• Anonym (Kim)

Förbjudna åsikter...

Just det, förbjudna åsikter... hur ska man handskas med dem?

Det är inte förbjudet att tycka så länge ingen skadas av åsikten. Hur långt kan man stå upp för det man tycker? Vem ska avgöra om man tycker rätt eller fel då en åsikt är en åsikt och ingen direkt sanning?

T ex så tycker jag att homosexualitet är rätt osmakligt. Inte människan i sig utan dennes handlingar. Jag skulle aldrig kalla någon för bögjävel men jag äcklas av tanken på vad han gör med en annan karl.

Hur reagerar du om en vän till dig framför en sådan åsikt?

Det kan handla om vad som helst, som en människa tycker och inte en annan.
    Som kan avslutas med-fobi (homofobi, islamofobi osv) Kan också handla om hur man definierar rasism.

Får man säga neger? Eller har man afrofobi då? Får man tycka att svarta människor ser smutsiga ut i händerna?  Får man köra skämt som vissa ser som rasistiska?

Hur långt får man gå med sin åsikt?

• Svar på tråden Förbjudna åsikter...
  • Anonym (Johanna)

Det är helt okej att tycka att bögar är äckliga. Det är också okej att i en diskussion säga sin åsikt "Jag tycker att homosexuella män är äckliga" Det är däremot inte okej att att säga "Du kalle, du är äcklig för du bög" 

Däremot måste man räkna med att få sin åsikt ifrågasatt av andra som inte delar åsikten. 

Men jo, tycka får man alltid göra. Om alla saker, alltid. Bara titta på den här tråden hur folk går i taket så fort andra människor inte delar PK tyckandet. 

Tyck, tänk och säg vad du vill, så länge du håller dig till att tycka, tänka och säga det som är politiskt korrekt. Annars är minsann rasist, homofob, nazist, islamofob (vilket jag inte anser vara en korrekt term apropå tycka saker) eller vad som nu bäst passar i sammanhanget.

• Anonym (Kim)

Anonym (hanna) skrev 2016-03-27 08:56:42 följande:
    Jag skriver ju EXEMPEL, är du lite bakom? Och nej det heter chokladbollar, så jävla osmakligt att envisas med att man får säga n**** av egna egoskäl, som jag skrev är det ett historiskt nedsättande ord och inte okej vad du än vill påstå. Du verkar ha svårt att processera fakta, varför tycker du att det är ett okej ord? Ge mig en enda godtagbar anledning, och "för att det heter så" är inte en sådan.
    Jag behöver inte rättfärdiga mina ordval för dig.

Jag kopierar ifall du missat:

I min kokbok står det.... ja gissa?
    På sidan 525 i Bonniers stora kokbok, ISBN: 91-34-51769-3.
    Tryckt  1996 och köpt på bokrean året därpå.

Eller finns inte min kokbok...?
  • todo nada
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-27 09:59:56 följande:

"Tillkommer inte mig"?

Vad är det för goja?

Jag vill inte umgås med ett bögpar, tjat´s it.

Vad är det rent konkret som gör att du inte vill umgås med homosexuella och anser att homosexualitet är osmakligt?
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Sara) skrev 2016-03-27 10:08:46 följande:
    Men om du inte vill umgås med ett samkönat par pga dina åsikter - hur kan du då inte förstå att det finns folk som inte vill umgås med folk som har de åsikterna du har?

Hur kan du välja bort ett visst umgänge men inte förstå andras behov av att välja sitt umgänge? Är det bar du som har rätt att välja?
    Irrelevant frågeställning, var beklagade jag mig om det du skriver?

Mina vänner känner till vad jag anser i de flesta frågor, jag vet vad de tycker. Vi är inte alltid överens men kan leva med varandras åsikter ändå.

Känner för övrigt inte någon som är homo. Inte vad jag vet iallafall men det känns inte troligt.
    Jag tycker de facto att homosex är bland det osmakligaste jag vet.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-27 10:06:43 följande:

Nej, det menar jag inte.

J.

Men då förstår jag inte din ts.

Du tycker att det är helt ok att man väljer umgänge efter om man gillar en person (och dennes handlingar och åsikter) eller inte?

Då förstår du alltså att vissa personer till exempel inte vill umgås led dig om du i din tur inte vill umgås med killkompisens pojkvän?

Vad är det du frågar efter i din ts om du förstår allt detta?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-27 10:17:40 följande:

Mina vänner känner till vad jag anser i de flesta frågor, jag vet vad de tycker. Vi är inte alltid överens men kan leva med varandras åsikter ändå.

Känner för övrigt inte någon som är homo. Inte vad jag vet iallafall men det känns inte troligt.

Jag trodde att det var det hela din ts handlade om.

Du undrade hur långt man får gå med en åsikt men verkar samtidigt ha något emot att gränsen sätts av mottagaren av åsikten?

Men jag kanske missuppfattade? Du kanske bara undrade var vår personliga gräns går - vilka åsikter och handlingar vi gillar och ogillar?

Generellt är det ju så att gränsen sätts av omgivningen - i vissa grupper är vissa typer av åsikter och handlingar och handlingar ok i andra inte. De flesta är tex emot oprovocerat våld men i vissa specifika grupperingar är det ok.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-27 10:17:40 följande:

Jag trodde att det var det hela din ts handlade om.

Du undrade hur långt man får gå med en åsikt men verkar samtidigt ha något emot att gränsen sätts av mottagaren av åsikten?

Men jag kanske missuppfattade? Du kanske bara undrade var vår personliga gräns går - vilka åsikter och handlingar vi gillar och ogillar?

Generellt är det ju så att gränsen sätts av omgivningen - i vissa grupper är vissa typer av åsikter och handlingar och handlingar ok i andra inte. De flesta är tex emot oprovocerat våld men i vissa specifika grupperingar är det ok.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Sara) skrev 2016-03-27 10:20:18 följande:
    Men då förstår jag inte din ts.

Du tycker att det är helt ok att man väljer umgänge efter om man gillar en person (och dennes handlingar och åsikter) eller inte?

Då förstår du alltså att vissa personer till exempel inte vill umgås led dig om du i din tur inte vill umgås med killkompisens pojkvän?

Vad är det du frågar efter i din ts om du förstår allt detta?
    Jag vill skapa diskussion, det är tanken bakom min ts.

Vad mina vänner tycker om precis allt vet jag inte, det är inget som påverkar mig. Jag är kompis med en kortväxt som kallar sig själv för dvärg, något jag inte skulle säga men till honom är det helt i sin ordning. Är jag någon slags fob för det också? Kanske t o m dvärgen mobbar sig själv... oh, hemska tanke!

Jag har inte upplevt situationen du beskriver men om det hade hänt... tja, passar det inte så får de slippa. 
  • Anonym (????)

Ibland undrar man vad det är för fel på människor....... Vad spelar det för roll om man säger negerboll eller chokladboll? Ordet har inte negativ laddning för MIG, men om ordet har en negativ laddning för andra så förlorar jag inget på att sluta använda ordet. Det är bara ett ord.

Som med sexuella trakasserier. Somliga gillar att skämta rått, högljutt och "under bältet". Andra tycker det är obehagligt och jobbigt. Har man normalt folkvett undviker man att göra människor i sin omgivning obekväma med sitt beteende/ordval/sätt att skämta/tilltalsval. Om man har så dåligt självförtroende att man ständigt måste hävda sin rätt att säga, göra och vara på ett visst sätt så bevisar man bara vilken liten människa man är.
    Vuxna människor med självförtroende och självkännedom känner inte att de förlorar något på att anpassa ordval eller beteende efter situationen. Tvärtom.

Och huruvida folk är homo, bi, hetero, poly eller vad tusen de nu vill så länge det handlar om myndiga vuxna struntar jag i. Har aldrig ens tänkt tanken att andra funderar över vad jag gör i sängen. Jag har inte för vana att föreställa mig vänner, kollegor eller tillfälliga bekantskaper i sängen. Av den anledningen struntar jag i deras böjelser. Jag brukar inte heller höra mig för om folk föredrar vaniljsex, bondage, S/M eller orgier för det har ingen betydelse för mig när jag umgås med dem.

Jag har inget att vinna på att, bara för att visa min ståndpunkt, såra andra.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-27 10:31:40 följande:

Jag vill skapa diskussion, det är tanken bakom min ts.

Vad mina vänner tycker om precis allt vet jag inte, det är inget som påverkar mig. Jag är kompis med en kortväxt som kallar sig själv för dvärg, något jag inte skulle säga men till honom är det helt i sin ordning. Är jag någon slags fob för det också? Kanske t o m dvärgen mobbar sig själv... oh, hemska tanke!

Jag har inte upplevt situationen du beskriver men om det hade hänt... tja, passar det inte så får de slippa. 

Ja och jag antr tt den där hypotetiska killkompisen som har en pojkvän säger det samma. "Du får tycka vad du vill men passar inte den jag är får det vara".

När det gäller åsikter gissar jag att du menar åsikter man ger uttryck för - något annat är ju svårt att ta ställning till.

Men vad exakt vill du diskutera? Vart vår gräns går?

Jag kan ha vänner och bekanta som tycker väldigt olika mig i många frågor vilket är helt ok. Men sen finns det såväl åsikter som handlingar (att säga neger är en handling snrare än en åsikt) som jag inte accepterar. Blir det för mycket av det jag inte accepterar (i synnehet vad gäller handlingar) blir det obehagligt och otrevligt att umgås med personen. Så där sätter jag väl min gräns - när det känns obehagligt. Gränsen sätts väl också olika beroende på vad man har för relation till personen. Ytlig bekanta är en sak en partner en annan. Tror inte att jag skulle kunna bli attraherad av en person som uttryckte vissa åsikter och genomförde vissa handlingar tex.
Svar på tråden Förbjudna åsikter...