• Anonym (Carolinalina83)

Arg på västtrafik!!

Jag är jävligt förbannad nu! Jag åkte spårvagn i Gbg med barnvagn plus jag är gravid så jag satte mig ner efter att ha spänt fast vagnen, det finns sittplatser så man kan sitta vid sin vagn och det gjorde jag. Vid en hållplats kliver det på några biljettkontrollanter och jag trodde det var lugnt för jag trodde man åkte gratis med barnvagn. Men icke!! Biljettkontrollanten gav mig en bot på 1200 kr nu!! Varför får man inte åka gratis med barnvagn?! Är så jävla arg att jag kokar! Ska överklaga boten. Har någon mer fått en "tilläggsavgift" som kontrollanterna säger, och överklagat? Vad fick ni till svar?

• Svar på tråden Arg på västtrafik!!
  • Virriga Vera
    Anonym (Carolinalina83) skrev 2016-03-31 18:59:26 följande:
    Jag kan tycka att är nån gravid och har barnvagn med sig så kan man va lite snäll. Men nu var inte kontrollanten det. Jag kan förstå att dom skriver ut böter till ungdomar som slarvar, men gravida borde man ta mer hänsyn till.
    Varför?
  • Anonym (Anna)
    taquine skrev 2016-03-31 19:09:13 följande:

Vad är det som är så speciellt med att vara gravid och ha barnvagn då? Är du verkligen seriös nu eller driver du? Du måste ju förstå att du inte är något unikum för du är på smällen, finns säkert tusentals gravida med barnvagn som åker spårvagn men inte väntar sig någon särbehandling. Jisses... 

Ska vi inte i så fall vara snälla mot de i rullstol, går på kryckor eller något annat som inte betalat? Om du tänker efter så fattar du ju att det är ohållbart. 

I sthlm åker alla med barnvagn gratis på buss så helt konstigt är det inte.
  • taquine
    Anonym (Anna) skrev 2016-03-31 19:53:05 följande:
    I sthlm åker alla med barnvagn gratis på buss så helt konstigt är det inte.
    Nej det är väl inget som sagt det är konstigt, men nu befinner sig ju ts i Gbg och där gäller ju andra regler. För sin egen plånboks skull så är det ju en fördel att kolla upp vad som gäller i olika städer och inte skylla på att man är gravid.
    Goodness me
  • Anonym (18)

Såååå, om jag som 18-åring tar med mig en barnvagn får jag alltså åka gratis i Stockholm? även om jag inte har något barn men jag kan ju låtsas som att jag har det. 

Något att tänka på i framtiden då ;)

• Anonym (Anna)
    taquine skrev 2016-03-31 20:14:10 följande:

Nej det är väl inget som sagt det är konstigt, men nu befinner sig ju ts i Gbg och där gäller ju andra regler. För sin egen plånboks skull så är det ju en fördel att kolla upp vad som gäller i olika städer och inte skylla på att man är gravid.

Det håller jag helt med om, det är upp till var och en att kolla upp vad som gäller. Jag relaterade mest till mig själv som alltid bott i sthlm och trodde att "buss-regeln" gällde även i övriga Sverige men självklart var det upp till mig att fråga och inte bara anta. Så självklart borde ts ha frågat. Det normala är väl ändå att man betalar.
  • Anonym (Anna)

[quote=76490881][quote-nick]Anonym (18) skrev 2016-03-31 20:18:57 följande:[/quote-nick]

Såååå, om jag som 18-åring tar med mig en barnvagn får jag alltså åka gratis i Stockholm? även om jag inte har något barn men jag kan ju låtsas som att jag har det. 

[/

Ja, har du en täckt vagn så lär ju ingen kontrollera men det verkar ju vara mycket jobb att släpa runt på en vagn bara för att slippa betala en biljett ;)

• Anonym (Inte västtrafik som gjorde fel, det var du!)
    Anonym (Carolinalina83) skrev 2016-03-31 12:11:29 följande:
    Västtrafik får göra hur mycket fel som helst men som resenär får man böter för ett ända misstag?! Jag fattar inte...

Nja... du betalade inte... betalar man inte kostar det 1200... det står i alla busskurer och ombord på alla spårvagnar och bussar vad det kostar om man inte betalar samt vad det kostar...Din barnvagn och barn under en viss ålder åker ensam... Men inte du!! Du är en vanlig betalande passagerare! 

Du borde lära dig att läsa sånt om du nu skall vara ute med dina barn och åka... Ingen idè att bli arg på Västtrafik när det är du som gjort fel, bli arg på dig själv istället... Men nu har du lärt dig en läxa... även du behöver göra rätt för dig!!! 

• Anonym (18)
    Anonym (Anna) skrev 2016-03-31 20:23:48 följande:

[quote=76490881][quote-nick]Anonym (18) skrev 2016-03-31 20:18:57 följande:[/quote-nick]

[/

Ja, har du en täckt vagn så lär ju ingen kontrollera men det verkar ju vara mycket jobb att släpa runt på en vagn bara för att slippa betala en biljett ;)

Hahah, där har du en poäng faktiskt... får klura ut en lösning på det där ;)
  • Åsa

Inget konstigt alls för kollektivåkande göteborgare; vi har aldrig haft några särregler för barnvagnsförare.

• Anonym (Ok)

Om man läser tex på västtrafiks hemsida eller i busskuren står det tydligt vad som gäller. Finns många enkla sätt att betala sin biljett, tex med sms eller med någon av automaterna som finns utplacerade på flera platser i bussen/vagnen.

Jag skulle aldrig ha trott eller förväntat mig att jag får åka gratis för att jag råkar ha med mig en barnvagn...

Västtrafik gör mycket tokigt, men inget alls i detta fallet.

Man måste ta lite ansvar och ta reda på saker själv. Inte förvänta sig att någon ska upplysa en om allt...

Det är mänskligt att missa saker och göra fel och ibland svider vissa misstag. Sånt är livet.

Svar på tråden Arg på västtrafik!!