• Anonym (Carolinalina83)

Arg på västtrafik!!

Jag är jävligt förbannad nu! Jag åkte spårvagn i Gbg med barnvagn plus jag är gravid så jag satte mig ner efter att ha spänt fast vagnen, det finns sittplatser så man kan sitta vid sin vagn och det gjorde jag. Vid en hållplats kliver det på några biljettkontrollanter och jag trodde det var lugnt för jag trodde man åkte gratis med barnvagn. Men icke!! Biljettkontrollanten gav mig en bot på 1200 kr nu!! Varför får man inte åka gratis med barnvagn?! Är så jävla arg att jag kokar! Ska överklaga boten. Har någon mer fått en "tilläggsavgift" som kontrollanterna säger, och överklagat? Vad fick ni till svar?

• Svar på tråden Arg på västtrafik!!
  • Anonym (bra idé)
    nevermind skrev 2016-03-31 13:35:16 följande:

Nej, varför då?

Jag bor i Sthlm. Fattar inte alls varför föräldrar med barnvagn åker gratis här.

Därför att bussarna här inte har betalmöjlighet där man går på med vagnen och det blir jäklg trassligt för alla med någon som måste ta sig mot strömmen för att få betala. Plus att vissa barn tycker det känns så där när föräldern försvinner iväg utom synhåll.
  • Anonym (xXx)
    Anonym (bra idé) skrev 2016-04-01 18:44:10 följande:

Därför att bussarna här inte har betalmöjlighet där man går på med vagnen och det blir jäklg trassligt för alla med någon som måste ta sig mot strömmen för att få betala. Plus att vissa barn tycker det känns så där när föräldern försvinner iväg utom synhåll.

Främst är det dock av säkerhetsskäl. Du ska inte behöva lämna barnet ensamt i vagnen när bussen är i rörelse. Du ska inte heller behöva ta med dig barnet på armen och riskera att falla.
  • Anonym (??)

Jag åkte spårvagn i Gbg i somras, gravid,med barnvagn, betalade med sms-biljett.

Så jag har alltså varit gravid, åkt spårvagn men förstår ändå inte ts.

• Anonym (Bil i fortsättningen?)

Tänk så skönt det är med körkort och bil, något för dig att fundera på ts! Då behöver du åtminstone inte den där jättejobbiga biljetten.

• Anonym (Men)

Det förstår du väl själv TS? Tänk om varenda mamma/pappa med barnvagn lufsade in och satte sig med sina vagnar gratis. Gravid eller inte, tänk efter.

Överklaga kan du ju göra....helt i onödan.

• Drottningen70
    Anonym (??) skrev 2016-03-31 13:21:16 följande:

Så många frågor....

Varför skulle du åka gratis för? För du är mamma med barnvagn? Tar du ingen plats då?

Åker pappor gratis med barnvagn? Åker alla med barnvagn gratis? Måste det va ett barn i barnvagnen?

Får mormor åka gratis med barnvagn?

Tycker det är väldigt konstigt att bara anta att man åker gratis för man har en barnvagn med sig.

Ja på de ställen där det är gratis att åka med barnvagn (med barn i givetvis) är det såklart samma för farmor, mormor pappa eller barnvakten.

Jag trodde faktiskt att det var samma över hela Sverige och hade lätt kunnat göra samma misstag som TS.
  • Bestemor

Man måste ju ta reda på vad som gäller.

Det har aldrig varit gratis att för vuxna med barnvagn.

Däremot kostade det 1 kupong att ta med barnvagn när mina barn var små och man var ändå tvungen att ta sig längst fram i bussen för att stämpla. Vilket inte alltid var så lätt..

• Anonym (Jisses)

[quote=76489536][quote-nick]Anonym (Carolinalina83) skrev 2016-03-31 12:38:30 följande:[/quote-nick]

Ja jag är relativt nyinflyttad till Gbg och ja det är första gången jag åker spårvagn i Gbg. Där jag bodde innan åkte mammor med barnvagn gratis!

[/

Bara mammor??

Du tjuvåkte o åkte fast. Bara att betala avgiften.

DU gjorde fel, ta ansvar för det o sluta skyll på andra o annat.

• EnAnonumius
    Drottningen70 skrev 2016-04-02 11:55:36 följande:
    Ja på de ställen där det är gratis att åka med barnvagn (med barn i givetvis) är det såklart samma för farmor, mormor pappa eller barnvakten.
    Jag trodde faktiskt att det var samma över hela Sverige och hade lätt kunnat göra samma misstag som TS.
    Som om Kalle TRODDE det var okey att röka marijuana i Sverige för att det får man ju göra i Nederländerna skulle du ta det då som att Kalle gjorde "ett lätt" misstag?

Bara för att man "TORDDE" en sak så ska man aldrig agera som om det "ÄR så".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Bondförnuft
    Anonym (Carolinalina83) skrev 2016-03-31 12:10:22 följande:
    1200 kr är väl ändå överdrivet för en biljett som hade kostat 20 spänn? Biljettkontrollanter kunde låta mig köpa en biljett istället!
    Fast så kan du ju inte räkna.

Låt säga att du fuskåker utan att betala i vanliga fall också. Då kan du åka 60 ggr innan du kommer upp i det priset. Det känns ju knappast rimligt att du fuskåkte just denna enda gång när du åkte fast?

1 200:- känns som ett väldigt rimligt pris för att betala tillbaks för alla gånger du och andra fuskåkare klarar sig undan.
    (Ja, man bör själv ta reda på vilka regler som gäller för lokaltrafiken man utnyttjar).
Svar på tråden Arg på västtrafik!!