• Anonym (Kim)

Förbjudna åsikter...

Just det, förbjudna åsikter... hur ska man handskas med dem?

Det är inte förbjudet att tycka så länge ingen skadas av åsikten. Hur långt kan man stå upp för det man tycker? Vem ska avgöra om man tycker rätt eller fel då en åsikt är en åsikt och ingen direkt sanning?

T ex så tycker jag att homosexualitet är rätt osmakligt. Inte människan i sig utan dennes handlingar. Jag skulle aldrig kalla någon för bögjävel men jag äcklas av tanken på vad han gör med en annan karl.

Hur reagerar du om en vän till dig framför en sådan åsikt?

Det kan handla om vad som helst, som en människa tycker och inte en annan.
    Som kan avslutas med-fobi (homofobi, islamofobi osv) Kan också handla om hur man definierar rasism.

Får man säga neger? Eller har man afrofobi då? Får man tycka att svarta människor ser smutsiga ut i händerna?  Får man köra skämt som vissa ser som rasistiska?

Hur långt får man gå med sin åsikt?

• Svar på tråden Förbjudna åsikter...
  • Kirenaj68
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-26 10:45:42 följande:

Just det, förbjudna åsikter... hur ska man handskas med dem?

Det är inte förbjudet att tycka så länge ingen skadas av åsikten. Hur långt kan man stå upp för det man tycker? Vem ska avgöra om man tycker rätt eller fel då en åsikt är en åsikt och ingen direkt sanning?

T ex så tycker jag att homosexualitet är rätt osmakligt. Inte människan i sig utan dennes handlingar. Jag skulle aldrig kalla någon för bögjävel men jag äcklas av tanken på vad han gör med en annan karl.

Hur reagerar du om en vän till dig framför en sådan åsikt?

Det kan handla om vad som helst, som en människa tycker och inte en annan.
    Som kan avslutas med-fobi (homofobi, islamofobi osv) Kan också handla om hur man definierar rasism.

Får man säga neger? Eller har man afrofobi då? Får man tycka att svarta människor ser smutsiga ut i händerna?  Får man köra skämt som vissa ser som rasistiska?

Hur långt får man gå med sin åsikt?

Det är så det funkar i Sverige idag. Man får ha sina åsikter, så länge det är de "rätta" åsikterna.
  • Iarwain
    Kirenaj68 skrev 2016-03-27 21:22:17 följande:
    Det är så det funkar i Sverige idag. Man får ha sina åsikter, så länge det är de "rätta" åsikterna.
    Vem eller vad är det som hindrar dig att ha andra än de "rätta" åsikterna?
  • Kirenaj68
    Iarwain skrev 2016-03-27 21:29:12 följande:
    Vem eller vad är det som hindrar dig att ha andra än de "rätta" åsikterna?
    Absolut ingen. Jag har mina åsikter och de står jag för. Så långt allt väl. Men ger jag luft åt dem är fobi-diagnosen inte långt borta.
  • Iarwain
    Kirenaj68 skrev 2016-03-27 21:35:58 följande:
    Absolut ingen. Jag har mina åsikter och de står jag för. Så långt allt väl. Men ger jag luft åt dem är fobi-diagnosen inte långt borta.
    Så menar du att du inte anser att andra får ställa hobby-diagnoser på dig?
    Är det egentligen du som anser att andra inte får tycka och tänka som dom vill?
  • Nomanisanisland
    Kirenaj68 skrev 2016-03-27 21:35:58 följande:
    Kanske för dina åsikter är fobiska?
  • Nomanisanisland
    Kirenaj68 skrev 2016-03-27 21:22:17 följande:
    Man får ha vilka åsikter man vill. Men man får också finna sig i mothugg när man luftar dem.
  • Atena
    Nomanisanisland skrev 2016-03-27 22:42:12 följande:
    Fast en fobi är en irrationell rädsla för något, om någon inte tycker om bögar så betyder det inte att denna är homofob, om någon inte gillar muslimer så är denna inte per automatik islamofob. Jag har aldrig sett en människa skrika och springa gråtandes ifrån en homosexuell person men jag har sett folk göra det om dom ser en spindel. 

Tycker ordet fobi felanvänds många gånger. 
  • Nomanisanisland
    Atena skrev 2016-03-27 22:55:29 följande:
    Fast en fobi är en irrationell rädsla för något, om någon inte tycker om bögar så betyder det inte att denna är homofob, om någon inte gillar muslimer så är denna inte per automatik islamofob. Jag har aldrig sett en människa skrika och springa gråtandes ifrån en homosexuell person men jag har sett folk göra det om dom ser en spindel. 

Tycker ordet fobi felanvänds många gånger. 
    Om någon inte tycker om bögar så är den bara en tramspelle. Men kan inte generalisera på det sättet. Och patetiskt förmätet att tro att man har med andras samtycka sexualitet att göra.
  • Kirenaj68
    Iarwain skrev 2016-03-27 21:45:52 följande:
    Så menar du att du inte anser att andra får ställa hobby-diagnoser på dig?
    Är det egentligen du som anser att andra inte får tycka och tänka som dom vill?
    Det är bra. Vinkla till allting du. De får ställa vilka diagnoser de vill och jag har aldrig försökt få någon att ändra sina åsikter. Det får stå för dem. Däremot är jag öppen med mina åsikter när folk frågar efter dem och det är inte alltid populärt.. 
  • Kirenaj68
    Nomanisanisland skrev 2016-03-27 22:42:12 följande:
    De är inte det minsta fobiska. Det kan jag lova dig. 
Svar på tråden Förbjudna åsikter...