• Anonym (Carolinalina83)

Arg på västtrafik!!

Jag är jävligt förbannad nu! Jag åkte spårvagn i Gbg med barnvagn plus jag är gravid så jag satte mig ner efter att ha spänt fast vagnen, det finns sittplatser så man kan sitta vid sin vagn och det gjorde jag. Vid en hållplats kliver det på några biljettkontrollanter och jag trodde det var lugnt för jag trodde man åkte gratis med barnvagn. Men icke!! Biljettkontrollanten gav mig en bot på 1200 kr nu!! Varför får man inte åka gratis med barnvagn?! Är så jävla arg att jag kokar! Ska överklaga boten. Har någon mer fått en "tilläggsavgift" som kontrollanterna säger, och överklagat? Vad fick ni till svar?

• Svar på tråden Arg på västtrafik!!
  • Anonym (ye)
    Anonym (885) skrev 2016-04-01 16:31:57 följande:
    Det har nog inget med det att göra utan hur man är som person. Jag bor i en liten stad utan så mycket bussar men skulle ALDRIG gå 30-40 min någonstans om det fanns andra alternativ. Orkar gör jag, men jag vill inte gå när jag har ett ärende. Och jag är inte ens gravid.
    Ja, det är ju klart! Men om det tex skulle ta 1 h att ta sig dit man ska med buss så är de enda alternativen för mig att antingen gå eller cykla. Vilket jag också som sagt gjorde som höggravid. 
  • Drottningen70
    EnAnonumius skrev 2016-04-02 13:08:54 följande:

Som om Kalle TRODDE det var okey att röka marijuana i Sverige för att det får man ju göra i Nederländerna skulle du ta det då som att Kalle gjorde "ett lätt" misstag?

Bara för att man "TORDDE" en sak så ska man aldrig agera som om det "ÄR så".

Det jag säger är att om man exempelvis som jag är så inkörd på ATT det är gratis, ändå sedan man själv var barn, tills man är vuxen och själv fått barn så är det rätt stor risk för att tanken på att det finns nåt man faktiskt ska ta reda på inte ens slår en, när man hamnar i en annan stad. Det finns liksom inte i ens nedvetande. Det innebär inte att man liksom är dum i huvudet på nåt vis...
  • Drottningen70

Som synes i tråden så är det ju även många som inte har en aning om att det på vissa ställen ÄR gratis att resa med barnvagn utan att de för den sakens skull är kokade...

• Bestemor
    Drottningen70 skrev 2016-04-02 13:31:00 följande:

Som synes i tråden så är det ju även många som inte har en aning om att det på vissa ställen ÄR gratis att resa med barnvagn utan att de för den sakens skull är kokade...

Jag tar för givet att det kostar naturligtvis. Sen om det är gratis blir man överaskad.

Biljettsystemet i Göteborg är inte lätt att förstå sig på.

Under sommaren när det är mycket turister och de inte förstå att man måste stämpla inköpt kort, utan tror att det bara är att åka, har biljettkontrollanterna oftast överseende med och visar hur man gör.
  • Anonym (xXx)
    LindaZ1986 skrev 2016-04-02 10:50:51 följande:

Du ska betala. Både för dig och din unge. Alla uppskattar inte barnskrik när man åker buss. Inse läget.

Vad har eventuell ljudvolym med biljettköp att göra?
  • Anonym (Kontroll)

[quote=76489536][quote-nick]Anonym (Carolinalina83) skrev 2016-03-31 12:38:30 följande:[/quote-nick]Ja jag är relativt nyinflyttad till Gbg och ja det är första gången jag åker spårvagn i Gbg. Där jag bodde innan åkte mammor med barnvagn gratis![/

Jobbar själv inom ett stort bussbolag i Sverige. Det är så lätt att gå in på hemsidan och kolla reglerna. Kontrollanterna har hört de flesta ramsorna nu. Jag själv har vart ute på kontroller och häpnar över vad folk hittar på och fuskar för fulåka. (Påstår inte att du gjorde detta med avsikt).

Som passagerare är du skyldigt att uppvisa giltigt kort/biljett vid kontroll. Barnvagn med en fullbelagd avgift åker med gratis. Gäller även två barn under 7 år. Reglerna där skiljer lite från olika län. På 80 talet vart det faktiskt gratis att åka om man hade barnvagn med dig, detta är många som tagit bort. Inte läst hela tråden, hade vart intressant att vet vart det fortfarande är gratis att åka med barnvagn idag?

• Anonym (Kontroll)

Förutom Stockholms bussarna.

• Aikido
    Drottningen70 skrev 2016-04-02 11:55:36 följande:
    Ja på de ställen där det är gratis att åka med barnvagn (med barn i givetvis) är det såklart samma för farmor, mormor pappa eller barnvakten.
    Jag trodde faktiskt att det var samma över hela Sverige och hade lätt kunnat göra samma misstag som TS.
    Grattis till ett av få nyanserade inlägg i denna tråden.
  • Bestemor
    Aikido skrev 2016-04-03 04:47:18 följande:

Grattis till ett av få nyanserade inlägg i denna tråden.

Och jag hade betalt. Undrar om jag hade fått tillbaka mina pengar då?

Fast jag läser vad som står i väntkurerna om det är första gången jag åker i en ny stad.
  • EnAnonumius
    Bestemor skrev 2016-04-03 09:00:11 följande:
    Och jag hade betalt. Undrar om jag hade fått tillbaka mina pengar då?
    Fast jag läser vad som står i väntkurerna om det är första gången jag åker i en ny stad.
    Skönt med folk som förstår skillnaden mellan "trodde" och "hur är det egentligen?".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius

Många onödiga/dumma misstag skulle undvikas om folk kunde tänka till lite och inse att om man "tror"/"trodde" något, att då skall man aldrig agera efter detta som om "det är så", utan då skall man ta reda på "fakta" i stället så man "VET".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • molly50
    Anonym (Carolinalina83) skrev 2016-03-31 12:04:47 följande:

Jag är jävligt förbannad nu! Jag åkte spårvagn i Gbg med barnvagn plus jag är gravid så jag satte mig ner efter att ha spänt fast vagnen, det finns sittplatser så man kan sitta vid sin vagn och det gjorde jag. Vid en hållplats kliver det på några biljettkontrollanter och jag trodde det var lugnt för jag trodde man åkte gratis med barnvagn. Men icke!! Biljettkontrollanten gav mig en bot på 1200 kr nu!! Varför får man inte åka gratis med barnvagn?! Är så jävla arg att jag kokar! Ska överklaga boten. Har någon mer fått en "tilläggsavgift" som kontrollanterna säger, och överklagat? Vad fick ni till svar?

Jag förstår att du är arg. Men jag tycker att du lägger ilskan på fel ställe.
    Du borde vara arg på dig själv och ingen annan.
    Man kan inte bara ta för givet att man åker gratis med barnvagn bara för att man tror att det är så eller för att man gör det på vissa ställen.
    Det är sådant man ska ta reda på innan man ska åka,om man är det minsta osäker.
    Tänk på det till nästa gång så kanske du slipper råka ut för det här igen.

Sedan kan man tycka att de borde ha erbjudit dig att köpa en biljett istället.
    Men de har kanske regler för det där.
    Som sagt,det är sådant man kan ta reda på innan man åker.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Inte västtrafik som gjorde fel, det var du!)
    Anonym (Carolinalina83) skrev 2016-03-31 18:59:26 följande:
    Jag kan tycka att är nån gravid och har barnvagn med sig så kan man va lite snäll. Men nu var inte kontrollanten det. Jag kan förstå att dom skriver ut böter till ungdomar som slarvar, men gravida borde man ta mer hänsyn till.

Nej en vuxen människa som anser sig vara mogen nog att skaffa barn borde ha koll på, och ta ansvar för att göra rätt för sig. 

Därför när de inte gör det bör INGEN hänsyns tas utan böter borde vara högre egentligen då du visat extremt nonchalans för de regler som finns. 

Sluta tro att du är speciell för att du är gravid... Du har inte mer rätt att åka gratis än någon annan så skärp dig och betala din böter utan att fjanta dig!

• Anonym (Gb)
    Anonym (Carolinalina83) skrev 2016-03-31 12:04:47 följande:

Lycka till med att överklaga boten. Även om barnvagn får ibland åka gratis i Sverige, betyder det ju inte att DU får åka gratis. Vad är du så arg för? Du tänkte ta dig en gratis tur och någon kom på dig. 
  • Anonym (Gb)

Brukar du också ta en sväng in till Ismael´s liv runt hörnet där du bor och plocka ut varor för att berätta vid kassan att dem är väl gratis för att jag är gravid och har barnvagn med mig?

Vet du varför Sverige inte längre är ett välfärdssamhälle?

Svar på tråden Arg på västtrafik!!