterar att så är fallet eftersom du inte kan motivera varför du tycker homosexualitet är så osmakligt.

Du borde framförallt fråga dig själv varför du störs av vem och hur andra människor knullar med bakom stängda dörrar.

Och vad det gäller homosexuella kan du mycket väl ha en sådan i din närhet utan att veta om det, du vet alla bögar springer inte runt med en rosa fjäderboa och en analplugg i väskan.
    Jo du tycker, precis som jag gör.

Det är ingen fördom att äcklas av att två personer av samma kön har sexuella aktiviteter med varandra. .Behöver inte fråga mig själv något som är solklart!

Visst kan det tänkas att jag har någon bekant som är avvikande men det jag inte vet lider jag inte av.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Tomas) skrev 2016-03-27 11:30:51 följande:
    Klart du är homofob. Du kan inte förklara varför du ogillar bögar. 
    Jag har skrivit varför. Du får läsa igen.
    Vill du ha detaljer så beklagar jag och konstaterar att de fantasierna får du utveckla själv.
    Jag skrattar mest åt alla fob-diagnoser hysteriska människor applicerar på andra med åsikter de inte delar.
Svar på tråden Förbjudna åsikter...